Lacie och Formac-skärmar bra?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är i köpartagen av en ny platt skärm. 19" eller 20" hade jag tänkt mig. Apple är för dyr här hemma iaf och om färgerna inte är bra som jag läst här på forumet, funderar jag nu på Lacie eller Formac. Den senare har kommit med nya för inte så alldeles för länge sedan. Lacie säljer inwarehouse till en ganska så schyst pris. Till siffrorna sett så är Formac bättre.

Finns det någon som har någon av ovanstående skärmar? Vilken skulle ni satsa på. Kan ev få en kompis som är i USA att köpa en innan han åker till Sverige igen i januari.

Pierre

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-15 12:31

Jag köpte en Lacie Photon vision 19" för ett tag sen. Den är verkligen helt fantastisk. På alla sätt.
Grym skärpa och exakt. Ljusstark och snabb. Sjukt bra för foto och grafikintensiva spel.

Inför mitt eget köp av skärm var jag helt villrådig. Utbudet är stort och man sitter å jämför siffror. Siffror som dessutom inte säger någonting. Det enda verkligt vettiga man kan göra är att kolla på skärmarna i verkligheten. Jag litade dock till mitt omdöme och erfarenhet och köpte en Lacie. (Inwarehuse 6500 spänn). Rekommenderas varmt.

Hur fungerar strömförsörjningen om man skulle köpa skärm från USA? Har ju ADC på min dual G4 och DVI, men om jag skulle köra på det sista och inte apple´s egna.

Fick utesluta USA, men kollat upp priser i Tyskland på Formac-skärmarna. Och de ligger 2500 kr billigare och då har man betalat för frakten. Nya Formac Extreme Raven Black 19" för 5000 och 20,1" för runt 7600 kr. Ett tips till de som funderar på att köpa en sådan skärm. Lutar åt det för min del.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-28 10:34

Platt skärm

Någon som har erfarenhet av Formac Gallery 20.1" TFT

Jag beställde en Formac Extreme 1900, och den ska skickas från Tyskland idag så jag får den förhoppningsvis på torsdag. Den är ju så klart inte lika snygg som Cinema Display, men för en 1/3 av priset så tycker jag det funkar ändå. Och den sägs ju vara bra annars och det är ju det som är viktigt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-28 11:10
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag beställde en Formac Extreme 1900, och den ska skickas från Tyskland idag så jag får den förhoppningsvis på torsdag. Den är ju så klart inte lika snygg som Cinema Display, men för en 1/3 av priset så tycker jag det funkar ändå. Och den sägs ju vara bra annars och det är ju det som är viktigt.

Var hittar jag den tyska siten? Funkar garantier även vid köp från Tyskland?

Varför USA är uteslutet är för att min kompis där inte kunde ta med en skärm över. Ska ta med en Gibson över, så det fanns inte mycket plats över så att säga. Visst går strömmen över ADC, men jag tog den med DVI istället. Ifall man byter dator i framtiden.

www.digitalplanet.de köpte jag ifrån. De finns även på iChat. En schyst kille sitter med kontot imdigitalplanet på AIM. Garantin ska funka hoppas jag.. Att skicka när det väl går sönder kan ju vara lite bökigt, men det ska ju inte behövas, hoppas jag ju.

Nu har skärmen kommit och jag är toppennöjd. Den passar grymt bra på skrivbordet. Mycket snyggare än vad jag hoppats på. Har gjort en enkel kalibrering på den och det ser mycket bra ut när jag öppnat bild i Photoshop. Ska försöka hitta en spindel att fixa det ordentligt med. Inga döda pixlar. Har inte spelat med den än. Satte i Hotet och tittade lite på filmen. Ser bra ut.

Den skickades i tisdags från Augsburg nästen nere vid München och var här i stan igår. Men jag fick ringa posten och hämta den där. Annars hade jag fått vänta till måndag..och det ville jag ju inte.

Såhär ser det ut.

Senast redigerat 2004-12-31 16:17

eftersom den här skärmen blir mer o mer intressant, fortsätter jag diskussionen här billig som stryk är den oxå

är det stor skillnad på kvaliten mellan ADC o DVI? Visst, det är bekvämt med adc, men om man nu får för sig att använda skärmen hem-hemma på gotland med farsans dator i sommar vill man ju gärna ha dvi.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-03 13:30
Ursprungligen av mysmartin:

är det stor skillnad på kvaliten mellan ADC o DVI?

