Hjälp.... kanske switchar...

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 16:00

Jag har genom jobbet fått erbjudande om personalköp. Om jag nu ska ta det. Kan någon hjälpa mej hitta motsvarande eller bättre Mac? Om det är likvärdigt så switchar jag.

Spec & eko...

bråttom är det...ska bestämma mej den 14/1.

P4 550 3,4Ghz 1Mb cache
grafik: ATI radeon 256Mb Tv ut
RAM : 1Gb, 400Mhz
500Gb HD
trådlös tangent& mus
nätverkskort
Audigy 2ZS ljudkort
högtalare
DVD+-RW/R
6USB
2Firewire
11 in 1 kortläsare
19" skärm

Canon PIXMA IP 5000 fotoskrivare

allt för 483:-/mån i 3 år....

• Medlem
  • 2005-01-07 16:08

Gå in på Apple.se och se vad du får för 17 388:-

En 1,8Ghz G5:a plus en 20" Cinema Display kanske? Eller en iMac 20".

Jag vet ju inte vad du ska använda datorn till, men om du måste ha motsvarande 3,4Ghz P4 antar jag att du beräknar satelitomloppsbanor eller något liknande.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 16:16
Ursprungligen av stfm:

Gå in på Apple.se och se vad du får för 17 388:-

En 1,8Ghz G5:a plus en 20" Cinema Display kanske? Eller en iMac 20".

Jag vet ju inte vad du ska använda datorn till, men om du måste ha motsvarande 3,4Ghz P4 antar jag att du beräknar satelitomloppsbanor eller något liknande.

'

Det krämas på i kapacitet för att det är sista gången som personalköp kommer att erbjudas.

Frågan är ju vad du ska ha datorn till, pc är snabb och dyr. För samma prestanda (dvs. en direkt MHz jämförelsen) på en mac kommer du att få pröjsa rejält.

Om du bara ska kunna surfa ordbehandla osv. dvs. lättare saker så är ju en iMac att rekommendera.

För en fullspäckad iMac blir priset: 17.810 dvs 492 i månaden i tre år.

En liten och våldsamt smidig iBook är ju väldigt prisvärd just nu. 10 000 och du får en fantastiskt liten och smidig dator.

Men som sagt var det viktigaste är ju vad du vill ha den till

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 16:15
Ursprungligen av Kellogs:

Frågan är ju vad du ska ha datorn till, pc är snabb och dyr. För samma prestanda (dvs. en direkt MHz jämförelsen) på en mac kommer du att få pröjsa rejält.

Om du bara ska kunna surfa ordbehandla osv. dvs. lättare saker så är ju en iMac att rekommendera.

För en fullspäckad iMac blir priset: 17.810 dvs 492 i månaden i tre år.

En liten och våldsamt smidig iBook är ju väldigt prisvärd just nu. 10 000 och du får en fantastiskt liten och smidig dator.

Men som sagt var det viktigaste är ju vad du vill ha den till

Alldeles såklart.

Program : Photoshop, PageMaker (eller ID) , lite hemsidesmek. bildlagring& behandling, musikhantering,
Ordbehandling, distansarbete....

köp en 17" iMac om du vill ha en mac. Mer minne och en stor extern FW disk kan ju också vara något

Men det är ju upp till dig! Själv har jag en 15" PB och är så atans nöjd. iMacen är riktigt snygg men jag skulle nog vänta på nästa upplaga i för sig. Vänta tills på tisdag och se vad som komemr då. Sen kan du betsämma dig!

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 16:23
Ursprungligen av Kellogs:

köp en 17" iMac om du vill ha en mac. Mer minne och en stor extern FW disk kan ju också vara något

Men det är ju upp till dig! Själv har jag en 15" PB och är så atans nöjd. iMacen är riktigt snygg men jag skulle nog vänta på nästa upplaga i för sig. Vänta tills på tisdag och se vad som komemr då. Sen kan du betsämma dig!

ok...det är ngt nytt på gång, alltså?

så kanske det blir lite rea på äldre prylers, m.a.o.?

Ja det är MacWorld San Fransico, så bnågot nytt kommer men vad det blir kan man aldrig vara säker på

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59333

Man ska inte enbart stirra sig blind på mäggahärtsen. Att använda Mac och OS X är en helt annan sak än att sitta och rodda med en ful peze.
Snyggare gränssnitt och oerhört stabilt. Och går så fort det gör, det går inte att jämföra två helt olika typer av processorer.
Köp en iMac G5 och peta i lite mer minne så har du en räsermaskin som duger mycket väl det det mesta, eller snarare allt.
Du kommer aldrig att ångra dig.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:08
Ursprungligen av Nurell:

Man ska inte enbart stirra sig blind på mäggahärtsen. Att använda Mac och OS X är en helt annan sak än att sitta och rodda med en ful peze.
Snyggare gränssnitt och oerhört stabilt. Och går så fort det gör, det går inte att jämföra två helt olika typer av processorer.
Köp en iMac G5 och peta i lite mer minne så har du en räsermaskin som duger mycket väl det det mesta, eller snarare allt.
Du kommer aldrig att ångra dig.

