Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod-hårddiskens format?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Orkar verkligen inte registrera mig på iPod.se, så jag hoppas det går bra att göra så här. Jag har ingen iPod själv ännu så jag lär inte fråga mycket mer om den än just detta.

Det är nämligen så att min kära flickvän har en iPod Mini som hon släpar runt på - med all rätt. Men när jag kollade systeminfo på den så sa den att den var "windows-formaterad" vad nu det betyder. Vi har använt den med Windows XP på hennes dator så det är ju förståeligt, men betyder det att jag inte kan använda iPod:en till min Powerbook?

Kommer inte kunna prova än på ett tag, och dessutom är det lite läskigt eftersom iPod så gärna vill återställa sig (dvs rensa sig) när man installerar den på andra datorer. Om det nu fungerar med min Mac trots "Windows-formatet" så undrar man ju vad det spelar för roll att den är "Windows-formaterad".

Förstår ni frågan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 01:39

Jorå, du kommer kunna använda den på macen utan problem såvitt jag vet. Om den däremot hade vart macformaterad hade det varit större problem, för då hade den inte gått att använda på en PC.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 11:16

Moderna iPod:ar är FAT32-formaterade och fungerar utan problem på Mac OS X. Vill du kunna boota Mac:en från iPod behöver man många gånger formatera om den till HFS+.

Ursprungligen av Schuckert:

Moderna iPod:ar är FAT32-formaterade och fungerar utan problem på Mac OS X. Vill du kunna boota Mac:en från iPod behöver man många gånger formatera om den till HFS+.

Tackar för svaren.

Vad är det för mening att boota från en iPod?

Bara för att man kan, nä men om systemet på ens dator kraschar kan det ju vara skönt att ha den som en backup?

Vad jag undrar däremot är om en mac kan lägga in filer på en win iPod

Ursprungligen av Kellogs:

Bara för att man kan, nä men om systemet på ens dator kraschar kan det ju vara skönt att ha den som en backup?

Vad jag undrar däremot är om en mac kan lägga in filer på en win iPod

Är det FAT32 så ska det väl inte vara nåt problem. Men det spelar mindre roll för min flickvän som mest vill höra på musik.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 11:29
Ursprungligen av Kellogs:

Vad jag undrar däremot är om en mac kan lägga in filer på en win iPod

Fat mountar ju med fulla skrivmöjligheter (upp till 2GB-filer väl?).
Hade en iPod för Win varit NTFS så hade det varit kört...

1
Bevaka tråden