Pc komponenter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa en powermac g5. För att spara lite pengar undrar jag om man kan använda pc komponenter för att utöka dess kapacitet.

Fungerar t.ex. SATA hårdiskar? DDR minne? AGP grafikkort? ADSL modem?

Tack för alla svar

Mvh Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 23:39

Vanligt DDR PC3200-minne funkar, måste dock installeras i par. Och undvik de billigaste minnena.
Du kan stoppa i vilken S-ATA-disk som helst.
Grafikkort är dock klurigare, eftersom de har speciell Mac-firmware. Det går dock att flasha om PC-grafikkort, fast då ryker garantin all världens väg. Även bildskärmsportarna skiljer sig (Mac-kort har 1xADC och 1xDVI).
ADSL-modem är väl oftast (alltid?) externa? Kopplar du ihop modem och dator med nätverkskabel bör det fungera, är det USB-koppling får du kolla med modem-tillverkaren.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-15 03:42
Ursprungligen av C-mon:

Grafikkort är dock klurigare, eftersom de har speciell Mac-firmware. Det går dock att flasha om PC-grafikkort, fast då ryker garantin all världens väg. Även bildskärmsportarna skiljer sig (Mac-kort har 1xADC och 1xDVI).

C-mon har helt rätt att det finns/fanns några Nvidia och ATI PC kort som går att flasha men inga som är bättre än något som följer med en G5'a, om du planerar att köpa med ATI Radeon 9800 256 MB för 3700:- extra så kanske detta är intressant då kan du sälja det Nvidia FX 5200 som sitter i och få allt många hundra kronor billigare.

Ursprungligen av Nhazgul:

Tack, jag är så dålig på minne bara..
duger TwinMOS 3200 - 512 MB x 2 - CL2.5? det kostar 1400:-
eller Kingston ValueR 1024MB Kit CL3 ej buffrad 2.6V (samma pris)

Ja dom skall nog funka bra.

Tack, jag är så dålig på minne bara..
duger TwinMOS 3200 - 512 MB x 2 - CL2.5? det kostar 1400:-
eller Kingston ValueR 1024MB Kit CL3 ej buffrad 2.6V (samma pris)

1
Bevaka tråden