CD el.DVD brännare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag skall köpa en brännare till min Mac G4, processor Dubbla 450 MHz vad skall jag satsapå då?

CD?
DVD?

vad menas med + & - i detta fallet?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-08 19:09

Tja.. jag köpte en LaCie DVD-brännare och jag har inte ångrat mig. Mina erfarenheter av olika tillbehör till Mac är väll inte så bred men jag har testat en hel del olika tillbehör med varierande resultat. LaCie´s produkter har däremot alldrig sviktat.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-08 19:12

Köp en som klarar allt.

Ex. LG GSA-4160 klarar DVD-ROM, DVD+R, DVD+RW, DVD-R, DVD-RW, DVD-RAM, DVD+R DL, CD-ROM, CD-R och CD-RW pris från 600:- och fungerar i Panther med Patchburn (jag har en ).

Läs här (DVD FAQ) om + -.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 19:56

Nuförtiden är det så pass liten prisskillnad mellan en dvd- och cd-brännare att det inte finns någon anledning att enbart nöja sig med en cd-brännare. Det finns bra dvd-brännare från ca 5-600 kr i dagsläget.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-08 20:15

Om man köper en extern LaCie D2 DVD-brännare med enbart FireWire (ArtNr: 300922) så levereras den med Toast 6 Titanium. Och det är ju värt en del ifall man inte har den sedan tidigare.

Det kan dessutom ha sina fördelar med två optiska enheter (intern + extern) när man kopierar från skiva till skiva eller ibland använder brännaren med någon annan dator.

Finns bl a på www.pcaction.se för 1981 kr inkl moms.

Nu är det så att detta med engelskan är inte det bästa, så när du ger mej den längk "Läs här (DVD FAQ) om + -." så hänger jag ej med .
Så snälla om det är någon som kan ge mej en svensk förklaring på detta är jag tacksam.
Tack på förhand

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 22:06
Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Nu är det så att detta med engelskan är inte det bästa, så när du ger mej den längk "Läs här (DVD FAQ) om + -." så hänger jag ej med .
Så snälla om det är någon som kan ge mej en svensk förklaring på detta är jag tacksam.
Tack på förhand

Enkelt förklarat är dvd-r och dvd+r är två olika format på brännbara dvd-skivor. En brännare som enbart klarar av -r kan alltså inte bränna +r-skivor och vice versa. De dvd-brännare som finns idag brukar oftast klara av båda formaten så se till att köpa en brännare som inte enbart klarar av det ena. Som användare kommer du inte att märka någon större skillnad på vilken sorts skivor du bränner. Det kan finnas skillnader i kompabilitet med gamla dvd-läsare, men som sagt klarar de flesta moderna dvd-läsare av båda formaten. Äldre superdrives (t.ex. den i min PB 12" 867 SD) brukar bara ha stöd för -r, hur det är med nya vet jag dock inte. Tidigare var det också rätt stor skillnad i pris på skivorna men det tror jag också har jämnat ut sig.

Ursprungligen av Anton S:

Enkelt förklarat är dvd-r och dvd+r är två olika format på brännbara dvd-skivor. En brännare som enbart klarar av -r kan alltså inte bränna +r-skivor och vice versa. De dvd-brännare som finns idag brukar oftast klara av båda formaten så se till att köpa en brännare som inte enbart klarar av det ena. Som användare kommer du inte att märka någon större skillnad på vilken sorts skivor du bränner. Det kan finnas skillnader i kompabilitet med gamla dvd-läsare, men som sagt klarar de flesta moderna dvd-läsare av båda formaten. Äldre superdrives (t.ex. den i min PB 12" 867 SD) brukar bara ha stöd för -r, hur det är med nya vet jag dock inte. Tidigare var det också rätt stor skillnad i pris på skivorna men det tror jag också har jämnat ut sig.

Men vad är skillnaden mellan + och - rent tekniskt?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-08 21:56

Om jag har förstått saken rätt:

DVD+R och DVD+RW är lite lättare att spela in filmer på. De är nästan alltid kompatibla med vanliga DVD-spelare.

