Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-29 16:43

"ThinkSecret discusses the possibility of a cheap, headless Mac, similar in scope and target to the one we wishfully thought all the past year."

Kan det vara sant att den äntligen är på väg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 16:59

Nu blir Mondo glad! Inte bara han iofs.

Skulle aldrig köpa den själv men kan nog locka en hel del switchers. Thinksecret brukar ju väldigt sällan ha fel så vi får väl anta att detta är på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 17:17

Nu blir jag riktigt glad!

Det är många som vill ha en ny Cube. Apple skulle inte ha några som helst problem att sälja en Cube med G5-propp.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 18:33

Vadå huvudlös? Vad menas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 18:35
Ursprungligen av petsematary:

Vadå huvudlös? Vad menas?

Ingen inbyggd skärm.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 18:36
Ursprungligen av petsematary:

Vadå huvudlös? Vad menas?

"Insanely Great"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 19:07

Jag skulle nöja mig med att Apple stoppar in mer kraftfulla prylar i sina datorer, inte minst mer minne, dvs mer för pengarna.

Ursprungligen av Mondo:

Nu blir jag riktigt glad!

Det är många som vill ha en ny Cube. Apple skulle inte ha några som helst problem att sälja en Cube med G5-propp.

Tror inte det. En ny kub blir bara dyr och ointressant att köpa. Ska Apple lyckas så betyder det att de måste även ta en massa pc/Windows-användare och då måste de göra en riktigt snygg och praktisk "barebone" som är något billigare än en "vanlig" pc.

Ursprungligen av Alphonze:

Tror inte det. En ny kub blir bara dyr och ointressant att köpa. Ska Apple lyckas så betyder det att de måste även ta en massa pc/Windows-användare och då måste de göra en riktigt snygg och praktisk "barebone" som är något billigare än en "vanlig" pc.

Vad lägger du i begreppet ny kub då? Jag tänker på en kompakt fullfunktionsdator. Kompakt behöver dock inte vara i kubformat. Kanske en iLC475? Där snackar vi servicevänlig design iaf.

Jag tror stenhårt på produkten _om_ Apple släpper den. Priset är jätteviktigt. Frågan är bara hur lågt de kan pressa det. Men några Cube-priser ska definitivt inte behövas. Billigare än PC behöver den inte heller vara. Men den behöver närma sig PC-priserna. Tror inte man är ute efter att ta de PC-användare som letar billigast dator, utan snarare de PC-användare som är lite intresserade och skulle kunna tänka sig att betala lite mer, men inte så mycket som krävs idag.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Vad lägger du i begreppet ny kub då? Jag tänker på en kompakt fullfunktionsdator. Kompakt behöver dock inte vara i kubformat. Kanske en iLC475? Där snackar vi servicevänlig design iaf.

Jag tror stenhårt på produkten _om_ Apple släpper den. Priset är jätteviktigt. Frågan är bara hur lågt de kan pressa det. Men några Cube-priser ska definitivt inte behövas. Billigare än PC behöver den inte heller vara. Men den behöver närma sig PC-priserna. Tror inte man är ute efter att ta de PC-användare som letar billigast dator, utan snarare de PC-användare som är lite intresserade och skulle kunna tänka sig att betala lite mer, men inte så mycket som krävs idag.

Med "ny kub" menar jag bara det som du antyder att priset är viktigt. Många gillar Apples grejer, men i min värld/omgivning skulle de aldrig köpa eftersom den helt enkelt är för dyr och ofta helt ouppgraderbar (mycket psykologiskt viktigt för "pc-folk"). Det måste bli samma antal pengar som för en pc, inte "lite mer". Folk vet ungefär vad för pc de får för en viss peng och att byta till Mac vågar man helt enkelt inte chansa på för mer pengar. Inte en chans eftersom alla vet att utbudet till Windows är större och det är också en stor psykologisk spärr för många. Apple måste sänka priset till samma eller mindre än en motsvarande pc. Hittills har det varit svårt att förklara för mina hem-pc-kollegor varför jag/vi betalar 300:- mer i månaden för Apple än en wintel som mina kollegor faktiskt gör samma saker med.
Apple måste sluta med sina Bang & Olufsen-fasoner.

Ursprungligen av Alphonze:

Med "ny kub" menar jag bara det som du antyder att priset är viktigt. Många gillar Apples grejer, men i min värld/omgivning skulle de aldrig köpa eftersom den helt enkelt är för dyr och ofta helt ouppgraderbar (mycket psykologiskt viktigt för "pc-folk"). Det måste bli samma antal pengar som för en pc, inte "lite mer". Folk vet ungefär vad för pc de får för en viss peng och att byta till Mac vågar man helt enkelt inte chansa på för mer pengar. Inte en chans eftersom alla vet att utbudet till Windows är större och det är också en stor psykologisk spärr för många. Apple måste sänka priset till samma eller mindre än en motsvarande pc. Hittills har det varit svårt att förklara för mina hem-pc-kollegor varför jag/vi betalar 300:- mer i månaden för Apple än en wintel som mina kollegor faktiskt gör samma saker med.
Apple måste sluta med sina Bang & Olufsen-fasoner.

Äh Apple har inga B&O större fasoner hade de det så skulle en mac kosta 5-10 gånger vad en märkes PC gör.

Om Apple släpper en billig mac nästa år så kommer den inte bli billigare än superbilliga PCs. Apple behöver inte sälja sig för billigt. Något dyrare än billiga PCs och någon unik funktion/design kommer att göra att den kommer sälja i enorma mängder. Det finns ju ett uppdämt behov från macägare som behöver en billig mac till och från massor av hushåll som redan har en eller två PC men blivit nyfikna på att prova en mac för dess iPopd släktskap för dess säkerhet och stabilitets skull och kanske för Apples skön design.
500 dollar är ju peanuts.
Tror knappast den kommer bli uppgraderbar i någon större utsträckning meningen med den är knappast att den ska rikta sig till PC-nerdar som byter grafikkort var 14:e dag.

