Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod-slogan tyder på skärmlös iPod Micro.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-10 15:21

Jag fick då inte ut mycket av det. Nåt svart på grön bakgrund och sloganen "Life is random". Men det skulle ju förvisso kunna vara iPod micro med 1GB flashminne som det påstås vara... Eller?

Ny slogan? Ja. Intressant? Ja!

Men aldrig att det skulle bekräfta en skärmlös iPod. Det är milt sagt galet att tvinga användaren att spela sin musik slumpmässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 12:58
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ny slogan? Ja. Intressant? Ja!

Men aldrig att det skulle bekräfta en skärmlös iPod. Det är milt sagt galet att tvinga användaren att spela sin musik slumpmässigt.

Nu var det ju så att italienarna som tagit bildserien såg den nya iPoden och det är därför de påstår att den saknar bildskärm.

Citat:

We cannot show the images of the new iPod because we were forced to delete them from our cameras, but we can describe it. It is without any screen (that's maybe because the slogan is "Life is random!"), small, with a shape more vertical than the other iPod. The color is white, and it seems like a small remote control that fits confortably in a single hand

Ursprungligen av arru:

Nu var det ju så att italienarna som tagit bildserien såg den nya iPoden och det är därför de påstår att den saknar bildskärm.

Undrar varför dom var så korkade att dom gick med på att radera bilderna på själva iPod:en... Var dom verkligen ute efter ett scoop så hade dom bara sagt att Amerikansk lag förbjuder Apple att lägga sig i vad dom fotograferar på öppen gata. Eftersom bilden verkligen är tagen på rätt ställe så kommer frågan: Kan det vara fotomontage?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 14:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Undrar varför dom var så korkade att dom gick med på att radera bilderna på själva iPod:en... Var dom verkligen ute efter ett scoop så hade dom bara sagt att Amerikansk lag förbjuder Apple att lägga sig i vad dom fotograferar på öppen gata. Eftersom bilden verkligen är tagen på rätt ställe så kommer frågan: Kan det vara fotomontage?

Jag tänkte lite i de banorna också, det låter skumt hur Apples säkerhetsteam har agerat (även om Think Secret säger detsamma)

Men, man undrar också, vad är poängen i att göra ett så murket fotomontage två dagar innan det smäller?

Man undrar också, vad är poängen att diskutera rykten när det är 4 timmar kvar till facit i hand Ska nog ta och plugga lite istället!

Ursprungligen av arru:

Jag tänkte lite i de banorna också, det låter skumt hur Apples säkerhetsteam har agerat (även om Think Secret säger detsamma)

Men, man undrar också, vad är poängen i att göra ett så murket fotomontage två dagar innan det smäller?

Ursprungligen av arru:

Man undrar också, vad är poängen att diskutera rykten när det är 4 timmar kvar till facit i hand Ska nog ta och plugga lite istället!

Bra idé. Nu försvinner jag i ett dygn.

Ansluten till din dator så kan du ju se vad som ligger på kortet, sen är det ju bara att blädra

Kanske de kombinerar denna med att fixa så man kan maila en gig låtar via .mac, direkt från och till våra inkopplade nanopod's.

Ursprungligen av kitesurf:

Ansluten till din dator så kan du ju se vad som ligger på kortet, sen är det ju bara att blädra

O ja, gör en spellista med drygt 200 låtar. Gör något annat i ett par minuter. Sätt på dig ögonbindel och försök:
• Minnas över hälften av låtarna [två av tre i: Artist / Album /Låtnamn].
• Navigera till valfri låt bland de låtarna du minns.
• Om det ens går: Tänk dig hur du skulle gjort det samtidigt som du håller på med något annat, typ går i en trappa eller stiger av en buss).

Det är inte så lätt...

Inser nu att det kanske inte gäller navigeringen och mycket väl kan komma en iPod micro, men jag står fast vid att spela musiken slumpmässigt inte är bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 16:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Inser nu att det kanske inte gäller navigeringen och mycket väl kan komma en iPod micro, men jag står fast vid att spela musiken slumpmässigt inte är bra.

Vad är det för fel på "party shuffle"?

Ursprungligen av Pär:

Vad är det för fel på "party shuffle"?

Som enda sätt att spela musik? Mycket.

Gjorde en observation och intervjuer under december med ett flertal personer. Vi fick förutom en väldigt massa bra kvalitativa variabler att arbeta med en enda tydlig kvantitativ variabel: Det är att alla gillar att bläddra och hitta den musik dom vill lyssna på.

Senast redigerat 2005-01-10 16:47
  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 16:33

Jag älskar att spela musiken i både iTunes och mina iPods. Man får upp så trevliga överraskningar då så!

De hävdar ju att de sett nya iPoden också och fotat den men att de tvingats radera de bilderna... Sant eller bull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 16:52

Vadå är det någon som använder party suffle?

Västa skräpet skulle jag påstå!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 17:03
Ursprungligen av atomlab:

Vadå är det någon som använder party suffle?
Västa skräpet skulle jag påstå!

Då kommer du inte gilla цPod

vore coolt om man kunde höra när man bläddrar i menyer. inte för att jag tror det finns någon möjlighet till det men en röst som säger vilken meny man befinner sig i och namnet tex artister...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 17:37
Ursprungligen av 509blkl:

vore coolt om man kunde höra när man bläddrar i menyer. inte för att jag tror det finns någon möjlighet till det men en röst som säger vilken meny man befinner sig i och namnet tex artister...

Finns goda möjligheter till det…

Ursprungligen av atomlab:

Vadå är det någon som använder party suffle?

