Dubbla vs singel CPU??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 16:24

Tänkte uppgradera en G4/467MHz (dig. audio) och funderar på hur bra OS X och applikationer är på att hantera dubbla CPU:er. Det väger mellan Sonnet Encore 2*1.3Ghz och 1*1.7GHz.

Är det värt en något högre kostnad, för något lägre CPU hastighet, för dubbla CPU:er?

Någon som har någon uppfattning/tipps?
Hur skulle Du göra?

(Byter grafiken till Radeon 9200/9800 och stoppar in 1.5-2Gb RAM samtidigt)

Nej, det är inte aktuellt att byta till en G5:a, fast jag hade föredragit den lösningen. varför?
Bokföring... Uppgradera är ett konto, nyinförskaffning ett annat. *suck*

Mvh
//donSisu

Jag skulle tro att 2x1.3 väger tyngre än 1x1.7 men jag vet ju inte priserna du har fått.

Känns väldigt synd att uppgradera en så gammal maskin för så mycket pengar, tänk på att du har gammal teknik "under huven" även om du byter dessa komponenter.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 08:41
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle tro att 2x1.3 väger tyngre än 1x1.7 men jag vet ju inte priserna du har fått.

Känns väldigt synd att uppgradera en så gammal maskin för så mycket pengar, tänk på att du har gammal teknik "under huven" även om du byter dessa komponenter.

Hrm, låter ju bra.
Macoteket vill ha 5890 för 2*1.3 och 3990 för 1.7

Japp, men som jag sa, olika konton.
Nyinförskaffning är ajabaja, uppgradering däremot, det kan man göra.

Någon som hört talas om någon som byggt om en G4 till G5?
Bara jag behåller skalet är det ingen ny dator...

//donSisu

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 20:27
Ursprungligen av donSisu:

Tänkte uppgradera en G4/467MHz (dig. audio) och funderar på hur bra OS X och applikationer är på att hantera dubbla CPU:er. Det väger mellan Sonnet Encore 2*1.3Ghz och 1*1.7GHz.

Är det värt en något högre kostnad, för något lägre CPU hastighet, för dubbla CPU:er?

De nya G4-uppgraderingarna på 1.7 GHz skiljer sig tekniskt lite grann från de tidigare G4-uppgraderingarna. Trots ökad klockfrekvens är det tveksamt om prestandan blivit bättre. Uppgraderingstillverkaren Gigadesign skriver: "we have determined the performance of a 7447A processor running at 1.733GHz to be equivalent to that of a 7455 running at 1.467GHz". Läs själv.

Singel vs dual cpu har det skrivits en del om tidigare i andra trådar. I korthet kan man säga att dubbel cpu ger en fartökning upp mot det dubbla i vissa fall och i andra extremfallet nästan ingen höjning alls.
Vad vill du göra? Var saknar du prestanda mest som det är idag?

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 08:49
Ursprungligen av zink:

De nya G4-uppgraderingarna på 1.7 GHz skiljer sig tekniskt lite grann från de tidigare G4-uppgraderingarna. Trots ökad klockfrekvens är det tveksamt om prestandan blivit bättre. Uppgraderingstillverkaren Gigadesign skriver: "we have determined the performance of a 7447A processor running at 1.733GHz to be equivalent to that of a 7455 running at 1.467GHz". Läs själv.

Singel vs dual cpu har det skrivits en del om tidigare i andra trådar. I korthet kan man säga att dubbel cpu ger en fartökning upp mot det dubbla i vissa fall och i andra extremfallet nästan ingen höjning alls.
Vad vill du göra? Var saknar du prestanda mest som det är idag?

Intresant läsning.

Jodå, hittade en del tidigare trådar. Hittade dock inget klockrent svar på min fråga, kanske för att det inte finns något...?

Det är just det som är problemet. Blir det bättre, det beror på...

Vill göra...tja, allt?
Kontorsprogram, bild/videoredigering, att operativet i sig blir mindre segt är ju inte fel. Färre badbollar. (Office, Photoshop, FCP)

Är samtliga dessa multithreading? Antar det...
Hur är det med iLife? Sketchup4? Alla små applikationer som ingår i OS X?

//donSisu

1
Bevaka tråden