Vilka I-Landsproblem jag har!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett stort problem som bara drabbar de som råkar växa upp i ett Industriland.
Ska jag köpa en Powerbook eller en iBook?
Datorn ska klara av vissa grundläggande krav som till exempel att den ska vara möjlig att spela något spel på någon gång då och då. Huvudsyftet med datorn ska däremot vara att bläddra runt på hemsidor och någon gång när skolan inte är alltför jobbig ska jag också ta mig lite längre i mina C++ kunskaper som för tillfället sträcker sig till "Hello World", knappt så långt.

Datorn ska vara relativt stöttålig så att man inte är alltför rädd att använda bärbarheten.
I det fallet vinner iBook på grund av de trådar jag har läst här på 99mac men också för att plasten känns mer robust.

Självklart vill man att datorn ska vara snygg och där vinner enligt min smak Powerbooken. Jag menar inte att iBooken är ful bara att Powerbooken är den av de två som förtjänar superlativet.

Kontakterna spelar inte alltför stor roll eftersom jag varken prducerar video eller musik men det vore skönt att slippa fundera på extra tillbehör om man vill koppla in en mic via Line-In eller en skärm via DVI. Powerbooken segrar än en gång.

Priset är VÄLDIGT viktigt. Jag har försökt och försökt att få ett jobb som ger lite större inkomst än min nuvarnade, min nuvarnade är att spara månadspengen :D. Som tur är så behöver jag själv inte spara ihop allt utan bara hälften eftersom mina föräldrar lägger en krona för varje krona jag lägger. På grund av priset på iBooken i förhållande till priset på Powerbooken vinner iBooken denna kategori.

Prestandan vinner Powerbooken främst på grund av sitt 64Mb grafikkort men också för att det är möjligt att slänga in en 7200 rpms hårddisk. Den kan ju dessutom ha Superdrive på tolvtummaren, är några hundra MHz snabbare än iBooken och man slipper hacka den för att ha högre upplösning på en extern skärm.

Powerbooken vinner sammanlagt med 3-2 men vissa saker prioriterar jag före andra och det gör att resultatet snarare blir 50% mot 50%.
Jag vet att iBooken riktar sig mer till mig, ung studernade som ska köpa sin första mac, men Powerbooken tilltalar mig mer och det känns som om att om jag skulle köpa en iBook så skulle jag fortsätta sukta efter en PB. Men PBn spränger ett hål i min plånbok som är lite stort.
Köpet är ej akut, till påsk ska datorn senast vara köpt, och med tanke på att det troligtvis kommer att bli en uppdatering av Powerbookarna på Macworld Expo i Januari så kommer nog priserna på PBarna att sjunka.

Mitt inlägg kan sammanfattas på detta sätt för den som inte vill läsa allt: Jag behöver en dator som egentligen inte behöver ha så mycket prestanda förutom vid vissa tillfällen då jag ska spela lite på den. Mitt problem består av att mina pengar är begränsade men jag känner ändå en dragning till en begagnad Powerbook även om det egentligen är iBooken som är riktad till min målgrupp.

Som avslutning vill jag dessutom skriva ett litet tillägg: När jag väl har skaffat datorn kommer jag säkert spela mer än vad jag tror och programmerandet kommer jag nog inte komma igång med förrän på sommarlovet eftersom det annars tar för mycket tid att lära sig att programmera samtidigt som man vill få bra betyg i skolan.
Lite OffTopic men är det någon som har tips på jobb till en tretton, snart fjorton, -årig kille. Varken jag själv eller mina föräldrar med sina kontakter har lyckats hitta ett jobb åt mig. Inte ens ett sommarjobb. Till detta bör tilläggas att både mina föräldrar är anställda av AMS, den ena av dem är dessutom arbetsförmedlare.
Jag har bland annat ansökt till att bli tidningsutdelare hos SDR och tillsammans med en kompis ansökt om tidningsutdelning ytterligare en gång.

Jag har försökt tänka igenom många lösningar att få en så billig dator som möjligt men om någon har något tips för att få ner priset så är jag bara glad att ta emot det!

Väldigt tacksam ifall någon orkar läsa igenom detta och dessutom ge ett kvailificerat svar!

/Svampisen

Ledsen om jag på något sätt är otydlig eller om det är vissa stavfel, men det blir lätt så vid långa inlägg!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 22:32

Köp en iBook, i alla fall som det ser ut idag. Finns inget som motiverar 7000:- skillnad i pris mellan ibook och powerbook (utgår från att du menar 12":aren). Prestandaskillnaden är minimal. Du kan stoppa i en 7200rpm-disk i en iBook också, men det är lite knepigare än vad det är på powerbooken.
Det går inte att spela spel på någon av datorerna (inte enbart av prestandaskäl, enligt mina erfarenheter är spel på laptops i allmänhet ganska ruttet), köp ett ps2/xbox/gamecube till det istället.

Okej, det lutar åt iBooken men jag är inte helt övertygad än...

Med tanke på att jag har till och med till i Påsk att tänka igenom allting så kommer jag nog ändra mig några gånger :D.

