AppleCare försämras i det tysta!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 17:05

Frågan om det är lagligt av Apple att göra så här?
Hämtservicen har bara tagits bort ur paketet!! Jag antar att vi får ta fram den vackra mössan och buga för att de kommit på en ny idé som de sparar pengar på.

Om de förändrade villkoren gäller för de kunder som köper APP from 20 dec 04 så vore det bara en vanlig försämring. Då skulle de kunna låta priset kvarstå om de ville.
Nu gäller det tydligen även de kunder som köpt sina AppleCare under villkoret att det ingår gratis hämtservice med express. När de sedan ska utnyttja det, har de helt abrupt tagit bort en del av innehållet i det paket kunden köpt. Tillåtet??

Varför inte be kunderna skicka in hårddisken efter ett par månader och säga att den inte längre ingår i datorn...
"Tyvärr får ni inte tillbaka några pengar, men detta gäller även dem som köpt datorn före regeländringen"

Har ni stött på detta och hur hanterar ni det?

• Oregistrerad
  • 2005-01-10 21:35

Vi har inte stött på detta än, men det lär inte dröja länge.
Surt det här med att "skicka-servicen" försvann. Laga en iBook eller PB12 slipper man ju gärna.

Vi får alla hoppas att Apple håller på med en upphandling av en ny europeisk servicepartner och allt ställs tillrätta.

AppleCare har ju aldrig hållit vad den lovat

På Apple.se så står det ju fortfarande bla att det ingår hämtservice (Obs, hämtservice av Apple på stationära produkter) på produkten om den går sönder. Har påtalat detta för Apple tidigare när kunden har läst denna info och när man väl vill utnyttja den så fungerar det inte som utlovat. Kolla själva: AppleCare

Står bla så här: AppleCare Protection Plan är en unik integrerad lösning för service och assistans som utökar Mac-datorns garanti till tre år från datorns inköpsdatum. Det omfattande avtalet omfattar telefonassistans, service på plats för stationära datorer(1), global reparationsservice för bärbara datorer, webbaserade assistansresurser och kraftfulla diagnostikverktyg – till ett överkomligt pris. Vi rekommenderar att du skaffar AppleCare Protection Plan samtidigt som du köper Apple-datorn. Då kan du utnyttja avtalet maximalt.

(1) Service på plats är inte tillgänglig på alla orter. (Man kan ju undra på vilka orter om det inte ens gäller i Sthlm

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-28 20:51

När jag köpte AppleCare till min iMac G5 i december 2005 blev jag informerat om att det ingår service på plats. Försäljaren försäkrade att detta skulle gå bra i och med att jag bor i Göteborg.

När jag sedan nu i januari vänder mig till Apple informeras jag om att det tyvärr inte alls ingår och jag får lämna in maskinen själv på närmaste serviceställe. Jag gör detta och en vecka senare hämtar jag upp den. Nu till det roliga... Av de fel (4) jag anmält är alla kvar trots att de i stort sett bytt ut hela datorn.

Samtal nummer två till Apple resulterade i service på plats. Får ser hur det går den här gången.

Det är märkligt hur Apple håller på med detta. Det är knappast samma anda på frakt, garanti och AppleCare som på de hårdvaruprodukter man köper av Apple.

De flesta anser nog att Mac är dyrare men att det också är värt det, men med priset borde det också ingå extra bra service. Och det verkar det ju inte göra jämfört med andra företag.

Jag vet inte hur det är för hemma-användare men på jobbet kör vi bara HP (förutom ett par Macar) och de har faktiskt kanon-service. Vad jag hört från de som har DELL hem-pc på jobbet så har de också bra garantier.

Vad hände med att sälja en helhetsupplevelse Apple ??

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-31 17:29

Spontant skulle jag säga att om det är avtalat om hämtservice gäller detta så länge avtalet gäller för befintliga kunder om inte Apple har lyckats snika åt sig ett förbehåll om att kunna förändra servicen. Pacta sunt servanda helt enkelt.

• Medlem
  • 2006-04-09 23:14

Så hur är det med AppleCare, ingår hämtservice, eller service på plats, för deras bärbara datorer eller inte? Detta är ju en ganska viktig fråga.

Jag hade min pb inne för nån vecka sen. Då ville dom inte hämta den.
Om dom skulle göra det så skulle beslutet behöva gå genom USA och det skulle ju då ta en massa tid. Och då var det inte säkert att det skulle gå ändå. Så här bra gick det för mig:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96045

1
Bevaka tråden