E-bay eller ej?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 11:28

Hej,

Funderar på att uppgradera från ibook 14" till powerbook 12"... kikade in på ebays mac-sektion och det finns ju mkt där som är intressant. Och relativt många fraktar till Sverige... Finns det några fallgropar i att köpa en ny mac därifrån? Förutom possibly lömska auktionssäljare?

Har någon erfarenhet av att köpa från e-bay?

(hoppas jag inte ger er tips nu så ni kliver in o bjuder över på min auktion...

/Christian

Jag har handlat ganska mycket på ebay och varje gång med väldigt bra resultat. Diverse prylar till mindre än halva priset i sverige. Jag har framförallt satsat på olika tillbehör. Ex vis köpte jag min Nikon i sverige men sådant som extrabatteri, minneskort, nätanslutning mm inhandlas på ebay.

Inget har hittills fastnat i tullen med momspåslag och dyl utan grejerna har snyggt och prydligt landat direkt i postlådan.

Några småtips att tänka på.
Kolla alltid säljarens referenser, undvik de som sålt lite och som har klagomål.
Maila alltid säljaren några frågor innan du bjuder, ett snabbt svar ger en vink om att du kan få kvick hjälp om något strular.
Även de som påstår att de bara säljer till US kan ibland göra undantag, har hänt mig ett antal gånger.
Anslut dig till PayPals betalningssystem, funkar fint och de flesta säljare föredrar den betalningsformen. Skicka inga kontanter!
Ha is i magen och låt dig inte ryckas med i en budgivning. Det du söker dyker troligen upp igen.
"Buy it now" kan många gånger vara en smidig och billig lösning. På så vis slipper du ett nervigt bevakande av ditt bud.
Bestäm redan från början vad du max är bered att ge och lägg sedan det budet. Finns ingen anledning att hålla på och småhöja. Ebay sköter din budgivning. Bara för att du är beredd att betala $150 behöver det inte sluta med det. Du kan lika väl få prylen för hälften om ingen annan är beredd att bjuda högre.

ok, det var några tips på vägen. Lycka till!

// Roger

Ps: Om du köper dator via ebay och säljaren befinner sig i staterna kan du nog räkna med ett påslag på 25% i moms. Tror inte den slinker igenom tullen. Personligen skulle jag aldrig köpa en så pass komplex och relativt dyr produkt via ebay. Satsa på tillbehören istället och köp PB´n begagnad i Sverige istället.

Kolla säljarens feedback (siffran inom parentes efter namnet). Köper du från en säljare som har sålt mycket tidigare och har 100% positivt (eller nästan) så är det seriöst. Tänk på att kolla om de stödjer din betalningsform – PayPal är jättebra, men skaffa innnan du skall betala eftersom det tar ett tag att registrera dig.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 12:48

ok, tackar för de mkt bra tipsen!!
Jag funderar o kikar på p-book.... OM jag skulle köpa en ny p-book på ebay med dagens dollarkurs skulle jag kunna hamna under 10000kr... (+frakt)

Det är ju bra, ... om det funkar.

/C

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 13:31

Jag har också handlat mycket på eBay, dock mest grejor som p.g.a. sitt pris aldrig legat i riskzonen för tullpåslag. Dock lär du ju måsta räkna med tull på datorn, annars kan du ju få en otrevlig överraskning. Överlag är eBay kung, jag handlade i många år med ren cash payment, alltså pengar i kuvert, och jag blev aldrig blåst och aldrig kom några pengar bort i posten. Skickade orekommenderat dessutom. Numera kör jag PayPal och det är ju ännnu bättre.

EDIT: Tänk på att du får engelska tangentbord o.s.v. om du köper från utlandet. Lär kosta en slant att byta.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 13:56

Jo, engelskt tangentbord... jag tänkte testa om det inte stör så mkt så behåller jag det. Annars byter jag ut det... kostar ngn tusing tror jag...

Finns det ngt sätt att komma förbi tullen för att spara ännu mer ? Typ att dom packar om paketet o skriver "gift" eller så??

Vore ju fint men annars kan ajg tänka mig att betala tullen... konstaplarna ska ju ha sin lön !
/C

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 14:58
Ursprungligen av chris777:

Jo, engelskt tangentbord... jag tänkte testa om det inte stör så mkt så behåller jag det. Annars byter jag ut det... kostar ngn tusing tror jag...

Finns det ngt sätt att komma förbi tullen för att spara ännu mer ? Typ att dom packar om paketet o skriver "gift" eller så??