Senast redigerat 2004-12-30 02:50
  • Medlem
  • 2005-01-02 02:37
Ursprungligen av Alphonze:

Apple måste sluta med sina Bang & Olufsen-fasoner.

Apple tar bara betalt, och vill man inte betala för att få mer så är det konstigt....
Det finns inte en anledning att sänka macpriserna UNDER PC-priserna, det är otroligt att macar har kunnat kostat ända upptill 60.000:-, men det är sjukt om de skulle kosta 5000:- för en toppmodell.

för vilka pengar skall nästa macar osv utveckas då?

Man kan inte leverera kvalitet till priset för ren skit.

Om jag får en ny PC lovar jag att ge bort den när jag spottat på den!

På tiden. Redan kuben var egentligen jätterätt, om de inte hade nischat den som dyr proffsmodell. Den skulle haft G3 i första versionen, möjligen G4 i en toppversion men inte i grundmodellen. G4 Globe och iMac G5 är bra, men utan vare sig en säker uppgraderingsväg eller möjlighet att ta med skärmen till ny dator blir investeringen inte så bra.

Blir det nu en liten nätt låda utan skärm så förutspår jag god försäljning. Att den kommer att påminna om en iPod är väl så nära säkert man kan tänka sig, om den bara blir av alls.

iPizza(box)!!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-29 20:35

det här är ett smart drag av apple. av kommentarerna till nyhten på sweclockers att dömma så lär detta sälja som smör. här är mer info för er som ej läst det redan: http://www.thinksecret.com/news/0412expo2.html

En "barebone" eller "Shuttle" eller vad de nu kallas verkar ju vara populärt så nu kanske kuben kan återfödas. Med inriktning på konsumentmarknaden istället.

Tror inte det skulle bli en pizzakartong a'la LC-modellerna. Det är mer inne att ha burken bredvid skärmen numera...

Är detta en ersättare för eMac kanske ??

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 22:27
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Är detta en ersättare för eMac kanske ??

Hoppas verkligen. (Jag räknar inte ens eMac som en "riktig" Mac, ful & trist. Usch, blä, tvi. Bort ur sortimentet med den...helst igår).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 22:29
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-29 22:30

fy helvete vad läcker. hoppas som faan att den ser ut så.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-29 22:39
Ursprungligen av xtimmyx:

fy helvete vad läcker. hoppas som faan att den ser ut så.

Fast gärna med DVI också

Snyggt, men "PC-folk" kommer att tro att det är en tunn klient och såna har ju funnits länge.

Här är ett exempel från HP/Compaq:

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 22:48
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Snyggt, men "PC-folk" kommer att tro att det är en tunn klient och såna har ju funnits länge.

Inget problem - Apple har läckt till firmor hur man bygger skins a´la iPod så det kommer finnas stora hus med inbyggda neonrör och rejäla fläktar som låter som fan…

Det är ju för fasen en tunn klient vi pratar om väl?
Lämplig för netboot i skolmiljö, för server mountpoints i företag och påhäng via FW/(usb) som "hemmultimediahub"…

Salig Mac Classic var ju en tun klient, den gick ju till och med att boota sys6.0.8 från rom:en direkt…
Men det var väl typ 10 år för tidigt som valigt för Apple

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 23:18

Hoppas verkligen att detta rykte är sant! I så fall blir det intressant att se om Apple även kommer släppa några billiga och mindre skärmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 23:24
Ursprungligen av nilsson_:

Hoppas verkligen att detta rykte är sant! I så fall blir det intressant att se om Apple även kommer släppa några billiga och mindre skärmar.

Traskade förbi en "kitch"-affär idag. Fylld med plastgrunkor a´la inne 60/70 -tal…
Vad får man se bland alla "mussepiggar" och "UFO-teveapparater"? Jo en sånhär
Apple är liksom inte synonymnt med "grått och billigt", men det är ju standard på kontakter som tur är

Ursprungligen av Pär:

Det är ju för fasen en tunn klient vi pratar om väl?
Lämplig för netboot i skolmiljö, för server mountpoints i företag och påhäng via FW/(usb) som "hemmultimediahub"…

Tunna klienter har väl inte hårddisk eller optisk enhet om de är "äkta" tunna?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 00:07
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tunna klienter har väl inte hårddisk eller optisk enhet om de är "äkta" tunna?

Har du hört någon som lyckas boota Win utan lokal hårddisk?
(Apropå tunna pezeklienter…)

Men visst har du en punkt
Men så som program är så skulle ju några tunna klienter som vill dra igång iPhoto mörda ett nät fullkomligt

Ursprungligen av Pär:

Har du hört någon som lyckas boota Win utan lokal hårddisk?
(Apropå tunna pezeklienter…)

Det går att boota till Lan, cd, flashminne utan större problem. Linux är bra!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 14:08
Ursprungligen av Code Red:

Det går att boota till Lan, cd, flashminne utan större problem.

LAN var väl det som avsågs (det andra är ju inte diskless direkt, mer än möjligen till namnet).
Finns ju iofs. speciallösningar men något std. "out of the box" har jag aldrig sett…

Citat:

Linux är bra!

Jo, men en helt annan sak…

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 09:17

Åsså lägger vi den ner! Under TVn eller ovanpå förstärkaren.
CDn, DVDn, VHSen åker ut - ögonaböj!

Bevaka tråden