Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G5 - ryktestråden

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 08:17
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-20 08:33

Det där skulle jag inte fästa någon större vikt vid. När jag var på FNAC i Madrid i början av december hade de bara iBook G3 (!) och en nyare PowerBook i lager. Det är mer troligt att FNAC tänker sluta sälja Apple än att de vet något...
I affären mittemot FNAC, El Corte Ingles, fanns 1 PowerBook. En G4 867 av gamla modellen. Men de hade också en G5a.

Satan vad det irriterar mig att Apple inte kan ha en roadmap som ett normalt företag. Nästan så att jag får lust att köpa en Athlon64-dator bara för att hämnas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 20:41

Vad tror ni om priserna då? Förblir de oförändrade eller kan man räkna med en prissänkning då förändringarna är så små?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 20:48
Ursprungligen av C-mon:

Vad tror ni om priserna då? Förblir de oförändrade eller kan man räkna med en prissänkning då förändringarna är så små?

När iBooken speedbumapdes till 1.2 / 1.33 ghz och AirPort Extreme fick den ju en prissänkning på 1500 kr, så omöjligt är det ju inte.

Ursprungligen av christianf:

När iBooken speedbumapdes till 1.2 / 1.33 ghz och AirPort Extreme fick den ju en prissänkning på 1500 kr, så omöjligt är det ju inte.

Precis. Och samma var det sist (april 2004) då PB uppdaterades sist. Då sänktes priset med nån tusenlapp samtidigt som de fick AirportExtreme och blåtand som standard.

  • Medlem
  • 2005-01-22 21:20

Nya powerbooks kommer nog tillsammans med OSX Tiger så att de alla kan spela HD video. (Det tror jag iaf)

Ursprungligen av Addex:

Nya powerbooks kommer nog tillsammans med OSX Tiger så att de alla kan spela HD video. (Det tror jag iaf)

Det kan de väl redan?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-24 19:54

Hoppas hoppas hoppas! Vet inte hur jag ska kunna vänta en vecka till med att beställa!

Ursprungligen av stigvig:

Hoppas hoppas hoppas! Vet inte hur jag ska kunna vänta en vecka till med att beställa!

Kunde inte sagt det bättre själv!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-24 20:31

Jag hoppas också det blir nåt kul imorgon. Jag kan inte historian runt mac och deras uppdateringar så bra men jag har iallfall förstått att det är tisdagar som gäller.

Personligen så tycker jag att det skulle vara märkligt att presentera en uppdatering av Powerbook så anonymt. Jag förväntar mig inte en powerbook g5 för den borde de väl lansera med buller och bång?

En annan grej är ju att man vill ju ha Tiger förinstalerad på maskinen. och Tiger lär väl inte komma föränn runt sommaren?! Mest logiska då vore ju att presentera nån dator och Tiger.

sommaren: Tiger, powerbook g5, powermac g5 rev2, ibook g5

Imorgon: jag skulle kunna kunna förvänta mig ipod g5 och Ipod mini.

eller är jag helt ute och cyklar nu?

Inte meningen att förstöra för er jag är glad om jag har fel. Men jag vågar inte hoppas för mycket på en powerbook i morgon.

Ursprungligen av what:

Jag hoppas också det blir nåt kul imorgon. Jag kan inte historian runt mac och deras uppdateringar så bra men jag har iallfall förstått att det är tisdagar som gäller.

Personligen så tycker jag att det skulle vara märkligt att presentera en uppdatering av Powerbook så anonymt. Jag förväntar mig inte en powerbook g5 för den borde de väl lansera med buller och bång?

En annan grej är ju att man vill ju ha Tiger förinstalerad på maskinen. och Tiger lär väl inte komma föränn runt sommaren?! Mest logiska då vore ju att presentera nån dator och Tiger.

sommaren: Tiger, powerbook g5, powermac g5 rev2, ibook g5

Imorgon: jag skulle kunna kunna förvänta mig ipod g5 och Ipod mini.

eller är jag helt ute och cyklar nu?

Inte meningen att förstöra för er jag är glad om jag har fel. Men jag vågar inte hoppas för mycket på en powerbook i morgon.