Jag vet...vi har pratat om det förut...

en maxad eMac för 16 papp (utan skrivare) eller en 17" iMac 1Gb + 160Gb RAM (utan skrivare) för 19 papp??

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 18:15
Ursprungligen av Marans:

Jag vet...vi har pratat om det förut...

en maxad eMac för 16 papp (utan skrivare) eller en 17" iMac 1Gb + 160Gb RAM (utan skrivare) för 19 papp??

iMacen alla gånger. eMacen är ganska gammal, har en halvrisig skärm och kör en G4 i medioker hastighet.

Om det inte finns några som helst begränsningar vad det gäller pengar tycker jag att du, Marans, borde köpa en PowerMac G5 och inte en iMac G5.
Främst för utbyggnadsmöjligheterna. Om några år kommer varenda program kräva 2GB RAM vilket är max för iMacen medans PowerMacen inte ens anstränger sig... De få gånger jag har känt på iMacen tycker jag att den har känts lite små seg, vilket ju med största sannolikhet beror på att det bara satt 256 eller 512 MB RAM i den jag provade.

Men som personer har skrivit tidigare så blir det säkert bra om du bara slänger in lite RAM i iMacen.
Vad jag tycker är alltså att om du vill ha en F1-dator ska du köpa en iMac med mycket RAM men om du däremot vill mäta dig med X15 och dessutom ha möjligheter att bli ännu värre borde du köpa en PowerMac.

iMacen är dessutom så läcker att det inte är sant och kostar en stor slant mindre...

ta den senare, TFT skärm.

Va, 16 papp för en eMac, då jävlar får man ta i.
En iMac 17" kostar ju 14.000 på Apple Store, då han den ju SuperDrive och allt, och det går att hitta minne billigare än på Apple Store. För övrigt kan du nog hitta datorn för mindre pengar också.
Din deg borde räcka till samma skrivare som du tänkt till peze-paketet och lite annat tillpiss också.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:20
Ursprungligen av Nurell:

Va, 16 papp för en eMac, då jävlar får man ta i.
En iMac 17" kostar ju 14.000 på Apple Store, då han den ju SuperDrive och allt, och det går att hitta minne billigare än på Apple Store. För övrigt kan du nog hitta datorn för mindre pengar också.
Din deg borde räcka till samma skrivare som du tänkt till peze-paketet och lite annat tillpiss också.

jag måste ju pröjsa moms också, vettu.....

Ursprungligen av Marans:

jag måste ju pröjsa moms också, vettu.....

Priset på iMacen jag skrev är inkl. moms serru.
Och du klarar dig bra med 1 GB RAM.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:25
Ursprungligen av Nurell:

Priset på iMacen jag skrev är inkl. moms serru.
Och du klarar dig bra med 1 GB RAM.

Ska man strunta i Apple-care, då?

Ursprungligen av Marans:

Ska man strunta i Apple-care, då?

Jag vet inte.
Jag har knappt haft några av mina Macar så länge att garantin har hunnit gå ut.

• Medlem
  • 2005-01-07 18:28

Jag som är en professionell grafisk formgivare skulle klara mig bra med eMacen rent prestandamässigt, men skärmen gillar jag inte. Hemanvändare brukar märkligt nog vara kräsnare med hastighet, så om du ska ha något liknande PC:n du specade så ska du ha en G5 dubbelpropp.

Jag skulle inte tacka nej till en G5:a, men det är ABSOLUT inget jag behöver för arbetet. Jag valde den hastighetsmässigt ganska blygsamma 17" Powerbooken istället.

Macar är dyrare än PC. Rätt mycket dyrare. Så det är bara att pröjsa och vara glad eller låta bli. En snabb Mac kostar en arm och ett ben.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:37
Ursprungligen av stfm:

Jag som är en professionell grafisk formgivare skulle klara mig bra med eMacen rent prestandamässigt, men skärmen gillar jag inte. Hemanvändare brukar märkligt nog vara kräsnare med hastighet, så om du ska ha något liknande PC:n du specade så ska du ha en G5 dubbelpropp.

Jag skulle inte tacka nej till en G5:a, men det är ABSOLUT inget jag behöver för arbetet. Jag valde den hastighetsmässigt ganska blygsamma 17" Powerbooken istället.

Macar är dyrare än PC. Rätt mycket dyrare. Så det är bara att pröjsa och vara glad eller låta bli. En snabb Mac kostar en arm och ett ben.

Jo...så mycket har jag listat ut. well....

en stationär vill jag ha, iallafall. PB är alltför dyr & jag är inte så mobil av mej så jag behöver en sån.
-
eventuella barnsjukdomar (iMac), kontra liten skärm (eMac)...
basminne + extern hd eller mer internt?

-
skulle ju vara sköj med Canon PIXMA-skrivaren....

---

jag funderar vidare.

Tack så mycket för alla råd....tar gärna emot fler tips & tankar.

