Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fram med lödkloven och få en "het" iMac DV

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har en iMac DV (400 mhz) som jag gillar (Grape!) men den börjar bli lite trött nu. Hittade en site med en (som det verkar) seriös person som analyserat moderkorten på Mac. Sidorna är oerhört pedagogiskt uppbyggda med digitalfoton för varje arbetsmoment. Det verkar som om Apple "stryper" sina burkar genom olika lödningar på moderkortet. Fiffigt va, samma arkitektur och hårdvara men ett motstånd omkopplat och vips en helt ny modell! Enligt den här snubben så kan man koppla om (löda om alltså) motstånden och på så sätt få en högre klockfrekvens... Killen har beskrivningar för 30 olika Macar från LC475 framåt vilket är rätt cool. Jag hittade till och med tips för hur jag skulle hotta up min gamla 7600!

Ni hittar hans site via denna länk http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

Nu undar jag om någon i detta Forum prövat att "mixtra" med moderkortet på en iMac DV. Vore tacksam för synpunkter innan jag tar fram lödkolven.

Erik K

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 10:26

Knappa in "iMac" och "Apple" på < http://forums.xlr8yourmac.com/cpureview.lasso > så finns det viss "erfarenhet"...

Att man vill ha samma moderkort även om processorerna (etc.) blir bättre är väl högst normalt, så "strypning" är det ju inte i strikt mening :-).
En iMac350 blir aldrig en iMac700, för det är inte samma utan moderkortet är bara förberett för att köra högre multiplikator när processorer etc. blir driftssäkra vid högre hastighet.

Sen är det ju så att det är mycket mer än multiplikatorn till processorns klockfrekvens som spelar roll, och det ändrar du ju inte.
(iMac:en ändrar man ju inte busshastighet ex.v. och man ser ju på graferna på nämnd sida, den japanska, att det händer ju inte så mycket med grafik och diskacess ex.v.)

1
Bevaka tråden