Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rösta: Vad tror du Jobs presenterar under sin keynote? (MWSF 2005)

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-11 11:48

Creative Zen Micro ska ju gå från 5 till 6GB. Kan det vara troligt att iPod mini också får 6GB? Vore väldigt trevligt.

Årets sändning kommer att finnas här:
http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf05/

Eftersom förra årets sändning var här:
http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf04/

Hur kan jag vara så säker på det? Jo för att detta redan ligger på plats:
http://images.apple.com/quicktime/qtv/mwsf05/images/mwsf05keynote_title.gif

(Creds till en postning på MacRumors forum.)

Kom just att tänka på något: Innebär inte "Shuffle" på en del CD-spelare att spelaren kör de första sekunderna av varje låt genom en skiva? Det kunde ju faktiskt vara ett sätt att navigera på en skärmlös spelare. (Därmed inte sagt att jag skulle gilla en sådan funktion i varje läge.)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 17:24
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kom just att tänka på något: Innebär inte "Shuffle" på en del CD-spelare att spelaren kör de första sekunderna av varje låt genom en skiva? Det kunde ju faktiskt vara ett sätt att navigera på en skärmlös spelare. (Därmed inte sagt att jag skulle gilla en sådan funktion i varje läge.)

nej. shuffle == random

Ursprungligen av stfu:

nej. shuffle == random

Översättningen är det ingen tvekan om. Blanda (en kortlek t ex), att strosa omkring på måfå och liknande. Men jag är rätt säker på att jag sett CD-spelare som bara kör 10 sekunder av låtarnas början om man kör "shuffle". Men det kanske var 10 sekunder i slumpvis ordning?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 17:36
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Översättningen är det ingen tvekan om. Blanda (en kortlek t ex), att strosa omkring på måfå och liknande. Men jag är rätt säker på att jag sett CD-spelare som bara kör 10 sekunder av låtarnas början om man kör "shuffle". Men det kanske är 10 sekunder i slumpvis ordning?

så sant så sant. jag hade CD-spelare (en SNOY) med den funktionen men den kallades inte shuffle. Hur som helst så tror jag inte man ska dra för stora växlar av att 'Life is Random'

mvh/jens

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-11 17:43
Ursprungligen av stfu:

så sant så sant. jag hade CD-spelare (en SNOY) med den funktionen men den kallades inte shuffle. Hur som helst så tror jag inte man ska dra för stora växlar av att 'Life is Random'

Även jag har haft den funktionen på ett antal spelare, och då har den hetat "intro". Shuffle har alltid varit slumpvald ordning på "hela" låtarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 11:59
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Översättningen är det ingen tvekan om. Blanda (en kortlek t ex), att strosa omkring på måfå och liknande. Men jag är rätt säker på att jag sett CD-spelare som bara kör 10 sekunder av låtarnas början om man kör "shuffle". Men det kanske var 10 sekunder i slumpvis ordning?

Nej det är antagligen en funktion ytterligare tillsammans med suffle som kör 10sec och i random

Vad kan anledningen vara till att de inte sänder direkt?

Tycker att ny emac saknas bland alternativen men man kan nog säga med nästan 100% säkerhet att den kommer att duupateras för den är den mac som har väntat längst på uppgradering 273 dagar genomsnittet ligger för emacen på 179 dagar. Power booken ligger bara några dagar efter.

Nu när keynoten är över kan det vara läge att sammanfatta vad som slog in och vad som inte slog in.

Sant: iPod "micro" med MINDRE än 1 GB minne (skärm eller inte skärm)
Endast 19 personer, 2,42%, trodde på en iPod med mindre än 1 GB. Själv trodde jag inte på det, men då hade det här med en skärmlös iPod och "Life is random" inte hunnit smälta in. Ska man inte ens ha en skärm utan bara slumpa låtar är en mindre storlek rimligt.

Sant: iPod "micro" UTAN skärm
45 personer, 5,74%, trodde på en iPod utan skärm. När uppgifterna om "Life is random" och varumärket Shuffle kom ut tror jag många började inse att det kanske skulle komma en skärmlös iPod ändå. Men då hade man förstås redan röstat...

Falskt: iPod "micro" med skärm, 1 GB
Hela 60 personer, 7,65%, röstade på detta. Många trodde på det men Apple valde en annan väg. En mera väg som onkekligen är mera "Apple" när man tänker på det.