Det är ingen skillnad på bildkvaliteten över huvud taget eftersom samma överföringsteknik används i båda fallen (DVI).

Och om ADC försvinner så kommer DVI att hålla längre. Så tänkte jag.

vid en snabb titt på baksidan på skärmen såg det ut som att det var en adc du köpt, men sen visade det sig på tillverkarens hemsida att de har en burk lite längre bort, såvitt jag förstod.

nåja, när vi ändå är inne på adc vs. dvi: vad kostar en adc-dvi konverter? om man vill använda en dvi-skärm på en dator med adc-utgång.

Du ser den tjocka sladden. Den går till datorn, där 20 cm innan AVI-kontakten sätts i datorn, sitter två stumpar. En USB och en för strömmen. Väldigt smidigt. Och sen har jag fått plats för en extra USB. Nu sitter ett Bluetooth-stick i tangentbordet och Soundsticksen i bak på skärmen. Den gjorde att mitt tangentbord inte var lika rörligt. Nu flyttar jag det med lätthet.

En ADC-DVI kostar på macoteket 474 kr.

Senast redigerat 2005-01-03 16:56

vad gick allting på? tull o såntdär klockrent?

hur vare med tilläggsgarantierna, typ 0 döda pixlar vid skeppning, som de har? kan inte ett jota tyska så..

Allting gick på 4900 kr inkl frakt. Ngn Tull eller så finns ju inte mellan EU-länder. Om du går till formac.com så har de en PDF där det står en del om skärmen, samt att de garanterar 0 döda pixlar. Prata med han på iChat. Han skriver bra engelska. Hälsa från pieale73.

Allting gick på 4900 kr inkl frakt. Ngn Tull eller så finns ju inte mellan EU-länder. Om du går till formac.com så har de en PDF där det står en del om skärmen, samt att de garanterar 0 döda pixlar. Prata med han på iChat. Han skriver bra engelska. Hälsa från pieale73.

i min iver över det låga priset, berättade jag för en polare, som dock varnade mig för att svensk moms o massa andra avgifter kunde läggas på priset, och att det var vanligare att det hände, än att pakeket slank igenom obemärkt.

man blir ju rådvil, nån som vet mer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 10:47

Varför är USA uteslutet, tar den inte ström från datorn via ADC?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 15:51

Han skriver ju att det inte förekommer inom EU vilket det heller inte gör! Det din kompis talar om är när du importerar från t.ex USA.

Ursprungligen av Earth:

Han skriver ju att det inte förekommer inom EU vilket det heller inte gör! Det din kompis talar om är när du importerar från t.ex USA.

såpass alltså? äntligen för eu ngt bra med sig

Senast redigerat 2005-01-05 17:08

earth.. Tack, jag slapp svara.. Varit ute en sväng så jag hann inte svara. Men nu är ju Apple nästan 5000 billigare än de var innan. men det är för dyrt för min plånbok, så det hade inte ändrat mitt skärmköp. Men kanske för andra? Är det intressant mysmartin? Har du pratat med killen på digitalplanet.de över iChat?

earth.. Tack, jag slapp svara.. Varit ute en sväng så jag hann inte svara. Men nu är ju Apple nästan 5000 billigare än de var innan. men det är för dyrt för min plånbok, så det hade inte ändrat mitt skärmköp. Men kanske för andra? Är det intressant mysmartin? Har du pratat med killen på digitalplanet.de över iChat?

det är klart att deras prisdumpning fått en att tänka till både en o två gånger. iom studentskapet, så kostar skärmen drygt 8900, men det är ju ett rätt stor skillnad mellan 4900 och 8900. lägger man till en tusin får man två skärmar....

jag har inte haft möjlighet att snacka med snubben; jag är hem-hemma på gotland, medan mac'en står därppe i lule o gottar sig. förhoppningsvis står den kvar, jag får inte kontakt med min server som står i köket & har jag riktig otur har det varit inbrott i min studentlägenhet :/ det har ryktats om lite inbrott där nu över julen.