Du förstör inget för någon, för du har ju som bekant fel

Ta en titt på Byuers Guide. PowerBook närmar sig uppdatering, och det var en stund sen den borde uppdaterats

EDIT; Förreste tror jag ännu att PB G5 är långt borta. De lär ju ha stora probklem att kyla den i en "förpackning" som är 1" stor. Tänk på att PM G5 har typ 9 fläktar.

Ursprungligen av what:

Personligen så tycker jag att det skulle vara märkligt att presentera en uppdatering av Powerbook så anonymt. Jag förväntar mig inte en powerbook g5 för den borde de väl lansera med buller och bång?

En annan grej är ju att man vill ju ha Tiger förinstalerad på maskinen. och Tiger lär väl inte komma föränn runt sommaren?! Mest logiska då vore ju att presentera nån dator och Tiger.

sommaren: Tiger, powerbook g5, powermac g5 rev2, ibook g5

Imorgon: jag skulle kunna kunna förvänta mig ipod g5 och Ipod mini.

Min dröm av att nåt kommer imorgon kan ingen annan Apple krossa så det är lungt, tyck vad du vill

Vad det gäller småuppdateringar utan buller och bång så brukar Apple ha flera stycken per år. För 3-4 år sedan hände det mesta vid mässor men på senare tid dyker saker upp lite då och då utan att det blir nån större uppståndelse. PowerBooken uppdaterades senast i april 2004 (!!) så om inte den är näst på tur finns ingen rättvisa i världen. Det lär dock inte bli några upphetsande förändringar men lite snabbare G4, större disk, mer grafikminne som standard och sen snackas det om Bluetooth 2.0. Detta plus en prissäkning gör ju att det ändå känns som en rätt bra deal. Mer än så lär de inte bemöda sig att göra just nu. Försäljningen jämfört med samma period föregående har sjunkit på PB och det är nog inte mycket Apple kan göra åt det idag. G4-an som den ser ut idag verkar ha gjort sitt och blir nog inte snabbare än de 1,67Ghz det snackas om. En G5-a eller ny modell av G4-an tillsammans med nytt skal lär krävas för att det ska vända uppåt kraftigt igen.

Ja jag svamlar massa men det gör jag för just nu hoppas jag verkligen på ny PB imorrn!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 06:36

När det kommer nya grejor hos apple. När brukar dessa dyka upp då? Vad har ni för efarenheter? Är det är det Pacific time som gäller så ddet blir först i kväll vi får ta del av evt uppdateringar?

Kollade nyss på apple sida och såg att de har ändrat från 5 dagar till 7-10 som levereanstid på powerbooken.

Ursprungligen av what:

När det kommer nya grejor hos apple. När brukar dessa dyka upp då? Vad har ni för efarenheter? Är det är det Pacific time som gäller så ddet blir först i kväll vi får ta del av evt uppdateringar?

Apple Store Sverige brukar gå ner senast vid lunch tror jag. Även andra i Europa och resten av världen. Sist går Apple Store US ner. Sen vid 14-15-tiden kommer de tillbaka med de nya produkterna. Svensk tid alltså.

Nu är det lunch och inget händer vad jag sett...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-25 12:00
Ursprungligen av knoxville:

Nu är det lunch och inget händer vad jag sett...

nej ser det.. klickar febrilt på uppdatera...:-P

Va fan är det för fel på Apple?! Släpp ut grejerna! De kan ju inte mena att de ska vänta ytterligare en vecka? Ingen kommer ju ändå beställa en PB nu iaf, är de helt pantade i Cupertino?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-25 14:04
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Ingen kommer ju ändå beställa en PB nu iaf?

nej inte direkt.. man blir bara ledsen.. hur i helvete ska jag bli av med pengarna nu då!!?? bah vad arg man blir;-P

men dagen är inte slut förrän kl 2359.. å då är det bara sex dagar och en minut tills nästa tisdag:-D

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-25 14:13
Ursprungligen av clabbe:

nej inte direkt.. man blir bara ledsen.. hur i helvete ska jag bli av med pengarna nu då!!?? bah vad arg man blir;-P

men dagen är inte slut förrän kl 2359.. å då är det bara sex dagar och en minut tills nästa tisdag:-D

Jag anmäler mig som frivillig att ta hand om dina pengar!

