Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer bara "försvinner"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 09:02

Hej. Ett mycket otäckt problem har uppstått. Filer har försvunnit. Från två maskiner. Helt oberoende av varandra. Självklart är första tanken att någon slängt dem av misstag. Men ju mer jag funderar på det destå omöjligare verkar det att någon gjort just detta. Har även kvar tidigare slängda saker i papperskorgen som inte är tömd.

Är det någon som upplevt detta? Är jag hackad? Om vi förutsätter att JAG inte slängt dem (eller nån annan här på jobbet) vad kan det finnas för alternativ. Och vilket program är bäst för att försöka återskapa raderade filer?

OSX 10.3.7 samt OSX server 10.3.7 (gissar jag)

mvh
Daniel

Filer som tas bort från servern hamnar normalt sett inte i papperkorgen utan raderas direkt. Ett möjligt alternativ är att någon råkats göra filerna osynliga, t.ex. genom att ändra deras namn till något med en inledande punkt. Bland räddningsverktygen så känner jag bara till Norton Utilities, men det finns säkert fler.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Filer som tas bort från servern hamnar normalt sett inte i papperkorgen utan raderas direkt. Ett möjligt alternativ är att någon råkats göra filerna osynliga, t.ex. genom att ändra deras namn till något med en inledande punkt. Bland räddningsverktygen så känner jag bara till Norton Utilities, men det finns säkert fler.

Vad jag vet så kan man INTE rädda tillbaka en raderad fil från en hårddisk med OS X's filsystem på. Jo, om man har installerat Norton INNAN raderingen. Men man kan inte lägga in ett diskverktyg i efterhand, så som man kunde på OS 9-tiden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-04 12:49

När jag körde Virex hände det mig att filer försvann.

Gammal tråd men detta är inte helt ovanligt ändå!

Har varit med om detta några gånger på diskar från en tillverkare som tyvärr inte lyckas göra bra diskar.

Filerna ligger där en dag, stänger av datorn och sätter på den dagen efter och hela kataloger kan vara borta. Funderade över detta bra länge tills en dag när de båda diskarna slutade fungera.

Böt dessa diskar mot nya diskar från samma tillverkare och problemet var borta i ett halvår tills det kom igen. Gick en månad sen var dessa diskar ännu en gång paj.

Gnällde och hade mig och fick nya diskar från en annan tillverkare och har aldrig upplevt problemet igen. Förens min bror började gnälla om att samma sak hände hans usb disk från LaCie. Vi satt och funderade på varför detta händer och igår började även hans disk knorra roligt. Dagens nyhet var även den rolig. Disken är död och går inte att komma åt.

Så ta en koll så att diskarna inte kommer från Maxtor. Iof är det en server så kör ni säkert scsi diskar vilket ska ha högre säkerhet. Men som jag förstod händer detta enbart på ett ställe?
Jag tror faktiskt på ett hårdvaru fel mer än något som har med mjukvara att göra.

Eller har du släppt in Steven nära datorn?

1
Bevaka tråden