Bokföringsprogram för Mac - jag är van med SPCS

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är i behov av ett bokföringsprogram. I skolan (går Ekonomiskt basår på KOMVUX) har vi SPCS, men eftersom jag föredrar mac... Är det någon som känner till något bokföringsprogram? Jag behöver ha ett med dubbel bokföring, basplan (för att slippa upprätta en sådan själv), möjlighet till flera företag är ett klart plus, jag behöver ha möjlighet för reskontra och fakturor.
Med hopp om hjälp
Shebanyah

Inte för att jag är speciellt insatt, men här är något det brukar pratas om:
http://www.montania.se/

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 12:37

Titta här...från det lilla till det stora företaget

Ursprungligen av Shebanyah:

Hej! Jag är i behov av ett bokföringsprogram. I skolan (går Ekonomiskt basår på KOMVUX) har vi SPCS, men eftersom jag föredrar mac... Är det någon som känner till något bokföringsprogram? Jag behöver ha ett med dubbel bokföring, basplan (för att slippa upprätta en sådan själv), möjlighet till flera företag är ett klart plus, jag behöver ha möjlighet för reskontra och fakturor.
Med hopp om hjälp
Shebanyah

Titta på http://www.hansaworld.com. Här hittar du First Office, Hansa Small Business och HansaWorld.

Alla har det du söker + lite till....detta går köra på pc eller mac (bara byta ut program/exe filen - alla andra filer är plattformsoberoende - iallafall HansaWorld som jag kört i snart 11 år)

Ladda hem demo och kör i 30 dgr....

Man kan exporterat SIE filer till revisorn och importera dessa tillbaka, tror t o m SIE-4.

/Onewheel

Tusen tack!

Bokföring

Det klart enklaste och bästa programmet som är svenskt .

http://www.unicell.se

klart bästa bokföringsprogrammet för Mac (OSX)

hämta en 30 dagars prov.

MVh/Peter

• Medlem
  • Haninge
  • 2005-01-03 09:59

Kolla noga vad du hämtar

Kolla noga vad du hämtar
så du inte åker på en massa sk serviceavgifter och annat larv.
Jag hade ett bokföringsprogram för mac för ett antal år sedan. Det var Baltic Software som låg bakom den. Man skulle betala en serviceavgift på runt 700 kr varje år. Men då tycker man ju att man skulle åtminstone få de nya kontoplaner som finns - tex aktiebolag 99 och vad de nu heter. men näe. Inte heller fick man några ev uppgraderingar av programmet eller något.
Inte ett smack fick man för pengarna.

Jag skickade in ett mail eller brev och undrade ang denna serviceavgift och undrade. Fick då svar att med serviceavgiften fick man "rabatt" när man köpte ett annat program av dem - eller uppgradering eller något. Så om jag istället struntat i deras serviceavgifter och sparat de pengarna så hade jag kunnat köpa mig ett nytt program och ändå ha en massa pengar kvar. (betalade tyvärr denna avgift under många år, innan jag fick för mig att fråga efter ev nya bokplaner osv).

/Sussi

• Medlem
  • 2005-01-03 11:47
Ursprungligen av sussi_g:

Kolla noga vad du hämtar
så du inte åker på en massa sk serviceavgifter och annat larv.
Jag hade ett bokföringsprogram för mac för ett antal år sedan. Det var Baltic Software som låg bakom den. Man skulle betala en serviceavgift på runt 700 kr varje år.

/Sussi

Hansa har det också och även andra programföretag. Det kallar de för en support/service avgift. I vissa ingår även en uppgradering (om de släpper den uder året du "prenumererar" på supporten). Det enda som skiljer det är storleken på avgiften men man kan såsom du gjorde själv strunta i det.

Ursprungligen av Shebanyah:

Med hopp om hjälp
Shebanyah

Stelvio Bokföring.
http://www.ct.se/s-b2k.html

Jag började med SPCS på en peze... Jag tyckte att det var ett bra program.
Så nu när jag använder mac så skaffade jag VPC, Virtual PC. Funkar helt ok.

Praktiskt att kunna fortsätta med samma program...

vad tror ni om att köra på "Visma Enskild Firma" via parallels?
Något att rekommendera eller undvika.

/manne som blev hänvisad hit av stora stygga moderatorer

Ursprungligen av Emanuel L:

vad tror ni om att köra på "Visma Enskild Firma" via parallels?
Något att rekommendera eller undvika.

/manne som blev hänvisad hit av stora stygga moderatorer

Kommer enligt vad jag hört av andra fungera bra. Om du vill köra ett liknande koncept direkt på macen kan Unicell kanske vara ett alternativ.

