Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar en "Internet-router" med AirPort?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-09 17:20

Ja, hur fungerar en "Internet-router" med AirPort (en Netgear MR314 i det här fallet)? Går den att sätta en bit in i nätverket så att jag kan köra min iBook via AirPort? Anledning till detta är att "Internetporten" på routern bara är på 10Mit och min ADSL från BBB är på 24 Mbit, så jag skulle ju förlora fart om jag använde den som router direkt efter modemet.

För tillfället är det inget större problem att koppla iBooken med kabel rakt in i modemet, men snart anländer en iMac G5 och då vill jag givetvis kunna köra nätverk mellan dessa båda datorer. Tänkte man kunde stoppa en switch i modemet och sedan iMacen och routern i denna. Blir det "tårta på tårta" då?

Hoppas någon begriper vad jag menar!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-09 21:29

Problemet du antagligen kommer få är att det inte kommer gå att komma åt eventuella resurser på iBooken, tex. fildelningar, från det övriga nätet, eftersom Netgear-lådan antagligen sysslar med NAT. (Visst går det att komma runt med en del portforwards och sånt, men det är knöligt). Om inte detta är ett problem för dig så bör det funka fint.
Det kan också hända att man kan slå av NAT-funktionen och bara köra den i bryggat läge, isåfall ska det bara vara att tuta och köra.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-09 21:35

Okej… (försöker se ut som jag förstår… )

Men om man inte kopplar switchen i "internet"-jacket, utan i något av de andra, skulle det funka? Vad är det för speciellt med det annars, förutom att det är långsammare?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-09 22:45

Det bör funka, det tänkte jag inte på faktiskt.
Jag gjorde en liknande lösning med en D-Link-burk en gång, det funkade bra förutom att den inte kunde routa AppleTalk mellan det trådlösa och det vanliga nätet, vilket gav till följd att filservrar och skrivare inte hittades automatiskt. Men Netgear kanske är bättre på den punkten.
Ser man bara till att DHCP-servern i Netgearburken är avslagen bör det inte vara några problem.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-09 23:06

Blir nog att byta ut den mot den ny router med snabbare WAN-port kanske. Letade runt lite, och de verkar inte kosta så jättemycket, behöver ju inte Extreme i nuläget.

1
Bevaka tråden