Vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 16:11

Har suttit här o suktat efter en Mac alldeles för länge nu och ska inhandla en omgående. De jag väljer mellan är

iBook 12" BT/60gb 768mb - främst för priset och smidigheten att ta med sig.
iMac G5 17" 1gb - Riktigt fräck, men stora kvalitetsproblem (?)
PowerMac G5 1.8 R9600XT 1gb - Bra för framtiden?

Jag använder främst datorn till vanliga sysslor, så som att lyssna på musik och surfa, men vill även kunna redigera film och skapa lite musik. Jag är lite skeptiskt till att en iBook räcker, eftersom det är en G4 och att den har en ganska slö hårddisk på 4200 rpm. Då återstår iMacen och PowerMacen. iMacen ligger bra till i pris men ska tydligen väsnas och ha dålig skärm. PowerMacen känns ganska omotiverat högt prissatt, den borde väl trots sitt bättre moderkort och något snabbare processor vara billigare att producera än iMacen eftersom den inte har någon skärm.

Så, vilken tycker ni att jag ska välja? Klarar iBooken ovanstående sysslor? Mac mini är inte ett alternativ.

• Medlem
  • 2005-01-13 17:21
Ursprungligen av christianf:

Har suttit här o suktat efter en Mac alldeles för länge nu och ska inhandla en omgående. De jag väljer mellan är

iBook 12" BT/60gb 768mb - främst för priset och smidigheten att ta med sig.
iMac G5 17" 1gb - Riktigt fräck, men stora kvalitetsproblem (?)
PowerMac G5 1.8 R9600XT 1gb - Bra för framtiden?

Jag använder främst datorn till vanliga sysslor, så som att lyssna på musik och surfa, men vill även kunna redigera film och skapa lite musik. Jag är lite skeptiskt till att en iBook räcker, eftersom det är en G4 och att den har en ganska slö hårddisk på 4200 rpm. Då återstår iMacen och PowerMacen. iMacen ligger bra till i pris men ska tydligen väsnas och ha dålig skärm. PowerMacen känns ganska omotiverat högt prissatt, den borde väl trots sitt bättre moderkort och något snabbare processor vara billigare att producera än iMacen eftersom den inte har någon skärm.

Så, vilken tycker ni att jag ska välja? Klarar iBooken ovanstående sysslor? Mac mini är inte ett alternativ.

Det beror på, har du någon användning av att kunna ta med dig datorn? I så fall ska du köpa en iBook, jag tror den räcker mycket bra om du inte är alldeles för kräsen. Jag har en iMac G5 17" och är supernöjd, underbar dator, inga problem med den alls!
Jag skulle köpt en iMac!

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 18:16
Ursprungligen av Henke:

Det beror på, har du någon användning av att kunna ta med dig datorn? I så fall ska du köpa en iBook, jag tror den räcker mycket bra om du inte är alldeles för kräsen. Jag har en iMac G5 17" och är supernöjd, underbar dator, inga problem med den alls!
Jag skulle köpt en iMac!

Tack för svaret

Nej, jag har väl ingen jättestor anledning att välja bärbar, förutom att det vore trevligt att ha när man är på resor eller på landet och att ligga i sängen o surfa :). Du har inga problem alls med skärmen eller knepiga ljud med din iMac eller?

• Medlem
  • 2005-01-13 21:58
Ursprungligen av christianf:

Tack för svaret

Nej, jag har väl ingen jättestor anledning att välja bärbar, förutom att det vore trevligt att ha när man är på resor eller på landet och att ligga i sängen o surfa :). Du har inga problem alls med skärmen eller knepiga ljud med din iMac eller?

Nej inte vad jag märkt!

Har du pengar!

Köp PowerMac G5 1.8 R9600XT 1gb

Utan tvekan. Har du då även som sagt tänkt redigera film så GARANTERAT PowerMac G5!

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 22:41
Ursprungligen av Dottio:

Har du pengar!

Köp PowerMac G5 1.8 R9600XT 1gb

Utan tvekan. Har du då även som sagt tänkt redigera film så GARANTERAT PowerMac G5!

Okej, så det är så stor skillnad mellan den och iMacen? Jag hade förövrigt inte tänkt att redigera något större, men lite mer än iMovie vill jag nog ha.

När jag tänker efter är nog PM bäst. Spelar då och då och FX5200 är (iallafall i pc-världen) uselt. Sen är det ju alltid trevligt med plats för fler diskar och mer minne, helt klart. Märkte att det gick att ta bort dvd-brännaren, det sänkte priset en hel del. Kan man installera en valfri sån i efterhand?

1
Bevaka tråden