Själv kör jag Fortnox webbaserad bokföring. Tycker du ska ta en titt på det också!

www.unicell.se
www.fortnox.se

/Stora Stygga Moderatorn™

Tackar, ska kika på dom du har rekommenderat. Förutom dom du sagt har jag tittat lite på iOrdning och FirstOffice.

Det viktiga för mig är att den gör så mycket som möjligt för jag kan ingen bokföring osv.
klarar Fortnox allt det vanliga man behöver som nybörjare och nystartad företagare?
Bokföring, fakturering, deklarering ? jag ska kika på deras hemsida senare, har inte gjort det än.

tack

Nu har jag kikat lite på Fortnox, men fakturering och bokföringen är ju separata. 69kr/mån st. jag vill ha ett som har allt i ett.sen vet jag inte om det med webben funkar så bra. jag kanske vill ordna saker utan tillgång till webben eller om nätet skulle ligga nere (hemma hos mig, ifs om den ligger nere totalt oxå )

Hur kollade du?
Kund- och leverantörsreskontra i Fortnox är helt integrerad med bokföringen.

Ursprungligen av Kristofer G:

Hur kollade du?
Kund- och leverantörsreskontra i Fortnox är helt integrerad med bokföringen.

Gick till deras hemsida och såg att dom hade en för bokföring och en för faktura.
men o andra sidan när man går in i båda så verkar dom punkta upp samma sak.
Vad är det då för skillnad.

Sen vet jag inte om det är smidigt med ett webbsida som sköter allt med tanke på det jag skrev innan. Men funkar det för dig så är det ju bra. Vad gör du när nätet är nere hos dig o du måste bara logga in o se?

Gick till deras hemsida och såg att dom hade en för bokföring och en för faktura.
men o andra sidan när man går in i båda så verkar dom punkta upp samma sak.
Vad är det då för skillnad.

Vill man bara ha bokföring, abonnerar man bara på bokföringsmodulen. Vill man bara ha fakturering, abonnerar man bara på faktureringsmodulen. Vill man ha båda två abonnerar man på båda. När man gör detta är de fullt integrerade med varandra – kollade du i demon?

Sen vet jag inte om det är smidigt med ett webbsida som sköter allt med tanke på det jag skrev innan. Men funkar det för dig så är det ju bra. Vad gör du när nätet är nere hos dig o du måste bara logga in o se?

Nätet är nästan aldrig nere för mig, men om det skulle ske så skulle jag nog använda mitt 3G-modem..

De största fördelarna, förutom ett riktigt bra gränssnitt:

• Behöver inte bry mig om backup – allt sköts automatiskt i Fortnox datacenter.

• Kommer åt administrationen från vilken internetuppkopplad dator som helst.

• Kan nå allting direkt från mobiltelefonen (P990).

• Bra support.

• Ett pris lägre än SPCS supportavtal (åtminstone för Admin 500)

Kristofer G: tack för svaret.. värt o tänka på.
Men (69+69)*12 = 1656 är väl inte billigare en visma enskild firma. 590 + moms

Sen o andra sida så är fortnox plattformsoberoende o backupen bra.
medans vismas får jag köra via parallels på min dator.
eller iordning på macen.

jag är faan splittrad. vet inte vad jag ska göra.

vilken av dessa tror du är enklast för en nybörjare?
jag kan verkligen noll, men läser mycket på nätet om det.

ska snart fixa min FA-skattsedel så man kan jobba lite legalt

då vill jag ha så lite strul som möjligt med bokföring och fakturing..

tack för hjälpen kristofer, uppskattar det verkligen

Inga problem, hjälper gärna till med det jag kan!

Stämmer att det inte är billigare än Visma Enskild Firmas supportavtal. Drog därför paralell med deras lite större, mer jämförbara program Administration 500, vars avtal kostar 1590 om året. När man betalar för helår på Fortnox betalar man endast för 11 månader – programmet kostar alltså då 1518 kr.

Vad jag förstått är Visma Enskild Firma ett väldigt avskalat program, men samtidigt enkelt att sköta (exempelvis behöver man inte använda Debet och Kredit). Det tillsammans med Unicell tror jag är de enda på marknaden som erbjuder den möjligheten.

Hur mycket kan du om bokföring?

Kristofer: Typ inget, men jag läser lite på nätet o försöker lära mig.
Är det värt o fixa sånt här program om man inte har så många kunder?

Hur många kunder bör man ha för att det ska vara värt o ha program?
de spelar kanske ingen roll?

Jag har kört Montanias StepOne i många år. Det har funkat om en lite daterat men en uppfräschning lär vara i görningen. Programmet saknar stöd för en hel del vanliga saker så som scrollhjul och breddning av fönster men det är småsaker i sammanhanget. Värre är det dock med rapportgenereringen där det krävs mikroskop för att kunna se något och kirurghänder för att kunna träffa rätt.

1
Bevaka tråden