1. Hart ett grafikkort av typen ATI Radeon 8500 64 MB VRAM i min "Quicksilver" G4. Då blir det missljud inblandat med ljudet på inbyggda ljudutgången. Sätter jag tillbaks det grafikkort som satt i datorn från början (GeForce 2 MX) så är det såklart inga problem.

Har testat att flytta runt/ta bort PCI-kort och försäkrat mig om att datorn är ansluten till jordat eluttag etc. Lagt in senaste ROM-uppdatering och allt möjligt.

Knasigt är att om jag sätter i ATI 8500-kortet i min mammas "Dubbel G4 533 MHz" så funkar allt fint.

Vad kan detta bero på?

2. Har ett grafikkort av typen ATI Radeon 7000 64 MB VRAM i en blå & vit G3a på 400 MHz. Den körs i 800 x 600 och bilden speglas mot en TV. För det mesta går allt fint, men nu nyss så hände en konstig grej. När jag kom fram till datorn var skärmen svart. Skärmsläckaren skulle antagligen försöka köra igång. Datorn svarade inte på kommando från tangentbordet eller musen, men jag kunde logga in på den via nätverket, så den kan inte ha varit helt kraschad. Vad göra? Jag misstänker iofs att det är ett flashat PC-kort från början då ATI inte verkar ha ett Radeon 7000 för Mac med 64 MB VRAM utan bara ett med 32 MB VRAM.

Åååååhhhh vad synd att det inte fungerar helt ordentligt!
Jag som kanske tänkte sätta in en processoruppgradering så man kan lira alla filmer med god prestanda på G3an.
Känns inte lönt om det ska bli fel om ens bara ibland...