Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om hur ett nätverk fungerar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 17:56

Hej hopp!

Är i början på projekt skapa-litet-nätverk-hemma. Kunskaperna är inga, men jag har lyckats luska ut via nätet hur det funkar på ett unjefär.

Hittade en förklaring där "hopcount" nämns. Vad är det?

Fråga 1. Kan man länka vidare från en switch till en annan? Eller behövs det en rauter emellan?

Fråga 2. Jag behöver väll inte skapa ett "table" för trafiken inne i en switch. Alla datorerna hittar varandra där inne?

Fråga 3. Fundrar på en d-link 604 med en switch inbyggd. Kan jag gå vidare med den till en annan switch eller router(fråga 1).

Fråga 4. Heltäckande beskrivning av nätverk, gärna på svenska. Är det någon som kan en bra länk?

Det jag fått för mig är genom detta exemplet

nätmasken 255.255.255.0 i routern gör att protokollet för switchen med datorer som rör sig i ip-omfånget 128.192.10.x länkas ut genom routern på "lina med ip-täckningen upp till" 128.192.10.250 till den datorn med destinations-ip:t (tex. 128.192.10.8).

Några fel i mitt resonemang, om ni förstår det?

God Jul 99mac!

Senast redigerat 2004-12-25 23:33
  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 15:36

Ingen hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 16:17

Har du någon annan leverantör än BBB, köp en router. D-Linken du nämner bör fungera bra. Koppla in sladdarna till datorer resp. ut mot internet i routern, så ska det fungera sen. Att göra på nåt annat sätt är onödigt krångligt. Hur du sedan ska datorerna att tala med varandra är en mjukvarufråga. Är det bara macar behöver du antagligen inte bry dig om det heller, eftersom de hittar varandra med hjälp av rendez-vous-tekniken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 16:24

"hopcount" är hur många noder (="nätverkssaker") ett paket passerar igenom på vägen mellan sändare och mottagare och är ganska irrelevant i sammanhanget.

Förresten, vad för sorts nätverk är det egentligen du försöker bygga upp hemma? Hur många datorer, tänker du sätta upp servrar etc.?

P.S. En rubrik som "Lär mig lite om nätverk" skrämmer antagligen bort rätt många. Man får intrycket av att du inte ens brytt dig om att försöka lösa problemet själv (vilket du av din text att döma uppenbarligen har). D.S.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 23:32

Nätverket är menat för permanent 2 macar. Ytterligare en mac och en PC kan smyga sig in ibland(kompisar ). Kunskapstörsten ifråga är mest på det planet att jag avskyr att använda något jag inte kan till hundra procent.

D-link 604 kör ju DHCP. så jag behöver ju inte krångla med IP-numner till burkarna och innehåller nätverket bara en router och switch kan jag tänka mig att det är lätt.

Undrar lite över IP nummer. Varför är dom som dom är Slumpmässigt, krav eller kutym? Vad representerar dom 4 uppdelningarna?

Angående Hopcount så läste jag det i ett exempel på ett "routing table"

Senast redigerat 2004-12-25 23:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-26 17:10

IPv4-adresser innehåller 32 bitar. Det man gjort är att dela upp IP-adresserna i 4 grupper om 8 bitar, därav att 255 är det högsta möjliga talet (2^8 = 256, man räknar nollan som ett tal). Det är helt enkelt lite lättare att hantera än ett 10-siffrigt tal.
Det finns vissa reserverade IP-nummergrupper, exempelvis är 10.x.x.x och 192.168.x.x reserverade för lokala nät. Routers använder oftast den senare adressgruppen.

Ta en titt i t.ex. kapitel 4 här för mer info.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-26 18:52

Undvik D-linken p.g.a. dålig prestanda.

Netgear RP614 är bättre, för ungefär samma pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 19:13
Ursprungligen av henil:

Undvik D-linken p.g.a. dålig prestanda.

Netgear RP614 är bättre, för ungefär samma pris.

Skall kolla upp den.

Men om min uppkoppling från internet har en adress och jag i min tur skapar ett nätverk. Hur kommer adressen till en av datorerna att se ut efter det?

Ingen som vet någon bra bok om hur man ställer in en rouer? Har sökt på bokfynd.nu men får ingen uppfattning om innehålet i böckerna.

Beror ju på vad det är för router, du kan tex ha en linuxburk som router, eller så köper du en hårdvarubox, typ d-link. Väljer du det senare finns de ju många olika märken o då skiljer det sig hur du ska ställa in dom. Så att hitta en bok som allmänt handlar om att "ställa in router" kan va svårt. Hitta då hellre en bok om grunderna i TCP/IP så kommer den förklara hur trafiken fungerar. Sen kan du nog med bruksamvisningen till den eventuella router du köper få ett rätt då bra hum om hur du ska ställa in den.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-26 19:37
  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 06:46

Börjar bli lite mer klok på vad jag gett mig in på Tack för hjälpen och tack för länkarna Arvid. Skall kolla igenom dom senare.

1
Bevaka tråden