Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk mellan xbox och mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 11:41

Är det någon som har prövat att ha ett nätverk mella mac och xbox?
Funkar det? det borde ju vara som att ha ett nätverk mellan pc och mac eller?

Lätt som en plätt!

Om du har chip och vill skicka filer mellan boxen och macen är allt du behöver en korsad nätverksladd. Du ställer in xboxens ipnummer under settings till ungefär samma som macens och sen startar du valfritt ftp-program (t.ex. Transmit) på macen, skriver in xboxens ip, Användarnamn: Xbox Lösenord xbox (standard). Sen är det bara att köra!

Den stora skillnaden "mac-xbox" mot "mac-pc" är att xboxen saknar användbart fildelningssystem, har du chippat så läggs det emellertid till ftp-funktion. Man måste alltså skicka filer via ftp, du kan inte mounta xboxens hårdisk.

Om du skall koppla in Live är det mycket svårare eftersom du inte kan ha chippet igång.
Följ denna tråd http://99mac.se/forum/showthread.php?t=58678&highlight=xbox

Om du vill spela t.ex. Halo dator mot xbox så går det inte.

//Gustaf

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 23:12

tackar för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 17:41

sitter här med samma problem...

Men får hela tiden svaret att login is incorrekt...

I settings står det att lösen är xbox men ingenstans att det är Xbox som användare...
Kan man kolla det?

//tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 20:43
Ursprungligen av atomlab:

sitter här med samma problem...

Men får hela tiden svaret att login is incorrekt...

I settings står det att lösen är xbox men ingenstans att det är Xbox som användare...
Kan man kolla det?

//tobias

Loggar du in mot Dashboard eller mot tex. XBMC? Inte för att det har med din fråga att göra, rent konkret... men jag har fått alla möjliga härliga felmess beroende på vart boxen är när jag skall logga in, samt beroende på vilket FTP-progg som används för att komma in.

Läste att XBMC´s FTPserver är klart mycket stabilare för mac... något jag iofs hade räknat ut innan jag läste det. Konstigt.

PS. Jag har fått för mig att det inte ens går att ändra användarnamnet till boxen utan att man "krånglar lite" (fri tolkning) DS.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 15:42
Ursprungligen av tjompa:

PS. Jag har fått för mig att det inte ens går att ändra användarnamnet till boxen utan att man "krånglar lite" (fri tolkning) DS.

Det är rätt lätt ("PC-lätt"). Man behöver bara redigera en textfil, vad den heter kommer jag dock inte ihåg just nu. Där kan man även ställa in vad menyalternativen ska heta, om 24-timmarsklocka ska användas och så vidare.

Atomlab : På min Xbox är dock användarnamnet med gement x, prova om du kan logga in med xbox/xbox som l/p.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-26 17:19
Ursprungligen av atomlab:

sitter här med samma problem...

Men får hela tiden svaret att login is incorrekt...

I settings står det att lösen är xbox men ingenstans att det är Xbox som användare...
Kan man kolla det?

//tobias

Löste det sig? Jag sitter nämligen med exakt samma problem. Trots att är ska vara rätt inställt får jag bara felmeddelandet "login incorrect". Någon annan som har tips på vad det kan vara för fel?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-26 19:01

En annan störande grej som jag rätt så nyligen hittat lösningen till (kanske inte är så på era xboxar) men jag kan inte logga in som "passive" i ftp:n för då kan jag inte skriva filer och med vissa ftp-program inte ens komma in på servern.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 22:56

Jag hade massor av problem med ftp mellan xbox och min mac tills jag uppdaterade min dashboard (EvolutionX) till senaste versionen. Nu funkar det hur bra som helst!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-26 23:28
Ursprungligen av joakimk:

Jag hade massor av problem med ftp mellan xbox och min mac tills jag uppdaterade min dashboard (EvolutionX) till senaste versionen. Nu funkar det hur bra som helst!

ja jag kan till exempel inte radera mappar utan måste radera filerna i mappen tills den är tom och sen radera mappen. men vilken är den nyaste verisonen av evo-x?

dela ut filer på mac till Xbox

På min skruttiga PC kunde jag dela ut en mapp med t.ex. filmer i (i diverse olika format) och sen se dem via media center på xboxen utan att behöva lägga över dem på boxen. Detta saknar jagenormt mycket. Går det att gör på nya macen också? Snälla berätta utförligt i så fall!

behöver expret hjälp

Kan inte någon förklara utförligt hur jag skall göra. Jag har precis samma problem. Ftp-prograppet ser mapparna ibland. Men oftast blir det "can´t recieve listings". Spelar ingen roll om jag kör passive eller ej. Jag är inte så insatt i detta så jag vet inte hur XBMC fungerar. Var in på deras något stökiga sida och fattade inget. Kan någon skriva enkelt och tydligt hur man skall göra.

Typ:

1.

2.

3.

osv.

Jag vill kunna dela ut filmer från G5an så jag kan se dem på xboxen. Funkade ju perfekt på PCn så jag vill att det skall funka bra här med. Snälla hjälp mig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 17:03

Ok, först och främst vill jag säga att utav alla ftp-program jag testat (känns som 10st minst) så är Fetch det enda som fungerat riktigt klockrent. Med Transmit kunde jag tex inte radera mappar som innehöll filer (nu behöver det ju iofs inte vara så för alla men för mig var det det). Så, över till streamandet.

1. Installera XBMC (säger sig självt kanske?)

2. Tanka och installera xBMSx (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21259) (antar att jag inte behöver gå igenom den processen)

3. Flytta över XboxMediaCenter.xml från XBMC-mappen på X-boxen och öppna den i textredigeraren eller Dreamweaver eller något annat program som kan det.