Så mycket dyrare är de väl inte?
Om du köper en ny iMac G5 idag så får du mycket för pengarna.
Dessutom är andrahandsvärdet betydligt bättre på Macar än på peze.

• Medlem
  • 2005-01-07 18:36
Ursprungligen av Nurell:

Så mycket dyrare är de väl inte?
Om du köper en ny iMac G5 idag så får du mycket för pengarna.
Dessutom är andrahandsvärdet betydligt bättre på Macar än på peze.

Beror på vad du köper för PC naturligtvis, men den som står högst upp i tråden är väl i princip jämförbar med de snabbaste G5:orna i runda slängar. Vill man ha den typen av prestanda på Mac, så får man hosta upp en del. Då får man ju iofs OS X på köpet, vilket knappast ens går att sätta ett värde på.

Ursprungligen av stfm:

Beror på vad du köper för PC naturligtvis, men den som står högst upp i tråden är väl i princip jämförbar med de snabbaste G5:orna i runda slängar. Vill man ha den typen av prestanda på Mac, så får man hosta upp en del. Då får man ju iofs OS X på köpet, vilket knappast ens går att sätta ett värde på.

Mac OS X får man ju på köpet med alla Macar.
Om man måste ha den datakraft som en dubbelproppars G5:a har eller motsvarande peze har så måste man. Men det är långt ifrån alla som måste. Hemanvändare som har sånt har säkert inga andra intressen än att sitta och räkna megaflops och köra benchmark-tester. Till vilken nytta?
Jag jobbar också, precis som du, professionellt med grafisk form och hanterar många ganska tunga bilder, jag bollar runt med ganska stora projekt.
Jag skulle klara det jag gör alldeles utmärkt med en iMac G5.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:49
Ursprungligen av Nurell:

Mac OS X får man ju på köpet med alla Macar.
Om man måste ha den datakraft som en dubbelproppars G5:a har eller motsvarande peze har så måste man. Men det är långt ifrån alla som måste. Hemanvändare som har sånt har säkert inga andra intressen än att sitta och räkna megaflops och köra benchmark-tester. Till vilken nytta?
Jag jobbar också, precis som du, professionellt med grafisk form och hanterar många ganska tunga bilder, jag bollar runt med ganska stora projekt.
Jag skulle klara det jag gör alldeles utmärkt med en iMac G5.

Tack du...det är ju sånt man vill höra.
Jag är väl ingen som räknar megaflops hit & dit, men vill jobba mer med mina bilder & lära ännu mer om GF.

Ursprungligen av Marans:

Jag är väl ingen som räknar megaflops hit & dit, men vill jobba mer med mina bilder & lära ännu mer om GF.

Köp en iMac G5, det är bästa valet för dig. Särskilt om du vill jobba med grafiska tillämpningar.
Jag upprepar: du kommer inte att ångra dig.

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 18:59
Ursprungligen av Nurell:

Köp en iMac G5, det är bästa valet för dig. Särskilt om du vill jobba med grafiska tillämpningar.
Jag upprepar: du kommer inte att ångra dig.

Man väntar väl ett tag, då....tills efter detta dära expot.....

• Medlem
  • 2005-01-07 19:02
Ursprungligen av Marans:

Man väntar väl ett tag, då....tills efter detta dära expot.....

Ja, det kan ju vara smart förstås.

• Medlem
  • 2005-01-07 19:01
Ursprungligen av Marans:

iMacen är jävligt "läcker" (jag ogillar ordet läcker, men den är ju det). G5:an är ohyggligt stor och klumpig, och egentligen inte så värst snygg.

Risken finns att du förälskar dig i iMacen om du går och testar den någonstans. Så mitt tips är att du tar på dig mössan och går i väg och gör just det. Om du inte ska spela, så är det en superdator. Ska du spela, är det bättre med en PC.

Lycka till!

• Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 19:07
Ursprungligen av stfm:

iMacen är jävligt "läcker" (jag ogillar ordet läcker, men den är ju det). G5:an är ohyggligt stor och klumpig, och egentligen inte så värst snygg.

Risken finns att du förälskar dig i iMacen om du går och testar den någonstans. Så mitt tips är att du tar på dig mössan och går i väg och gör just det. Om du inte ska spela, så är det en superdator. Ska du spela, är det bättre med en PC.

Lycka till!

Jag spelar aldrig.

Meckar bilder & surfar, är väl det jag gör mest.

Ursprungligen av Marans:

Jag spelar aldrig.

Meckar bilder & surfar, är väl det jag gör mest.

I så fall räcker det och blir över med en sån.
Det kommer säkert nyheter på tisdag, (MW Expo i San Francisco, en religiös högtid) men det brukar vara lite si och så med leveranstiderna på nya apparater.
iMacen får säkert inga större förändringar, men det ryktas ju om nya budgetmacar, fast man vet aldrig.
Vänta tills på tisdag kväll och se vad som står på Apple Store sen, då kan man ana vilka leveranstider och priser det kan bli.
Eller läs på 99mac, det finns folk som letar rätt på såna uppgifter. Kolla in här på tisdag kväll så får du veta allt.

Bevaka tråden