Router / Basstation

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 11:27

Funderar på att köpa en router/basstation för att kunna utöka mitt nätverk hemma. Idag har jag endast en switch inkopplad till mitt kabelmodem (UPC/Chello). Har en Airport Express (AE) sen tidigare och vill ha en kombinerad router/basstation som kan brygga ihop med min AE. Har tittat lite på Netgear WGT624 som enligt tidningen M3 ska vara bästa köp just nu. Bäst prestanda och räckvidd. Hur är det med kompatibiliten gentemot min AE? Är det någon som har erfarenhet av den? Är det ett bättre köp än den mer populära D-Link dito?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-27 11:42

Jag har, mot bättre vetande enligt andra uppgifter på Internet, lyckats att förlänga min WGR614v4 med hjälp av en AE. Bara på någon minut, helt enligt instruktionsboken. Nu väntar jag bara på monsterkablarna så att välljudet kan börja strömma ur högtalarna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-27 12:33
Ursprungligen av frazze:

Jag har, mot bättre vetande enligt andra uppgifter på Internet, lyckats att förlänga min WGR614v4 med hjälp av en AE. Bara på någon minut, helt enligt instruktionsboken. Nu väntar jag bara på monsterkablarna så att välljudet kan börja strömma ur högtalarna.

Hur lyckades du förlänga din netgear? Jag kan inte få till det! Har visserligen inte en 614, utan en WGT634U, men det borde ju gå?? Jag kan bara ansluta men inte förlänga

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-27 22:24

Jag körde först Airport Setup Assistant och valde att göra AE till en del i ett existerande nät. Sedan körde jag Airport Admin Utility och fixade till detaljerna. Något hände dock i halvtid så att jag lyckades inte ansluta min eller fruns WinXP till Netgear. En omstart av Netgear fixade till det och jag kunde köra Airport Admin Utility. OBS att det är Netgears lösenord som den frågar efter - inte Airport Express.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-28 15:13
Ursprungligen av frazze:

Jag körde först Airport Setup Assistant och valde att göra AE till en del i ett existerande nät. Sedan körde jag Airport Admin Utility och fixade till detaljerna. Något hände dock i halvtid så att jag lyckades inte ansluta min eller fruns WinXP till Netgear. En omstart av Netgear fixade till det och jag kunde köra Airport Admin Utility. OBS att det är Netgears lösenord som den frågar efter - inte Airport Express.

Hur ser inställningarna ut i Airport Admin Utility?
Airport-fliken: Airport Network: Create a Wireless Network, namn samma som Netgear? Channel? Mode?
Internet-fliken: Connect using Airport (WDS). WDS Host: MAC Addresss: Netgears Lan MAC adress? Configure: Using DHCP?
Network-fliken: Inget ikryssat?
WDS-fliken: Enable this base station as a WDS relay base station? Allow wireless clients on this base station? Main AirPort ID: Netgears Lan MAC adress? Listan?

Tacksam om du kan hjälpa, Frazze

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-29 00:59
Ursprungligen av waehlby:

Tacksam om du kan hjälpa, Frazze

Jag får nog, för stunden, ta tillbaka lite av vad jag sa inledningsvis. Det ser ut som att jag bara har lyckats med att få AE som en klient och inte som WDS. Och det är en himla skillnad. Men jag kommer i allafall åt min stereo.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-29 08:19

Ja, det är ju huvudsaken... Får se om man kanske byter ut Netgear mot en riktig AirportExtreme snart. Eller om Jobs har nåt annat kul nästa månad

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-30 00:01

Jag önskar att jag kunde hitta den sidan på nätet som innehöll en översikt över vilka som var kompatibla respektive inte med Airport Express. Jag har letat men inte hittat. Eventuellt tror jag att jag hittade länken via 99mac. Någon?

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 12:31

D-Link DI-624+

Införskaffade en D-Link DI-624+ (Airplus G). Det står att den ska vara fullt kompatibel och jag har fått den att fungera mot min AE som "Remote Speakers". Däremot är inte driften särskilt bra. Om jag ansluter med min PowerBook över WLAN så slocknar WLAN´s lampan på routern och den spottar ut sig felaktiga IP-nr (169.xx.xx.xx) såväl trådat som trådlöst. Även mitt kabelmodem (UPC) har ibland slocknat. Det enda som löser problemet är att dra ut sladden ur routern (och ibland kabelmodemet) och sätta tillbaka. Detta är förstås otroligt irriterande. Trodde först att det var något tillfälligt problem hos min leverantör UPC men jag blir mer och mer misstänksam mot routern. Tidigare hade jag endast switch ihopkopplad med kabelmodemet. Och i switchen G4:an och AE inkopplad. Någon som har tidigare erfarenheter av detta eller har någon aning om vad det kan handla om?

1
Bevaka tråden