DVD-R måste spelas in i Video-mode, om man vill spela upp dem i vanliga DVD-spelare. De måste dessutom "avslutas", vilket kan ta upp mot 10 minuter.

DVD-RW kan antingen spelas in i video-mode eller VR-mode. VR-mode medger en viss redigering i efterhand.

DVD-RAM kan användas ungefär som en hårddisk d v s stora redigeringsmöjligheter i efterhand. Men skivorna är inte kompatibla med vanliga DVD-spelare.

Senast redigerat 2005-01-10 16:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 23:05

Köp absolut en DVD-brännare - man har större nytta av den än man kan tänka sig innan man har haft en!

Jag rekommenderar en intern orginal-SuperDrive - dvs Pioneer DVR-108 (sök på pricerunner för billigaste inköpsställe). Interna är billigare än externa och just den Pioneerbrännaren är den som går att använda med iDVD. DVR-108 kan bränna alla format, dvs R, RW, +R, +RW och dessutoom Dual Layer-DVD.

Det är väldigt enkelt att byta ut den interna spelaren - öppna locket, ta bort fronten, skruva upp två skruvar, skjut utbehållaren där spelaren sitter, dra ut spelarens kontakter, ta ut spelaren ut behållaren, sätt i brännaren i behållaren, koppla in, skjut tillbaka, skruva fast, sätt tillbaka, stäng! Sök här på 99mac för länk till noggrann beskrivning.

Tillägg: Här är länken till beskrivningen: http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=data_intodd.html

Senast redigerat 2005-01-08 23:18

Skall man byta ut den CD-Romen som sitter i till en DVD altså, hur är det med drivrutiner och sånt?
Går det att bränna in musik?
När man skall göra en backupp hur funkar det?
Vadför program skall man använda till DVD brännaren?

Senast redigerat 2005-01-21 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 00:16
Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Skall man byta ut den CD-Romen som sitter i till en DVD altså, hur är det med drivrutiner och sånt?
Går det att dränna in musik?
När man skall göra en backupp hur funkar det?
Vadför program skall man använda till DVD brännaren?

Ja, precis så och just när man köper en Pioneer DVR-108 (eller 107/117) så krävs det ingenting alls för att det ska fungera - precis allt funkar direkt utan problem, eftersom den modellen är just den orginal-SuperDrive som sitter i de Appledatorer som levereras med SuperDrive.
Med andra enheter brukar man inte kunna använda iDVD till DVD-bränning, utan endast Toast. Men CD/DVD-läsning och CD-bränning tror jag aldrig kräver något särskilt för att fungera.

Det är en SuperDrive, vilket innebär att den kan läsa och bränna både CD och DVD. Musik bränner du enkelt genom att markera en spellista i iTunes och trycka på Bränn för att bränna den listan. Eller så kan du göra det genom i Toast välja Audio och sen dra ljudfiler dit.

Att göra en backup är bara att dra de filer man vill säkerhetskopiera till skivan och sen bränna.
Du använder samma program till DVD-bränning av data som till CD-bränning av data - dvs Finders inbyggda (då skivan kommer upp på skrivbordet), Toast, Skivverktyg eller något annat.
När du ska bränna DVD-filmer kan du använda iDVD eller DVD Studio Pro för att göra egna menyer. iDVD följer med alla datorer som har DVD-brännare som standard, annars går det att köpa i iLife-paketet för ca 500 kr. DVD Studio Pro är ett ganska dyrt program (minns inte vad det kostar exakt - kolla på AppleStore).

• Oregistrerad
  • 2005-01-10 09:58

Enligt Macotekets info, kan man inte använda Superdrive Double Layer med iTunes och iDVD. Eller är det fixat nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 11:05
Ursprungligen av Dj Leafer:

Enligt Macotekets info, kan man inte använda Superdrive Double Layer med iTunes och iDVD. Eller är det fixat nu?

