Apple Sverige

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 19:37

Är det bara jag som blir förbannad på deras prissättning?

Ett exempel:

iMac G5 (standard) kostar i USA $1299. (8635 kr enligt forex) Visserligen utan moms men med svensk moms 10793 kr. Detta blir nästan 3000 kr mindre än i Sverige, för en grej som skickas från samma fabrik på beställning. Riktigt uselt tycker jag, eller vad säger ni?

Har snackats om detta i vet inte hur många trådar.

Och visst, det är jobbigt just nu. Men man kan inte begära att ett företag sätter priser efter en dagskurs, eller ens månadskurs. De måste givetvis ha en säkerhet mot förändringar i valutan och sätter antagligen priserna årsvis, och Apple byter aldrig priser mitt i en produktcykel, utan bara när nya modeller lanseras. Så om kursen håller sig är det inte omöjligt att priset på iMac G5 rev. B blir lägre.

Priser

Ursprungligen av Leftrustle:

Har snackats om detta i vet inte hur många trådar.

Och visst, det är jobbigt just nu. Men man kan inte begära att ett företag sätter priser efter en dagskurs, eller ens månadskurs. De måste givetvis ha en säkerhet mot förändringar i valutan och sätter antagligen priserna årsvis, och Apple byter aldrig priser mitt i en produktcykel, utan bara när nya modeller lanseras. Så om kursen håller sig är det inte omöjligt att priset på iMac G5 rev. B blir lägre.

Du menar att om kursen hade gått åt andra håller, 1$ = 14 SEK, priset skulle också vara oförändrat?
I don't think so. Se på bensin priset, går dollar upp går priset upp, går dollar ned, ökar man färtjänsten.

Robertfo

Ursprungligen av robertfo:

Du menar att om kursen hade gått åt andra håller, 1$ = 14 SEK, priset skulle också vara oförändrat?
I don't think so. Se på bensin priset, går dollar upp går priset upp, går dollar ned, ökar man färtjänsten.

Robertfo

Priset skulle fortfarande vara detsamma...

Jag tror de flesta elektronik företag valuta säkrar dollarn så dom kanske handlar med en dollar som är värd 9 kr även om den vore under 7 kr eller över 11 kr. Valuta säkra kan man oftast bara göra i 6 - 12 månader så snart borde vi märka av att dollarn har försvagats.

Björnström kan säkert förklara hur det går till på riktigt.

Det är många som är det, men det finns inget att göra eftersom inget företag justerar kursen dagligen efter växelkursen.

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 19:45

Jo, det är lite trist alltså. Jag köpte en från ebay med USD, vilket jag tjänar en massa pengar på. Men om man ska köpa en stor powerbook eller dylikt skulle du ju tjäna på att boka en flygbiljett till USA och köpa den där på plats... så får du ju en resa på köpet också!!

• Medlem
  • 2004-12-21 21:40
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är många som är det, men det finns inget att göra eftersom inget företag justerar kursen dagligen efter växelkursen.

Jodå, det finns det visst. De flesta distributörer som köper i USD och säljer i SEK, exempelvis programvarlicenser uppdaterar priserna dagligen. Men som diskuterats tidigare så är det knappast något apple i Sverige rår över, de kanske till och med har sina inpriser i Euro eftersom HK ur deras perspektiv är Paris.

Priserna sätts Globalt av Apple i USA så svenska Apple har inte ett ruttet lingon att säga till om där.

Var tillverkas egentligen iMac, är det i Cork på Irland eller i Asien?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-12-22 07:55
Ursprungligen av Björnström:

Var tillverkas egentligen iMac, är det i Cork på Irland eller i Asien?

iMac skeppas åtminstone från Asien.

• Oregistrerad
  • 2004-12-22 10:39
Ursprungligen av Le:

iMac skeppas åtminstone från Asien.

Då vore det ju Corkat att bygga dom på Irland...
(pun intended)

• Oregistrerad
  • 2004-12-22 10:46

Bojkott!

Det är väl bra att dom tjänar lite pengar nu så att dom har möjlighet att satsa lite mer på forskning och ta fram ännu coolare grejer nästa år.

En satsning på tv-reklam för iBook och Powerbook hade varit kul.

1
Bevaka tråden