Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processoruppgradering

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er all!
Skriver här mitt första inlägg som egentligen är en fråga. Behöver lite råd! Har en G4/AGP 400mhz som jag vill få lite mer fart på, tänkte därför slänga in en processoruppgradering. Undrar därför om det är någon som vet vad man ska satsa på för slags kort, tillverkare, processorhastighet mm. Ska vara stabilt och fungera med OS 9.2.1 samt OSX. Vill inte ha högre fläktljud än det som originalprocessorn ger. Tacksam för råd!
/Tompakinen

Sonnets kort på 1,2GHz gjorde fart på min förra G4/350
Kolla hos Macoteket, köpte mitt där.
Mer minne bör du ha, upp till 1GB

  • Medlem
  • 2004-12-25 23:03

Uppdaterade min G4 350 för drygt ett år sedan med ett Sonnetkort på 1,4 Ghz. Hade innan stoppat i ett radeon 8500 kort och en större och snabbare hårddisk. Det blev mycket bra. Fick en mycket följsam dator som gör rättvisa åt OSX. Har en iMac G5 1,6 GHz. Den har en helt anna karraktär. Den är något snabbare på vissa saker. Jag använder tex IPhoto med ca 4000 bilder och det är något mindre segt i iMacen än på G4:an. Även högupplösta bilder i Mail hanteras något bättre av iMacen. Men däremot upplever jag att gränsnittet i OsX flyter mycket bättre på G4:an. Växla mellan program, starta Systeminställninger mm går klart snabbare på G4:an. Den känns helt klart följsammare än iMacen. Det kan kanske bero på att G4:an har betydligt rymligare cach-minne.

Min upplevelse av processoruppgradering är mycket positiv. Sonnets processorkort ger en mycket "snygg uppdatering" man byter helt enkelt ut gamla processorn mot en ny och vips har man en snabbare dator. Ingen mjukvara som måste installeras. Det känns som allt är original. Men man behöver göra något åt bildskärmskortet också. Datorn botar lika bra som förut i Os9. Dessutom blev hela systemet stabilare eftersom dotorn ger snabbare respons och man hinner inte göra så många dumheter av ren frustation över en seg dator. Toppbetyg alltså.

Beppe

1
Bevaka tråden