En G5 2x2.5 hade varit fint.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-25 14:56
Ursprungligen av BoP:

Jag anmäler mig som frivillig att ta hand om dina pengar!

En G5 2x2.5 hade varit fint.

hehe.. jo många som skulle vilja:-P men jag vill ju att apple ska få dem... ;-P

Jag vill bara ha en iPod mini med 6-8 GB och 12+ h så är jag nöjd sen....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-25 15:14

buuuhhäääää, grina, vill ha, vill ha... Var ute och tröstköpte en skjorta idag, men inte fan hjälper det...

Jag tröttnade efter keynoten och beställde en PB 15 med extra allt den 12 januari. Då hette det att den skulle skeppas efter tre dagar, senast den 17 januari, dvs fullt normalt för ett specialbygge.

På kvällen den 17 januari fick jag mail om att min beställning hade försenats men att de beräknade att den skulle skickas ut den 25 januari, dvs idag (http://99mac.se/forum/showthread.php?p=486479#post486479). Samtidigt ändrades tillgångsstatusen på Apple Store och allt tydde på att det skulle komma nya maskiner under tisdagen idag. Allt...!

Om jag loggar in på Apple Store så står det fortfarande att min order ska skeppas senast den 17 januari. Samtidigt står den fortfarande som open vilket jag tror betyder att den fortfarande inte har börjat byggas. Än har dock ingen uppdatering presenterats och som andra har påpekat så har tillgångsstatusen under dagen idag ändrats till 7-10 dagar. Om detta tyder på att lanseringen blir (eller rent av har flyttats till) nästa tisdag låter jag vara osagt, den här tisdagen är ju trots allt inte slut än.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 15:50
Ursprungligen av Johan Andersson:

... Samtidigt står den fortfarande som open vilket jag tror betyder att den fortfarande inte har börjat byggas. Än har ....

Att det är "open" har jag för mig betyder att den inte har kommit iväg och att du kan fortfarande ångra köpet utan att pengarna har dragits från ditt konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 18:01

Man blir oerhört besviken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 18:03

vi får vänta en vecka till då Nya friska tag!! heja heja!!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:56

...inge kul det här... vill inte beställa ibook förrän jag ser vad den nya powerbooken har att erbjuda, både i prestandaförbättring o om det blir sänkt pris.

Nytt mail från Apple Store för en stund sedan:

"Bästa Apple Store-kund!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Du har säkert fått vårt meddelande om ändrat leveransdatum för din beställning.

Tyvärr måste vi nu ändra leveransdatumet igen, eftersom efterfrågan på produkten

har överstigit alla våra förväntningar. Vi räknar med att kunna leverera din beställning

den 01 Februari 2005.

Vi vill be om ursäkt för detta och tacka för visat tålamod.

Alla beställningar slutförs i den ordning de tas emot. När din beställning har skickats

iväg, får du ett e-postmeddelande som bekräftar detta. Med hjälp av meddelandet kan du

även spåra din beställning.

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Stores webbplats för kundservice

på adressen

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Med vänlig hälsning

Apple Store"

Notera särskilt att den 1 februari är nästa tisdag.

Ursprungligen av Johan Andersson:

Nytt mail från Apple Store:

"Bästa Apple Store-kund!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Du har säkert fått vårt meddelande om ändrat leveransdatum för din beställning.

Tyvärr måste vi nu ändra leveransdatumet igen, eftersom efterfrågan på produkten

har överstigit alla våra förväntningar. Vi räknar med att kunna leverera din beställning

den 01 Februari 2005.

Vi vill be om ursäkt för detta och tacka för visat tålamod.

Alla beställningar slutförs i den ordning de tas emot. När din beställning har skickats

iväg, får du ett e-postmeddelande som bekräftar detta. Med hjälp av meddelandet kan du

även spåra din beställning.

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Stores webbplats för kundservice

på adressen

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Med vänlig hälsning

Apple Store"

Är det din PowerBook-beställning brevet gäller?

Bevaka tråden