4. Under bookmarks-sektionen i filen ska det stå tex såhär:

<bookmark>
<name>Powerbook</name>
<path>xns://192.168.0.124:1400/Videos/</path>
</bookmark>

Så ser min länk ut för mina videos, det är alltså
<bookmark>
<name>NAMN PÅ LÄNKEN</name>
<path>xns://DIN INTERNA IP-ADDRESS:PORTEN/"STARTMAPPEN"/</path>
</bookmark>

Man behöver inte ha med videos/ men eftersom man bara kan dela ut en mapp i xBMSx och det i mitt fall är hela min externa hårddisk så lägger jag till videos/ för att komma direkt in på min video-mapp.

5. Gör sådana bokmärken där du känner för det, i videos, musik eller filhanteraren. Det är upp till dig.

6. Flytta tillbaka filen till XBMC-mappen på Xboxen och skriv över den gamla.

7. Öppna "x B m s x" i systeminställningar

8. User: Ditt användarnamn på macen (har jag iaf)
Group: admin
Port: Ska inte vara ikryssat men det ska stå 1400 i rutan
Debug: 0
Shared: Den mappen du vill dela ut (såvitt jag vet kan man bara dela ut en mapp)
Logs: /Users/användarnamn/Documents/Logs/ (den väljer det automatiskt)
Pid: /Users/användarnamn/Documents/Logs/ (den väljer det automatiskt)

9. Tryck på rescan och sedan på save changes, efter det trycker du på XBMS OFF så att det står XBMS ON och om du vill kryssar du i start XBMS att boot vilket antagligen är att föredra.

Sen ska det bara vara att tuta och köra tror jag. Möjligt att jag missat något men det är nog allt.

Tack Timmy!

tackade ner fetch men får tyvärr samma problem där. Den kan connecta och ser mapparna. När jag väljer någon mapp t.ex. F.. sen apps så kommer följande meddelande:

Fetch could not open the folder "apps" beacuse the FTP server sent an unexpected response.

Detta problemet fick jag i transmit också. Fast då hette det: Could not recieve listings.

Vad kan detta bero på? Snälla hjälp mig Timmy. Du verkar kunnig på det här.

Vart på xboxen ligger XBMC mappen? C eller F eller?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 17:28

Det är olika men det brukar vara c:\xbmc, e:\apps\xbmc eller f:\apps\xbmc
"Var" i xboxen befinner du dig när du använder ftp? Är det i xbmc? Startar xbmc direkt när du startar xboxen?

har hittat filen och sitter och försöker editera den nu men jag är tydligen riktig amatör på sådant här för det går inget vidare för mig.












<bookmark>
<name>XNS</name>
<path>xns://192.168.0.1:1400/videos</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>XBMS</name>
<path>xbms://192.168.0.1:1400/</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>SMB</name>





<path>smb://Mattias Lundin:[email protected]/videos/</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>ReplayTV</name>
<path>rtv://*/</path>
</bookma

Så här ser det ut nu i alla fall.. vet inte mer vad jag skall göra för att få det att funka.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 21:13

är du säker på att din ip är 192.168.0.1? Det brukar vara en router eller nått annars. Har du en mapp i din utdelade mapp som heter videos? För som det ser ut så länkar du till en mapp vid namn videos i din utdelade mapp:

<bookmark>
<name>XNS</name>
<path>xns://192.168.0.1:1400/videos</path>
</bookmark>

Det ska vara ett snestreck efter mappen man går in på. Så det blir så här:

<bookmark>
<name>XNS</name>
<path>xns://192.168.0.1:1400/videos/</path>
</bookmark>

Men testa med att bara ha det såhär och kolla om det fungerar:

<bookmark>
<name>XNS</name>
<path>xns://192.168.0.1:1400/</path>
</bookmark>

Om 192.168.0.1 verkligen är din ip och det här itne fungerar så är det minst sagt underligt.

Jag har en router emellan. Och det är adressen till routern.

Dessutom kvarstår problemet med att jag bara kommer åt xboxen en gång av 50 via fetch. Blir sån där "FTP server sent an unexpected response" hela tiden. Vet inte vad man skall göra åt det?

Dessutom kan jag inte deleata några mappar eller filer via ftp-programmet. Riktigt störigt det här.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 21:33

du ska skriva in ip:t till din dator, inte till routern. men för att hjälpa dig med fetch måste jag veta "var" i xboxen du använder ftp? är det i xbmc? eller någon annan dashboard?

Jag använder ftp-programmet (fetch) för att browsa runt överallt i xboxen antar jag!? försöker titta i C eller F osv. Jag kanske inte fattar frågan riktigt men det spelar ingen roll vart jag är. Går jag in i F och försöker ta bort ett spel i Games blir det samma sak som om jag går in i Apps och försöker göra något. Jag får dom där felmessen hela tiden. ibland (väldigt väldigt sällan) funkar det att göra något. Tog mig en timma att lyckas komma åt den där xboxmediacenter filen...

Jag har någon slags Evolution X dashboard (inte jag som installerat den) den kanske inte är kompatibel med mac eller? Hur uppdaterar jag / byter ut den om jag bara har en mac då? Måste väl komma åt xboxet med ftpn för att uppdatera den antar jag?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 22:13

det jag undrar är vilket program du har igång på xboxen när du försöker med ftp.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-03 23:04

testa med att ha xbmc igång istället, då går det nog bättre

Vet ärligt talat inte helt vad XBMC är eller hur man har igång den? Kan ingenting om xbox.

XBMC = Xbox media center antar jag? Skall alltså testa ftp med det igång istället för att bara ha Evolution X igång.. testar

Då kommer jag inte in på xboxet alls via ftp:n. Så det funkar inte. Tack som fan för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig!

Är lösningen att uppdatera dashboarden tror du eller?

Bevaka tråden