tänkte köra min nuvarande stora skärm parallellt ibland, om man sitter o pillar med nåt stort projekt. tjatade lite om adc och dvi förut, spelar det nån roll vilken av dessa utgångar man använder? är någon av dem typ "primär" o bättre än den andra? någon förlust i konvertesring mellan formaten? det följer ju med en dvi->vga adapter med g5, och för at kunna utnyttja båda skärmarna måste det inlandlas en adc->dvi adapter.
är det 1)adc->dvi->vga 2)dvi som gäller till skärmarna, eller 1)adc->dvi och 2)dvi->vga?

det här blev rätt omsammanhängande märker jag, ber om överseende med det

Senast redigerat 2005-01-05 17:51

Du sitter alltså med en G5 och har en vanlig VGA i din skärm. Och det hängde med en DVI-VGA konverterare. Då behöver du antingen en ADC-DVI, eller så köper du skärmen med ADC. Såg i till salu här att det var ngn som sålde en konverterar. Vet inte om det var den du behövde. Sök där om inte annat.

Du sitter alltså med en G5 och har en vanlig VGA i din skärm. Och det hängde med en DVI-VGA konverterare. Då behöver du antingen en ADC-DVI, eller så köper du skärmen med ADC. Såg i till salu här att det var ngn som sålde en konverterar. Vet inte om det var den du behövde. Sök där om inte annat.

tänkte bara om det finns ngn kvalitetsskilland i bilden beroende på hur man placerar adaptrarna. det blir en dvi-variant, eftersom adc kommer bli utfasat...

Det har jag ingen aning om. Men det tror jag inte. Vad jag tror är att du får en sämre bild med vga-skärm än med en DVI/ADC som ska ju vara samma sak, förutom strömförsörjning och USB i ADC.

Du kanske kan byta adapter med ngn om du har tur. Synd behöva två stycken. Då behöver du bara en ADC-VGA.

börjar tröttna rejält på min skärm, som i nuläget kan köra 1280@60 hz

är du fortfarande nöjd med ditt inköp? väntar just nu på csn, sen blire beställning av...

Jodå, jag är nöjd fortfarande. Är du tillbaka i Luleå nu då? Stod datorn kvar på Porsön eller vart du nu bor? Jobbade i 10 1/2 månad i Luleå tills i feb i fjol.

Jodå, jag är nöjd fortfarande. Är du tillbaka i Luleå nu då? Stod datorn kvar på Porsön eller vart du nu bor? Jobbade i 10 1/2 månad i Luleå tills i feb i fjol.

jorå den var kvar. det var bara processorflänsen som fått sig för mycket damm för sitt eget bäst. det kombinerat med en stor fläkt som inte blåser för fullt gjorrde att den la av pga värmen. nu är den dammsugad o allt, så nu funkar den fint

snackade lite med killen, han pratade om nån 20 euro-test som de kunde göra innan de skickade den. tog du det?

förresten, är den VESA kompitabel?

Precis mixtrat med min burk ikväll.. Tog med mig min nya dvd-rw och uppdaterade den i fars pc. Och såg inuti min också att den behöver sig en städning.. Lite orolig för att dammsuga den. Tänke jag skulle blåsa rent den istället. Köpa luft på burk.

Över till skärmen. Den är nog inte VESA-förberedd, men ska inte säga hundra. Finns inga fyra hål i bak iaf som det krävs. Men för mig kommer den i alldeles rätt höjd. Hörde aldrig talas om det där 20€-testet.. Vad gör de då?

Precis mixtrat med min burk ikväll.. Tog med mig min nya dvd-rw och uppdaterade den i fars pc. Och såg inuti min också att den behöver sig en städning.. Lite orolig för att dammsuga den. Tänke jag skulle blåsa rent den istället. Köpa luft på burk.

Över till skärmen. Den är nog inte VESA-förberedd, men ska inte säga hundra. Finns inga fyra hål i bak iaf som det krävs. Men för mig kommer den i alldeles rätt höjd. Hörde aldrig talas om det där 20€-testet.. Vad gör de då?

de kollar efter döda pixlar innan de skickar, typ. ursh, ett enormt ha-begär infinner sig. åtminstone för Apple's 20".

8700-4900=3800=lite för stor skillnad för att det ska vara värt det. ser man på svenska priset på formac är det en helt annan femma. suck.

Bevaka tråden