Vad ska man ha?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-20 21:30

Efter att min 400Mzh G4 dog så har jag börjat fundera på ny dator...
Har inte riktigt nån koll på vad man ska köpa dock.
Framförallt klipps det en del film, final cut går ganska ofta. Smärtgränsen var ju att köra FCP på PBn med 512mb minne.... Det gick, om man inte ville exportera sina filmer till kameran. Flash kommer köras en del, var nästan segare än fcp faktiskt. Lite sugen på att kolla in motion och soundtrack.
Har en 21" Hitachi skärm som jag skulle tro är helt ok om än lite gammal. Har inte testkört den själv, men den kommer från en reklambyrå iaf...
Bärbarhet är trevligt men man klarar sig kanske utan det, egentligen... Funderar på att tillsvidare iaf skaffa en extern FW låda och lägga ett system på så kan jag sitta på skolans G4or och pilla med mina egna projekt, på deras maskiner ligger 1.2.8 och det är nästan lika såsigt såm min gamla PB (nae inte riktigt men).
Viktigaste är dock att det är BILLIGT/prisvärt...
Har kikat lite på begmarknaden, men jag tycker personligen att det är alldelles för höga priser... Bästa är kanske att få in en fot å köpa beg från nått företag som uppgraderar?
Om man kikar på det nya så har jag några intressanta frågor, vad får man för sina pengar?!
Om man jämför de olika datorerna som kostar ungefär samma (bortsett från PBn), vilken är bäst?! Jag har nu valt att bortse från det då jag har en skärm, men det är ju inte fel att köra dubbla skärmar...

Citat:

Powerbook G4 / 12.1 tum / 1.33Ghz / 256mb ram / 60 Gb HD / Combo drive / Blåtand / AirPort = 17kkr
iBook G4 / 14.1 tum / 1.33Ghz / 256mb ram / 60 Gb HD / Combo Drive / AirPort = 15,5 kkr
iMac G5 / 17 tum / 1.8 Ghz / 256mb ram / 80 Gb HD / superdrive / modem = 15,5 kkr
PowerMac G5 / nada skärm / 1.8 Ghz singel / 256mb ram / 80Gb HD / Superdrive / Modem = 16 kkr

Främst är jag fundersam på PM vs. iMac, det verkar som man betalar mycket för bärbarheten... Och den behöver jag inte (även om jag bra gärna skulle vilja).
Inser själklart att det skall klämmas i åtminstånde en 512 sticka i alla ovanstående för att de skall bli användbara.

Men, hursomhelst, vilken ger mest för pengarna? Jag tycker ju att PowerMacen ser ut som ett bra alternativ (när hittar man såna beggat? Och isf är det DP maskinerna man skall spana efter då?)...

Vilka bra köp finns det att göra begagnat?
Är inne på Quicksilver 933Mhz, känns som den borde täcka mina behov, men de är klart dyra med tanke på vad nya macar kostar..

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 00:47

Är du ute efter mest prestanda för pengarna så är ju PowerMacen klart hetast. Den går ju dessutom att uppgradera i framtiden. En singel 1.8 är en mycket fin maskin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 14:46

Prestandan på iMac och Powermac är i princip samma, så enda anledningen att välja den senare är om du behöver stoppa i extra PCI-kort (den har inte PCI-X) och mer än 2GB minne. Köper du iMacen får du en jättefin skärm på köpet. Jag stod inför exakt samma val för några månader sedan, men sprang över en beg. Powermac 1.8 rev. A. En kanonmaskin, men antagligen är iMacen nästan lika eller lika snabb. Anledningen till att jag valde bort iMacen var framförallt leveranstiden.

Motion använder väl grafikkortet rätt mycket om det kan, va? Jag har för mig att det är så iaf. Jag kan ha fel, men isåfall är det nog klokt att ha åtminstone ett 9600-kort, och det får man inte i iMac.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-06 10:30

iMacG5

Har planer på att skaffa en iMacG5. Den har ju varit i drift nu några månader nu, så kanske finns det någon som kan dela med sig om erfarenheterna? För min del spelas det aldrig spel!
Har för en G4 Dual "vindtunnel". Mkt av den anl jag vill byta. Klarar inte ljudet, fast jag ändå bytt fläktsystemet.
1. Duger den att redigera video på?
2. Blir färgerna rätt vid tex arbete i Photoshop?
3. Låter fläktarna mkt?
Har någon några andra synpunkter är jag tacksam!

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 13:08
Ursprungligen av gert:

Har planer på att skaffa en iMacG5. Den har ju varit i drift nu några månader nu, så kanske finns det någon som kan dela med sig om erfarenheterna? För min del spelas det aldrig spel!
Har för en G4 Dual "vindtunnel". Mkt av den anl jag vill byta. Klarar inte ljudet, fast jag ändå bytt fläktsystemet.
Har någon några andra synpunkter är jag tacksam!

1. Duger den att redigera video på?
- Självklart duger den till det, redigera Video har man ju kunnat sedan G3 orna och dessa gör det snabbt och bra.
2. Blir färgerna rätt vid tex arbete i Photoshop?
- Skärmarna är mycket bra bland dom bästa LCD skärmar som jag sett. så svaret blir ja! helst 20".
3. Låter fläktarna mkt?
- Det finns några som har fått iMacar som låter mer än dom ska, men det är ju ett problem som Apple är medvetna om och jag gissar att dom som görs nu kontrolleras extra noga. Men även dom som har lite mer oljud är ju fortfarande ganska så tysta.

Det är en mycket trevlig Mac och med det nyligen nedsatta priset ännu bättre.

1
Bevaka tråden