Vore ju fint men annars kan ajg tänka mig att betala tullen... konstaplarna ska ju ha sin lön !
/C

Man kan be om att de skriver "GIFT" men mycket få seriösa försäljare går med på det.

Jag skulle själv inte klara mig utan svenskt keyboard - skriver man mycket blir man ju fan galen utan de tre sista bokstäverna.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 15:26

/C

Min och många andras erfarenhet är att US Postal Service, allså den amerikanska motsvarigheten till vår post, är att föredra om man vill öka chansen att slinka igenom. Har själv fått hem en gitarr utan påslag den vägen.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 15:45

Ok, US postal service it is. Ska testa dom men räknar med ett påslag på 25%, det blir en glad överraskning om jag slipper det...

Jo, det är ju ingen tull på elektronik från USA vad jag förstått, däremot ska man betala momsen. Så att det inte är några tullar inom EU kvittar lika... Däremot kan man ju spara några hundra i fraktkostnader, men jag tror man tjänar in det på den låga dollarkursen...

Har någon testat den här "GIFT"-idén? Jag har hört att man endast kan göra så på varor upp till USD500 ungefär... vet ngn om det stämmer?

/Christian

Nätspänning

Att betänka är att mig veterligen så har Amerikanerna annan nätspänning än här i Europa så du kommer med största sannolikhet bli tvungen att köpa någon form av extra transformator. Inte så dyrt iofs. men ändå.

/Johan

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 16:01

Jo, det måste inhandlas. Men sådana grejer kostar nog bara några hundra.... högst.

Jag fattar inte riktigt tullverkets roll i sådant här... - sitter dom och öppnar paket som är dyra och lägger på en momskostnad på detta som jag får betala när paketet är vid dörren eller?? Hur funkar det? OM dom lägger på 25% var betalar jag det?

Jag har fortfarande inte hört talas om ngn som betalat moms på inköpta varor från USA - har ni ngn erfarenhet av detta? Alla svar jag sett har handlat om att de INTE behövt betala... Vet ni ngn som har "importerat" en dyr vara (t.ex. powerbook) från USA - och har de behövt betala moms??

/C

Jo, det måste inhandlas. Men sådana grejer kostar nog bara några hundra.... högst.

Jag fattar inte riktigt tullverkets roll i sådant här... - sitter dom och öppnar paket som är dyra och lägger på en momskostnad på detta som jag får betala när paketet är vid dörren eller?? Hur funkar det? OM dom lägger på 25% var betalar jag det?

Jag har fortfarande inte hört talas om ngn som betalat moms på inköpta varor från USA - har ni ngn erfarenhet av detta? Alla svar jag sett har handlat om att de INTE behövt betala... Vet ni ngn som har "importerat" en dyr vara (t.ex. powerbook) från USA - och har de behövt betala moms??

/C

Det är oftast posten som sköter förtullning enligt lag så måste värdet stå angivet på försändelsen större paket brukar man få betala moms på men inte mindre om man har tur.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 16:09

/C

Det är en summa man inte får överskrida, de skriver ju värdet på tull-lappen som sitter på paketet. Den lilla gröna. Normalt ska man tulla för allt över ett visst värde. Du får höra med tullen om tariffer. Men de har såklart inte tid att kolla alla paket. Paket som ser ut på ett visst sätt får man ofta tulla för. Guror från utlandet, t.ex., brukar vara svåra att slinka igenom med även om jag läste att någon här lyckats. Jag gjorde det inte. Men det blev billigt ändå.

/C

MOMS + TULL är vanligt. Är artikeln tillräckligt dyr, så överlämnar distributören (TNT, UPS, Posten) inte försändelsen förrän du betalat. I andra fall så få du helt enkelt en räkning, som betalas i efterhand. Jag har inte köpt dator, men väl programvara – och senast en cykel – från USA. Det är nästan alltid en moms+/tull som tillkommer. Reglerna kan jag inte, men vissa saker, som cyklar har väldigt hög tull. Ingen frihandel där inte. Å andra sidan, när valet står mellan en fabriksbyggd alu- eller kolfiberram och en lödad/handbyggd stålram, så betalar jag hellre tull än tullar på kvalitén.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-18 02:31
Ursprungligen av DeathMan:

Att betänka är att mig veterligen så har Amerikanerna annan nätspänning än här i Europa så du kommer med största sannolikhet bli tvungen att köpa någon form av extra transformator. Inte så dyrt iofs. men ändå.

/Johan

Amerikanarna kör med 110 v men alla bärbaras nätadaptrar klarar även 220 så det behövs inte köpas någon ny. dock är deras elkontakter lite annorlunda så det behövs en konverter till våra uttag.