Västa skräpet skulle jag påstå!

Party Sufflé är väl gott? Fast allvarligt ibland är det ju en kul funktion att slumpa lite , ta en chans liksom. Att bara lyssna på låtar man "vet" är bra blir lite boring i längden.
Tror dock inte en eventuell ipod micro enbart kommer vara randombaserad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 17:39
Ursprungligen av Errol Garner:

Tror dock inte en eventuell ipod micro enbart kommer vara randombaserad.

Givetvis inte, utan playlistbaserad…
(Vilket ju random är en version utav…)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 17:19

Jag håller med. Skulle aldrig köpa en iPod som inte har en display. Tror att röst inteface bara blir jobbigt efter ett tag. Tar för lång tid.

Ni som tror att det inte kommer att finnas en grafisk återgivning på en eventuell iPod, tänk på John Grubers invändningar, och då menar jag framförallt:
"I just don’t see no screen at all as a feasible design. Without a graphical interface, the only thing left would be an audio interface — some sort of text-to-speech output to read menu items, playlist titles, and so forth through the earphones. This seems like a recipe for a frustrating experience, trying to locate a specific song that isn’t a few spots away from the one you’re currently listening to.

[...] I just don’t see how you could get an even vaguely decent experience without any display at all. If I’m wrong, it’d certainly be a bold decision on Apple’s part [...]."

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-10 18:04

Tror inte heller att den blir skärmlös. Varför inte en fjärrkontroll med display? Någon typ av display måste finnas. Har inte Bang & Olufsen en MP3-spelare utan display förresten?

http://www.bang-olufsen.com/sw694.asp

Snygg, men inte speciellt smidig att använda. Plus ruskigt dyr förstås.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ni som tror att det inte kommer att finnas en grafisk återgivning på en eventuell iPod, tänk på John Grubers invändningar, och då menar jag framförallt:
"I just don’t see no screen at all as a feasible design. Without a graphical interface, the only thing left would be an audio interface — some sort of text-to-speech output to read menu items, playlist titles, and so forth through the earphones. This seems like a recipe for a frustrating experience, trying to locate a specific song that isn’t a few spots away from the one you’re currently listening to.

[...] I just don’t see how you could get an even vaguely decent experience without any display at all. If I’m wrong, it’d certainly be a bold decision on Apple’s part [...]."

Jag är lite skeptisk till en Apple ipod utan display men om spelaren blir billig och främst är till för de som gillar att ladda in ett fåtal skivor i taget (fitnessfolk) och kör musiken tills de tröttnar så är det ju rätt ok utan display. Tänk på hur populära walkmans ( miljarder sålda ) var trots att de inte hade någon vidare GUI.
Och om spelaren får ett röst interface så lär en hel del blinda kunder bli rätt glada.

Ursprungligen av Errol Garner:

Jag är lite skeptisk till en Apple ipod utan display men om spelaren blir billig och främst är till för de som gillar att ladda in ett fåtal skivor i taget (fitnessfolk) och kör musiken tills de tröttnar så är det ju rätt ok utan display. Tänk på hur populära walkmans ( miljarder sålda ) var trots att de inte hade någon vidare GUI.
Och om spelaren får ett röst interface så lär en hel del blinda kunder bli rätt glada.

Det grafiska gränssnittet i en Walkman består av kassetterna.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det grafiska gränssnittet i en Walkman består av kassetterna.

Jaha då kanske iPod micros GUI kan sägas vara flashminnena. Om det nu kommer en iPod micro och den får lösa minneskort.

Ursprungligen av Errol Garner:

Jaha då kanske iPod micros GUI kan sägas vara flashminnena. Om det nu kommer en iPod micro och den får lösa minneskort.

Hur håller man då reda på 200 låtar på ett minneskort? En kassett tog ju som bekant 15-20 låtar i och man kunde halvera mängden genom att se vilken sida som spelades samt kontrollera i vilken ände av bandet man var.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hur håller man då reda på 200 låtar på ett minneskort? En kassett tog ju som bekant 15-20 låtar i och man kunde halvera mängden genom att se vilken sida som spelades samt kontrollera i vilken ände av bandet man var.

Om man nödvändigtvis vill ha järnkoll på vad man har i spelaren så kan man ju ha mindre kort och köra med högsta kvalitén då får man mindre låtar att hålla reda på per kort. 30 små billiga minneskort väger väl ungefär som en kassett och är betydligt säkrare.
Ingen superlösning iofs så om Apple släpper en utan display så lär den nog få röst interface.

Ursprungligen av Errol Garner:

Om man nödvändigtvis vill ha järnkoll på vad man har i spelaren så kan man ju ha mindre kort och köra med högsta kvalitén då får man mindre låtar att hålla reda på per kort. 30 små billiga minneskort väger väl ungefär som en kassett och är betydligt säkrare.
Ingen superlösning iofs så om Apple släpper en utan display så lär den nog få röst interface.

Grejen är den att du ska inte behöva ha järnkoll (det ska din pryl sköta åt dig).

Och det är en lösning som jag inte ser framför mig att Apple skulle ge sig in på.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Grejen är den att du ska inte behöva ha järnkoll (det ska din pryl sköta åt dig).

Och det är en lösning som jag inte ser framför mig att Apple skulle ge sig in på.

Enkelt. Vill man ha järnkoll så köper man en vanlig iPod eller en mini. Inse att olika användare har olika behov. Folk som joggar och tränar brukar inte byta låtar hela tiden. Och det är väl till de som Apple pitchar denna eventuella iPod micro.

Bevaka tråden