Falskt: iPod "micro" med skärm, 2 GB
18 personer, 2,30%, trodde på detta men precis som ovan så var det inte heller sant.

Falskt: PowerBook G4, liten speedbumb (1,67 GHz), samma processortyp
Så många som 88 personer, 11,22%, trodde på en ny PowerBook. Den här punkten är intressant. För allting tyder på att PowerBook fortfarande kommer att uppdateras och såhär i efterhand känns det fullkomligt logiskt att Jobs *inte* tog upp en sådan uppdatering på sin keynote eftersom det bara är en liten speedbumb och eftersom det redan fanns så många konsumentinriktade produkter att presentera.

Falskt: PowerBook G4, ny typ av processor
22 personer, 2,81%, trodde på detta. Men nu blev det ingen PowerBook överhuvudtaget, vilket jag ser som ett tecken på att det är en liten enkel speedbump som väntar.

Falskt: PowerBook G5
Bara 7 personer, 0,89%, chansade på G5 i PowerBook. Själv har jag ju gått ganska hårt åt sådana tankar och jag tror fortfarande det ligger ett halvår borta.

Sant: Skärmlös konsumentmac ("huvudlös iMac")
Det populäraste alternativet var 119 personer, 15,18%, och det var helt sant. Till och med priset stämde. Dagen innan kom även uppgifterna ut om namnet, Mac mini, vilket kändes fullt logiskt. En produkt som kommer att bli en dundersuccé för Apple.

Falskt: Billig skärm (att köpas till den skärmlösa macen)
40 personer, 5,10%, trodde att det skulle komma en skärm till Mac mini. Men Apple hade valt linjen att sälja Mac mini till folk som redan har en skärm, mus och tangentbord. Ett rätt logiskt val såhär i efterhand, även om en billig snygg Appleskärm antagligen skulle sälja rätt bra den med.

Falskt: Asteroid, audio breakout box för GarageBand
51 personer, 6,51%, trodde på detta populära rykte som inte alls slog in. Kanske var det för att produkten inte alls var klar som Apple stämde den som läckt informationen?

Sant: iLife '05
Hela 94 personer, 11,99%, trodde på detta rykte som var rätt rimligt eftersom Apple valt att namnge produkterna efter årtal och rimligtvis borde en 05-version komma ut nu när det blivit 2005.

Sant: iWorks '05 med Keynote 2 och "Pages"
106 personer, 13,52%, röstade på detta, det näst populäraste alternativet, som visade sig vara helt sant. Sånär som på att det hette iWork och inte iWorks, men det kan ha varit ett misstag från min sida.

Falskt: PowerMac G5, uppdaterad på något sätt
47 personer, 5,99%, trodde på detta i mina ögon väldigt osannolika alternativ. Både för att Apple de senaste åren alltid valt att hålla PM-uppdateringarna utanför MWSF och för att det inte ens fanns något rykte som tydde på detta.

Falskt: Någon typ av mediacenter-enhet (typ som den fejkade iHome)
23 personer, 2,93%, trodde på ett mediacenter från Apple. Eller kanske det var önskningar? Det var inget som hade ryktats om på allvar, förutom de fejkade iHome-bilderna. Men man kan ju förstås hävda att Mac mini är ett slags mediacenter.

Falskt: iPhone, en mobil av Motorola och Apple
45 personer, 5,74%, trodde på iPhone. Det kan diskuteras om detta ska kallas falskt eftersom Jobs faktiskt visade upp en Motorolatelefon med iTunes. Men detta var samma telefon som redan visats officiellt, det var en ren Motorolatelefon och inte den Apple-designade telefon som folk hoppas och drömmer om. Så jag klassar detta som falskt därför.

Sammanfattningsvis kan man summera produktnyheterna som väntade, men inte desto sämre för det. Överraskningen för många var den skärmlösa iPod-modellen, men för de som sett bilderna på Apples stora plansch med orden "Life is random" kändes det nog inte helt oväntat ändå. Apple valde sin egen väg och jag önskar att jag hade insett det tidigare. PowerBook var det många som väntade på, men eftersom det antagligen är en liten uppdatering känns det mera logiskt att den släpps senare utan lika mycket pompa och ståt.

Utöver alternativen snackades det om iPod mini med 5 GB och ett datum för Tiger, men inget av detta slog in. Jobs sade däremot ett antal gånger att de höll tidsplanen och skulle släppa Tiger någon gång under första halvåret 2005.

Bevaka tråden