En variant är ju att kolla www.ebay.co.uk och www.ebay.de även om dollarn är mysig just nu. Ingen tull inom EU och kortare sträcka borde betyda lägre frakt. Tyskarna klarar engelskan fint

Du kanske kan hitta någon info i den här FAQ-tråden hos prisjakt.nu?

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 16:20

Tack för länken, det stod mkt matnyttigt.

Egentligen handlar det om att räkna med 25% moms men hoppas att paketet är så grått o smått att det glider igenom utan att ngn lägger märke till det?!

25% är ju en viss skillnad på köp uppemot 10000kr...
/C

Allt jag har köpt har "åkt fast" i tullen.

Dels så beställde jag en hel pall med dykflaskor, och att dom skulle behöva tullas för var kanske inte så förvånande.

Men även när jag beställde några småsaker från http://www.thinkgeek.com så fick jag en massa tull att betala. Här rörde det sig verkligen inte om några stora belopp som jag hade beställt för. Där blev jag förvånad.
Det mest intressanta här är att det gick fortare för paketet att komma från thinkgeek i USA hem till min dörr, än vad det tog från mitt postkontor i Göteborg till kompisens postkontor i Stockholm.
Trots att paketet satt någon dag i tullen på vägen från USA.
UPS vs. Posten = 1 - 0

Men visst kan man hamna i tullarns nät.

mvh
/Martin

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 20:18

Ok, så man ska verkligen räkna med tullen o momsen... men om jag köper (en begagnad p-book) av en privatperson ska det ändå tullas på...? det kan man ju tycka är lite skumt...

/Christian

Hej

Gå in på http://www.tullverket.se/ där finns det mer information.
Får du inte svar där så kan du alltid ringa deras informationstjänst på telefon 0771-23 23 23.

Så får du riktiga svar på vad som gäller.

/Martin

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 14:53

precis inköpt powerbook på ebay

Jo, det blev ett ebay-köp. Fick en 12" powerbook för 1000 USD, plus 55USD i frakt. Han ska försöka fixa lite med paketet så möjligheten att det slinker igenom tullen blir större... vi får väl se...

hör av mig när det är klart...
/C

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 18:18

Jo, det blev ett ebay-köp. Fick en 12" powerbook för 1000 USD, plus 55USD i frakt. Han ska försöka fixa lite med paketet så möjligheten att det slinker igenom tullen blir större... vi får väl se...

hör av mig när det är klart...
/C

Spännande! Ska bli kul att höra om resultatet, går i liknande tankar.

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 10:44

Nu har Powerbooken anlänt!!

Har som sagt köpt en powerbook via ebay och jag vet att det är ett gäng somär intresserade av om det funkar - för mig funkade det utmärkt!

Köpte en powerbook 12", 1,33Ghz 512RAM, 60Gb, och en massa program på datorn, t.ex. final cut, logic, adobe illustrator osv. Datorn hade han köpte från ett företags konkursbo så den var lite begagnad men det syns verkligen inte...

Sen fick jag gå på jakt efter en konverter så jag kan plugga in i mitt svenska nätjack, efter lite research hittade jag en handlare här i stan... (fick gratis!)
Amerikanskt tangentbord har inte stört så mkt ännu... Om man bara skriver text är det ju inga problem, däremot när man börjar sladda med olika ()/%#¤@$€$[/&)(=?"!

Hela kalaset med frakt till Sverige betalade jag 1055USD för... = 8440 (om 1USD=8SEK)
Jag var lite orolig för tull o momsbiten, men paketet slank igenom!! Jag fick betala 110kr i efterkrav till Schenkers men det var också allt!!

Men köp bara av lirare som varit på ebay länge o sålt mkt. Jag fick ett antal mail om bedragare och lirare som ville sälja över mail...

/C

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-05 15:19

Har som sagt köpt en powerbook via ebay och jag vet att det är ett gäng somär intresserade av om det funkar - för mig funkade det utmärkt!

Det var som sjutton! Och inget dåligt pris du fick heller! Man kanske skulle våga testa ändå (ta i trä etc.). Ska kika lite vad som erbjuds på Ebay....

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 14:55

Jo, testa vettja... Det är ju alltid lite oroligt att köpa så långväga ifrån och lägga ut så mkt pengar... men den gång jag testat funkade det perfekt!! 100% lycka liksom

Lycka till.
/C

Mmm, köpt en massa vinylrariteter på E-bay. Funkar kanon! De har bra säkerhetssystem osv. så jag är verkligen inte rädd.

1
Bevaka tråden