minnespriser, macoteket-minnen vs datorbutiken.com-minnen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 16:01

Man vet ju sedan tidigare att apple är dyra när det kommer till ramminnen och jag brukar välja bort deras och köpa av macoteket istället. Blev precis tipsad av en kompis att dissa även macoteket för datorbutiken.com's fördel.

Ursprungligen av macoteket:

DDR SO-DIMM (333 MHz) 1GB (fungerar även som 266MHz)
3494kr

Ursprungligen av datorbutiken.com:

Corsair VS1GBSDS400 Value Select 1024Mb SO-DIMM PC3200/DDR400 200-pin 400MHz DDR 2295:-

Vad är skillnaden i kvalitet? Är inte corsair bra?

ps. När jag kollar på applestore så kostar 1GB DDR333 SDRAM 4650kr

Fungerar dom minnena till din dator då? Alla följer ju inte specen ordentligt. Och kommer därför inte fungera..

• Medlem
  • 2005-01-04 22:58

Jag kollade omkring lite i corsairs officiella forum. Så här skrev en corsair-representant där:

"Our Value Select line changes frequently and the IC's that are used have different properties. While you may have gotten IC's that are compatible with you MAC, other's may not have such luck."

Verkar inte helt riskfritt att köra deras value-select line...

Den här tråden handlade om corsair-minnen kombinerat med PM G5, så här sa en kille som snackat med apple:

"I called Corsair a couple of days ago, and the person I spoke with told me that the VS1GBKIT400 would work fine in the dual 2.0 G5 alone, but not with Apple memory. If I put both of them in togethere, it would reconize the ones in the first memory banks. I'd never heard of that before, but per his confirmation, I went ahead and ordered the VS1GBKIT400 since I don't currently have any RAM in this machine. I'm crossing my fingers that it works out."

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 06:59

Ett annat tips kan annars vara Crucial. De brukar har bra priser och väldigt snabba leveranser, dessutom så är du garanterad att du får minnen som inte strular.
http://www.crucial.com/eu/

Ursprungligen av Mikael S:

Ett annat tips kan annars vara Crucial. De brukar har bra priser och väldigt snabba leveranser, dessutom så är du garanterad att du får minnen som inte strular.
http://www.crucial.com/eu/

Har Crucial verkligen bra minnen?

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-05 10:35

crucial stöder inte överklockning på deras minnen, annars ska det väl inte vara nån större skillnad på de olika märken som finns.

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 10:36
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Har Crucial verkligen bra minnen?

Jag är inte speciellt kunnig när det gäller minnen men för mig så har iaf Crucial fungerat alldeles utmärkt och har även sett andra inlägg i detta forum där folk är nöjda.

På Apples diskussionforum så verkar de flesta väldigt nöjda med Crucial.
Dessutom så är väl Crucial/Micron en av de tillverkare som Apple använder som originalminnen (?)

Ursprungligen av Felix:

"Our Value Select line changes frequently and the IC's that are used have different properties. While you may have gotten IC's that are compatible with you MAC, other's may not have such luck."

Om jag tolkar citatet rätt så har de inte riktigt koll på de exakta specifikationerna på sina minnen? I så fall måste priserna vara extremt pressade på marknaden, om någon sätter ett varumärke på något (tolkar jag det rätt om Corsair är ett varumärke för minnena?) utan att ta reda på de exakta specifikationerna.

Vad betyder IC i citatet?

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:38
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad betyder IC i citatet?

Integrated circuit (integrerad krets) är det en förkortning för.

Ursprungligen av Mikael S:

Integrated circuit (integrerad krets) är det en förkortning för.

Hehe, nu får jag skämmas för att jag inte kopplade riktigt. (oavsiktlig ordvits)

Det hade varit intressant att se en jämförelse med Crucial som är originalmonterade i Apples datorer - vi har precis börjat samarbeta med dom. Finns en liten blå ruta i högerkanten som tar dig till deras konfigurator.

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:36
Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit intressant att se en jämförelse med Crucial som är originalmonterade i Apples datorer - vi har precis börjat samarbeta med dom. Finns en liten blå ruta i högerkanten som tar dig till deras konfigurator.

Hur menar du ? Jämförelse kontra vad ?

Jämförde Crusial mot att köpa Samsung här hemma
Crusial PC 2700 512 Mb £50,51 = ung. 657:-
Samsung PC 2700 512 hos Inetdata.se 890:-

De har även Diverse för 695:- (som jag aldrig skulle våga chansa på)

Så ett köp i England måste ju vara en bra investering...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 20:44

Det vore kul att höra ett uttalande från Macoteket här. Jag har köpt minnen till olika maccar från Datorbutiken sedan jag började använda Mac och ALDRIG haft några problem. Det är såååå mycket billigare och jag skulle vilja höra motiveringar till de ibland extrema prisskillnader man kan se.

Ursprungligen av PJW:

Det vore kul att höra ett uttalande från Macoteket här. Jag har köpt minnen till olika maccar från Datorbutiken sedan jag började använda Mac och ALDRIG haft några problem. Det är såååå mycket billigare och jag skulle vilja höra motiveringar till de ibland extrema prisskillnader man kan se.

Enda skillnaden mellan minne 1 och minne 2 är ju att leverantören garanterar att minnet fungerar för Mac. Det finns inte mac-minnen och pc-minnen utan det är bara en fråga om vilka specifikationer minnet har. Återförsäljaren tillverkar inte minnet utan köper in minnesmoduler med särskilda specifikationer. Att Datorbutiken inte garanterar mac-kompabilitet beror på att dom inte har koll på vilka specifikationer som krävs till respektive modell.

Att köpa produkter ifrån kända tillverkare borde vara en säkerhet för att man får produkter som fungerar i längden och som uppfyller kraven.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-22 13:28

Låt mig ta ett exempel. Datorbutiken.se tar 899 spänn för ett vanligt so-dimm pc133 på 512 mb när Macoteket tar 1425 kronor för samma minne. Jag har köpt dessa minnen från datorbutiken.se i flera år och de funkar ju utmärkt till Mac (vilket ju Macoteket borde veta...). Vad rättfärdigar prisskillnaden?

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=512SODIMM

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46325&group=normal&stamp=1106399724&extended_info=259570

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-28 10:22
Ursprungligen av PJW:

Låt mig ta ett exempel. Datorbutiken.se tar 899 spänn för ett vanligt so-dimm pc133 på 512 mb när Macoteket tar 1425 kronor för samma minne. Jag har köpt dessa minnen från datorbutiken.se i flera år och de funkar ju utmärkt till Mac (vilket ju Macoteket borde veta...). Vad rättfärdigar prisskillnaden?

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=512SODIMM

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46325&group=normal&stamp=1106399724&extended_info=259570

Att macoteket garanterar att sina minnen fungerar i din mac, genom att de förhoppningsvis har testat de. Sen att macoteket har massa flashiga butiker med flashig personal som kostar extra.

1
Bevaka tråden