Hmmm ... Jag tror de menar att man inte kan bränna Dual Layer-DVD i Apples egna program, utan endast i Toast, men vanliga CD/DVD borde gå.

Det kan också vara så att det där skrevs innan 108 blev standard och att det då inte fungerade. Macoteket har en tendens att ha väldigt ouppdaterade beskrivningar - tex så står det att ADC-DVI-adaptern är till för de som har en Apple DVI-skärm som de vill ansluta till sin nya dator (dvs beskrivningen skrevs på den tiden då ADC precis hade kommit ... dessutom så verkar adaptern enl den beskrivningen endast fungera med just Apple-skärmar trots att de fungerar med vilken LCD-skärm som helst ...)

Men nu blir jag osäker här ... Står det att det inte funkar så kanske det är så ... Men jag var helt säker på att det var 108 som satt i bla senaste vattenkylda PM G5 ...
Kolla på xlr8yourmac.com och deras Compatibility list, där borde det stå.

Jag kan då säga att bränna i iTunes med min nyinsatta Pioneer 108 som även kallas superdrive, funkar inte alls. Läst i forumet att 107/117 är modifierad från en 108. Nej, har inte installerat Patchburn och kommer vänta på att apple gör uppdatering så att jag kan kunna bränna iDVD och iTunes-skivor.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-10 14:21

Patchburn installerar en textfil i /Library/DiscRecording/DeviceProfiles/
i mitt fall med en LG GSA-4160B en textfil som heter "PatchBurn-hldtstdvdramgsa4160b.drprofile" vilket är en xml-fil (plist) så det är inget tillägg som kan ställa till det (som i 9an).

Ska du vänta på en uppdatering från Apple så får du vänta länge (det kanske aldrig kommer någon), så jag rekommenderar Patchburn.

Okej, så lång tid tog det inte för mig att ändra mig.. Installerat Patchburn. Och efter omstarten så hittar iaf iTunes brännaren. Men jag tror säkert att en uppdatering kommer från apple.

I "om den här datorn" står det att Revision är 1.10. Det finns ju upp till 1.18 för den brännaren på pioneers hemsida över uppdateringar. Men bara för pece-nissars burkar. Ska man jobba på att ta ur brännaren, sätta in den i en pc.. Uppdatera den och sen tillbaka?

pioneer.se/se/support_software.jsp?category=support/software

wwwbsc.pioneer.co.jp/product-e/ibs/device_e/dev00002r_e.html

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-11 10:20

Flash program för Mac OS X som funkar med orginal och rpc1 firmware för din Pioneer 10x DVD-R.
Glöm inte att LÄSA readme info!

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=30235

Ok, igår skickade jag ett mail till supporten hos Pioneer och svarade mig idag innan jag läste ditt svar MikaelF. De säger som jag frågade om. Sätt in den i en pc och uppdatera den där. Men ang din länk du skickade med, så har jag läst den tråden och även laddat ner Flash It 2.0. Jag fattar inte hur jag ska gå till väga där iaf. Det var inte mycket info det fanns i Read Me-filen. Jag vet inte om jag vågar göra detta.

• Oregistrerad
  • 2005-01-20 23:56

Såg nånstans att med nya iDVD 5 så är stödet för DVD-bränning förbättrad med andra än Apples "egna" superdrivar.. t ex Pioneers IDE-modeller. Betyder att PatchBurn inte längre behövs, eller? Nån som kollat och vet?

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:01

typiskt, precis när jag skulle köpa en dvr-108, så har den slutat säljas, och dvr-109 har inte börjat levereras ännu.

måste säga att pioneer har sjukt dålig distribution på sina grejer, de flesta butiker jag pratat med har ingen aning om leveranstider, vissa kan inte leverara alls, ALLA föreslår ngt annat märke, typ NEC.

ska det vara så? macoteket är dessutom 170:- dyrare än pc-butikerna. dvs 20% dyrare.

1
Bevaka tråden