Wacomplatta

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 02:16

Om man ska köpa en Wacom-platta, vad ska man tänka på?

Jag är helt ny på såna, men tänker mig kunna ha nytta av den i Illustrator, Flash m.m. Kan inget om dem, därför har jag ingen aning om vad man ska kunna kräva av dem, hur stora de behöver vara för att funka bra etc.

Har ni några tips på bra modeller och ev. inköpsställen?

• Medlem
  • 2004-12-24 09:04

Jag kör med en Intous A4. Har aldrig känt behovet av en störra platta. Däremot finns det tillfällen då jag skulle vilja haft en storlek mindre, A4an tar rejält med plats på skrivbordet. Men att jobba med en ritplatta är helt underbart. När du väl vant dig finns det ingen återvändo.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-24 10:12

jag har den första generationens graphire a6, funkar fint fint om du inte är för petig med tryckkänslighet och annat gott som finns hos wacoms dyrare intuos

• Oregistrerad
  • 2004-12-24 22:47

Har en Intus A4+ alltså ca 30 cm i bägge riktningarna som MoS säger är den ibland i största laget. Den tar ju en del plats. Köpte min för rent hobby bruk, jätte kul pryl, och svårt att vara utan, men kan nog säga att den är något för stor för mig, hade räckt gott med A5.

Beroende på vem som betalar kanske du kan fundera på att köpa eller om möjligt låna en begagnad ritplatta till att börja med för att se vad du kan tänkas behöva. Men så är det väl med alla prylar, försök om möjligt testa ordentligt först och köp sen.

kör själv intuos3 a5 - funkar ferpekt - allrahelst med painter ix men även med os x inbyggda stöd. bra med a5-plattan är att den iom att jag är mobil (powerbook 15") är lika liten/stor så den ryms i väskan. plus att den är väldans prisvärd.

• Oregistrerad
  • 2004-12-25 13:29

låter bra. tryckkänslig är något jag inte vet om jag behöver, men jag ska testa ett par inne i stan på måndag.

• Oregistrerad
  • 2005-01-01 16:43

Jag funderar också på en wacom - eller kanske snarare önskar mig en med tanke på ekonomin... Hur som helst har jag en fråga - är A6 för litet, eller räcker det för nubörjar/hobbybruk hemma (illustrator, photoshop etc)?

Jag har en Graphire A5-platta som är ett år gammal. Tanken var att lära sig använda penna men jag kommer inte över starttröskeln. Funderar på att sälja den...

• Oregistrerad
  • 2005-01-01 18:40
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har en Graphire A5-platta som är ett år gammal. Tanken var att lära sig använda penna men jag kommer inte över starttröskeln. Funderar på att sälja den...

Du har m.a.o. inte skrivit inlägget på wacomplattan

Om man skall skriva "Detta är skrivet med Wacom" via ink blir det lätt " betta j t S ktivet m a d Nxom"

Jo Ink har ju bara stöd för engelska, tyska och något mer språk har jag för mig.

1
Bevaka tråden