Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer allround än iPod

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-12-25 14:08

Behöver an allroundmaskin med (krav/önskvärt):

MP3
radio
smidig röstinspelning ute i bushen

Tacksam för tips.

Har förresten kikat lite på TwinMOS RedRock S2 512MB men är tveksam utifrån vad en rescensent ansåg om kvaliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 01:34

Vänta tills nästa vecka och se om Apples flash-baserade spelare har kommit ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 21:28

Ipod shuffle!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-12 21:31
Ursprungligen av ajaxx08:

Ipod shuffle!

Det får du nog förklara!

Ursprungligen av Le:

Det får du nog förklara!

Han menar den nya flashspelaren från Apple som släpptes i går kväll. iPod shuffle. Den är billig som fanken, men den är INTE vad du letar efter. Den kan i princip ingenting förutom att spela upp låtar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 14:03
Ursprungligen av Le:

Det får du nog förklara!

Förlåt, var så exalterad nu när den kom, så jag tänkte inte på dina krav.

Nya versionen av JensOfSweden har allt du behöver, till ett rimligt pris.

OM jag skulle köpa något annat än apples spelare skulle jag köpa en iAudio.
Köpte U2 till lillebrorsan i julklapp. Den funkar kalas!

Bäst på ljud, radiomottagning, egen kodning, inspelning är nog tveklöst iRivers 895 (eller 795, det är samma maskin men annat utseende). Nu är det ju inte den billigaste direkt, men den är i alla fall bra som attan.
Själv har jag en iAudio och även den är av hög kvalitet. Den är likvärdig vad gäller funktioner, dvs Radio, Inspeln, MP3 etc. Däremot har den ännu inte Ogg Vorbis (ett ljudformat), vilket iRiver har.
Däremot är jag faktiskt osäker på hur bra iRiver funkar på Mac, då den (så vitt jag luskat ut) inte har s.k. UMS (alltså att den dyker upp på desktoppen som en extern hårddisk. Där funkar i stället iAudio alldeles utmärkt däremot.
Så, om man inte ska ha en iPod, är mitt tips iRiver (om den funkar ihop med Mac på ovan beskrivna sätt) eller iAudio. Verkar som att de är de enda med hyfsad FM-mottagning.

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:27
Ursprungligen av sjovall:

Bäst på ljud, radiomottagning, egen kodning, inspelning är nog tveklöst iRivers 895 (eller 795, det är samma maskin men annat utseende). Nu är det ju inte den billigaste direkt, men den är i alla fall bra som attan.
Själv har jag en iAudio och även den är av hög kvalitet. Den är likvärdig vad gäller funktioner, dvs Radio, Inspeln, MP3 etc. Däremot har den ännu inte Ogg Vorbis (ett ljudformat), vilket iRiver har.
Däremot är jag faktiskt osäker på hur bra iRiver funkar på Mac, då den (så vitt jag luskat ut) inte har s.k. UMS (alltså att den dyker upp på desktoppen som en extern hårddisk. Där funkar i stället iAudio alldeles utmärkt däremot.
Så, om man inte ska ha en iPod, är mitt tips iRiver (om den funkar ihop med Mac på ovan beskrivna sätt) eller iAudio. Verkar som att de är de enda med hyfsad FM-mottagning.

Hur funkar de med iTunes?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 23:24

-> Sjövall.

Finns det tattoos till sådana?
< http://www.ipodtattoo.co.uk/ >

(Apropå nödvändiga funktioner )

De funkar inte alls med iTunes. Det är bara iPod och den nya Motorola telefonen som funkar med iTunes (to the best of my knowledge).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 01:10

Haha, vilken loser jag är - jag köpte iFP-795 (512 Mb) i fredags för 2499:- och nu har de sänkt den till 1799:-!

Dock känner jag mig inte som en loser ändå, och det var det jag egentligen ville skriva - jag är supernöjd med spelaren! Bra ljud och extremt bra features - där har iPodarna tyvärr ingen chans. Radio, och möjlighet att programmera den till att spela in radioprogram på visst klockslag, men framför allt gillar jag inspelningsmöjligheterna. Den inbyggda miken är smidig, men det bästa tycker jag är att det går att plugga i en bättre mik och spela in konserter o.dyl. i 320 kbps.

Programvaran som följder med funkar rätt smidigt (jag är kvar i OS9 någon vecka till, så jag vet inget om OS X-versionen, men den torde väl inte vara sämre) - enda haken är väl att den sorterar saker i bokstavsordning utifrån filnamnen. Slängde över Phoenix album Alphabetical, och rätt ironiskt la den då låtarna alphabetical och inte i den ordning de var i iTunes som jag kopierade ifrån. :/
Vill man ha dem i rätt ordning får man dra en låt i taget, eller döpa om filerna innan man droppar dem.
(Dock har jag insett att Apples Shuffle-drive is the thing så det gör inte så mycket, jag shufflar mest ändå... )

Batteritiden sägs vara 40 timmar, och det tror jag inte man kommer upp i om man inte lyssnar endast på svag volym och i lättdrivna lurar, men den är hur som helst lååång och jag tycker det är bra att kunna köpa batteritid var som helst och inte behöva laddare eller USB-tillgång.

För 1799 är den verkligen ett fynd. Du har säkert redan hunnit köpa nåt nu, men jag skrev det här också för att det alltid är bra för folk att kunna hitta info om hur en del saker funkar med Mac i praktiken - när säljarna ofta inte har mer info än "Mac-kompatibel" som kan betyda precis vad som helst. Som jag fattat det finns det inget på firmware-sidan som gör att folk med Macar kan använda den som USB-minne, men jag är lite osäker där. (Högkvalitativ inspelning är viktigast för mig, och även på PC är det så att man får välja mellan USB-minnefunktion och max 96 kbps-inspelning eller iRiver-programvaran och 320 kbp-inspelning.)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 02:10

Jo, kollat nu. UMS funkar även på Mac (har dock inte provat det själv).

1
Bevaka tråden