Handla räntefritt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon handlare där man kan köpa en PowerBook räntefritt på 12 månader?

Jag har aldrig tagit ett lån innan så hur funkar det annars om man köper från Apple och tar ett lån på 20.000 där räntan är 8%. Hur mycket MER kommer jag att få betala då?

Tack för hjälpen!

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 21:09

Är räntan per år eller månad? Är det effektivränta eller rak ränta som anges?

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 21:34

Räntefritt?! Skojar du? Det finns inga lån som är fria från ränta.

Du betalar oftast mer i slutändan på något som i annonser kallas "räntefritt" än med normal ränta. Gungor och karuseller, för säljaren. Verka billig med "räntefritt", "momsfritt" eller "betala senare" och kläm kunden på pengarna (plus lite till) med högre avgifter. Räntefritt är bara ett sätt för butiken att dra in några procent extra förtjänst.
Oseriöst. Jag skulle själv aldrig sälja något "räntefritt" och då gör jag ändå ganska många affärer via finansering.

Dessutom är väl ränta avdragsgillt i deklarationen? Då finns det väl ingen anledning att betala finansbolagets förtjänst med andra typer av avgifter.

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 22:12

....

...jag funderar på att köpa en ibook via apple finansiering för studenter.

..har räknat på det...o kom fram till att räntan blir strax över 2200 med 24 avbetalning, förutsatt att man "utnyttjar" alla 24 avbetalningar. Går att betala lånet snabbare, men räntan på 9.99 e nog alltid den samma.

Det som apple o sveakredit erbjuder är inte räntefritt, 9.99 sen tillkommer 350 i uppläggning och aviavgit på 35kr. Små summor men sammanslaget och på ett inköpspris blir det ganska mkt procentuellt sätt. Den effektiva räntan är uträcknad om man använder deras kalkylator.

Jämfört med andra skumma kreditgivare tycker jag det ändå är ett bra alternativ, för inget är som sagt gratis....men detta är enligt mig acceptabelt och något jag tänker utnyttja för att sprida min datorkostnad över den tid jag använder den.

Senast redigerat 2005-01-06 22:25
  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 05:47

Det billigaste sättet att köpa som student är att låna pengarna av sina föräldrar (som i sin tur lånar av banken med sitt hus som säkerhet). På grund av att de har fast egendom som backar lånet kommer räntan bli bra mycket bättre än vad någon finanseringsfirma kan erbjuda. SEBs ränta för ett 24 månaderslån är till exempel 3,45% (fast ränta, ej effektiv, vad jag kan se), och de andra bankerna ligger nog inte långt därifrån.

Återstår bara att övertala föräldrarna...

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 10:19
Ursprungligen av patzy:

...jag funderar på att köpa en ibook via apple finansiering för studenter.

Apple är seriös som finansiär. Man använder GE Capital som kreditgivare. Studenter får en fet rabatt, som vi ÅF inte kan matcha. Möjligtvis de ÅF som har studentavtal (tex. Kullander i Malmö). Wasa Kredit är ett annat bolag som är en seriös aktör för privatpersoner.

...men kolla alltid totalkostnaden för lånet. Det finns många dolda kostnader. Högt restvärde är en vanlig "fälla".

GE Money Bank som finansiär, är det inte Wasa?

• Oregistrerad
  • 2005-07-05 18:25
Ursprungligen av Noumenon:

GE Money Bank som finansiär, är det inte Wasa?

Apple Store använder Apple Financial Services som i princip är GE Capital. Så var det åtminstone för ett par månader sedan.
(Tråden är ett halvår gammal)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 19:33

På apple store finns en kalkylator som räknar ut månadskostnaden efter att man fyllt i belopp och
antal månader avbetalning, vill man veta total kostnad är det bara att multiplicera.

Har hört att vissa räntefria lån betalar sig för lånutgivaren genom de personer som missköter återbetalningen, det blir snabbt väldigt dyrt vid minsta försening.

1
Bevaka tråden