Fast just nu är det som sagt en iBook det lutar åt...

Vad är det som gör att du tycker att iBook känns robustare? Jag tycker Powerbook känns betydligt kraftigare med sitt aluminiumskal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 22:57

Tänk också på att ju dyrare laptop du springer runt med, desto nojigare kommer du att vara för att bli av med den.

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 12:07

Jag satt i liknande situation för en månad sen eller två. Resonerade på samma sätt (jag har mest ibooken till skolarbete) förutom att jag inte har några som helst programerar-ambitioner. Det som avgjorde för mig va när Apple dumpade priserna på iBooken. Då var det bara att köpa direkt (en 12"-are) och jag ångrar mig absolut inte.
Visserligen är sabbare och mer grafikminne bättre men det motiverar inte att lägga de pengarna på en PB. Nu kommer det troligtvis en prisdump även på PBs i början av nästa år men man vet ju inte och iBooken kommer fortfarande att vara klart mer prisvärd.
Mitt råd är att vänta på att Powerbooken uppdateras och se hur priset blir men med största sannorlikhet borde du välja iBook ändå.
Tilläggas bör att bärbara datorer inte är speldatorer utan ska man spela så är stationära att föredra, och PC slår MAC på spel rent generellt.

Lycka till vad du än väljer!

Andledningen till att jag tycker att iBooken känns mer robust är att plasten känns som en stressboll, man kan trycka hur hårt som helst men stressbollen anpassar sig bara efter trycket och går inte sönder, medans det känns som om Powerbookens aluminiumskal kommer att bankas in i processorn efter ett tag.

Dålig jämförelse men iBooken känns helt enkelt mer robust tack vare plasten.
iBooken känns mer terränggående.
Powerbooken är ju mer riktad till "profesionella användare" som jag tänker mig befinner mig i en fin kontorsmiljö och iBooken är ju mer riktad till studenter på ett halv sjabbigt gymnasium.
Så tänker jag.

Ja, det är ju sant att PC är bättre när det gäller spel men jag är långt ifrån någon Gamer så att spela spel är inte första prioritet.

Nu lutar det ännu mer åt en iBook :).

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-19 13:55

Så länge du inte ska använda maskinen till väldigt processorintensiva program eller avancerad bildredigering så tycker jag att iBook är ett bättre val. Behöver du inte skärmytan från en 15" eller 17" PB och inte heller den lite snabbare processorn så tror jag bara det är utseendet som skiljer.
Jag valde PB just för att jag bara hade en dator och jag kände att jag behövde skärmytan, jag tyckte att 12" var lite lite då.
Inte ens en PB är något att ha när man ska spela, Warcraft 3 fungerar på de senaste men inte mer än så.

vill du spela FPS spel så är CoD jäkligt bra portat till mac.. flyter fint på min iBook 1.2ghz, har bara 256mb ram för tillfället men har en 512mb på väg så det kommer flyta ännu bättre. Så mitt råd är att köpa en IB med blåtand och en större Hd.. då får du valuta för pengarna, sen så köper du en 512mb sticka från t.ex valfri webbutik.
Då har du en maskin som klarar det mesta.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 15:28
Ursprungligen av Svampisen:

När jag väl har skaffat datorn kommer jag säkert spela mer än vad jag tror och programmerandet kommer jag nog inte komma igång med förrän på sommarlovet eftersom det annars tar för mycket tid att lära sig att programmera samtidigt som man vill få bra betyg i skolan.

Vad gör ni på högstadiet nuförtiden? Jag tror inte jag la ner mer än en halvtimme i veckan i snitt på läxor när jag gick i högstadiet i början på 90-talet. Däremot la jag desto mer tid på min Mac LC

Ärligt talat så undrar jag också hur skolan kan ta så mycket tid. Det känns som om vi inte gör någonting i princip men ändå så blir det en massa läxor...
Tillbaka till ämnet....

Mmm, jag har hört att Call of Duty ska vara väldigt bra portat och det är precis den konfigurationen som du, Tjacke, förslår som jag har tänkt mig.

Nu går det ju också att ha DVD-brännare i 12" iBooken, men är den inkastmatad? Den verkar vara det men jag är inte säker...

http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=100&id=7cae5ef7b127eeb4ac4c0f033e161af6

Slot in, loading står det ifall du läser här: http://www.fastmac.com/products/drives/cube_super.php

Tack, såg inte det förut.

Härligt med alla tredjepartstillverkare som gör de få saker som Apple inte gör...

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:38

men ta iBooken, den känns ju lätt mer stilrenast

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 02:39

Ja, ta den. Fatta vilka brudar du kommer få också...ojojoj. Om macar ändå sett ut som de gör nu när jag gick i högstadiet, då hade jag inte varit oskuld än idag. Nä, jag skojar. Men köp en iBook.

Du skriver bra för en 13-åring måste jag säga.

Tack för hjälpen att komma över min beslutsångest, det blir en iBook.

Känner mig osäker på hur jag ska tacka för komplimangen, kanske räcker med att skriva just tack för komplimangen?

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 19:12

Räcker och blir över.

1
Bevaka tråden