Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote Desktop - i nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2004-12-26 14:04

Jag håller på och undersöker möjligheten av att 5-6 användare sakll kunna sitta hemma och arbeta och komma åt filer i datorerna på jobbet.

Eftersom vi har ADSL, dynamiskt IP externt och 195.-nummer internt, router med brandvägg, switch och Ethernet-nätverk är det inte "bara" att skriva in IP-numret så är man framme vid datorn.

Har försökt läsa om Apple Remote Desktop men blir osäker om det kommer att funka? Hittar det programmet vägen genom routern (jag kan ju öppna en eller annan port om det behövs)?

Är Timbuktu Pro ett bättre alternativ? I så fall varför? Eller något annat program?

En Linux-hacker jag pratade med menade att det behövs en VPN-tunnel. Vad säger Experterna?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 14:43

Räcker det inte att öppna portar i routern, skriva upp sig på ngn liknande tjänst som no-ip.com och installera antingen admin-versioner av apple remote desktop på alla klienters datorer (vilket borde vara svindyrt) eller att använda sig av VNC (vilket är gratis och funkar likartat)?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 17:40

Jag sitter för tillfället på min Mac uppkopplad via remote desktop till min windows xp burk 15 mil härifrån, pc maskinen sitter bakom router med brandvägg och det går utmärkt efter att jag öppnat några portar på routern. Är det något liknande du vill göra, eller du ska köra mac-mac?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-01-05 22:05

Eftersom vi är flera som vill komma åt våra datorer hemifrån, var för sig, blir det olika kombinationer.

De datorer vi vill styra är OSX-macar. Det vi har hemma att styra med är dels OS9, OSX och windows.

Jag förstår att det fungerar att öppna en port om man vill komma åt EN dator i nätverket, men om i princip alla i nätverket skall komma åt sin dator hemifrån, hur gör man då? Kan man öppna tio portar utan att riskera att vem som helst kommer in?

1
Bevaka tråden