WoW vs. EQ

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer jag igen, gnäll Mattias.
Men jag har pratat med en kompis (Matador2003) och läst om Everquest.
Nu senast om Everquest 2.

Jag har funderat mycket på varför jag inte gillar WoW till 100%, för det är ett bra spel.
Desto mer jag tittat på Everquest inser jag vad det är jag saknar.
Djupet.
Det finns inget djup i WoW som det är nu.
Det finns inga unika saker, det finns inga unika varelser eller NPCs.

För om jag i WoW möter en annan karaktär (Warlock) som är samma lvl som mig och samma "yrke" så vet jag exakt vad han har för magi. Jag vet exakt vilka uppdrag han gått igenom (nåja inte till 100% men bra nära). Karaktärerna är karbon kopior av varandra.
Inte är det mycket karaktärsbyggade det handlar om heller.
Allt handlar om vem som kan döda flest monster och nå lvl 60 först.
För vad jag har hört av de om är lvl 40 och över så är det inte så spännande längre.

Det jag har hört om EQ är mycket lockande.
Det finns 5 "yrkesklasser" medrunt 7-8 underyrken. Du kan alltså som magiker speciallicera dig på demonologi. Samma sak med krigare och jägare.
Du kan inte som lvl 5 se vad för saker du kan lära dig på lvl 10. För beroende på hur du väljer att utveckla din karaktär så kommer valen så annourlunda ut.

Det är svårare att gå upp i lvl det tar år att komma upp i lvl 60.
Det finns hela tiden utmaningar oavsett vilken lvl du befinner dig på.

Jag har hört mycket positivt om EQ som lockar mig som gammal rollspelsräv.

Någon mer som spelat det och kan visa på vad som är negativt med det?
För de saker jag tog upp nu om EQ är precis vad som saknas i WoW.
Att skapa ett djup. Jag ska inte veta vad den magiker på lvl 11 som står framför mig har gjort eller vad han kan.

En annan sak också... att dö i WoW är störtlöjligt. Du vaknar till liv direkt.
Slåss du mot en annan så kan han inte när han dödat dig sno dina saker.
Varför inte?
Han får inte XP. Varför inte?

Jag har alltid varit för att det ska kännas att dö. Därav ska man passa sig jäkligt noga för det.
Slåss jag mot en Alliance, om jag är Horde, ska han kunna stjäla mina saker.
Tänk! En Horde spelare kan använda Alliance saker. Nu snakar vi Powercombo.
Men ack så mycket roligare!

Jag hoppas ni börjar se vad jag menar med djup.

Såja, hit me!
Kom inte och säg: Men spela EQ då gnällspik.
Ge mig en adress till utvecklingschefen för WoW så ska jag prata med honom istället.

För risken finns att WoW tappar i popularitet om det inte finns ett vettigt tidsperspektiv och ett djup i spelet.

  • Medlem
  • 2004-12-14 12:15

jadu....

Okay, får ta och säga min mening om det här, nu när jag börjar bli lite wow-freak

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns inget djup i WoW som det är nu.
Det finns inga unika saker, det finns inga unika varelser eller NPCs.

Hur definerar du då unikt? I World of Warcraft finns det ju tusentals olika objekt man kan få, antingen via quests eller som mobs tappar. Jag brukar som liten underhållning när man står o väntar på båten eller zeppelinaren och ser en level 40+, inspektera denna person och se vad för vapen/utrustning han/hon har. Tro mig, mer unika vapen/föremål lär du inte se. Så alla personer blir ju annorlunda och unika, beroende på vad för vapen/utrustning som dom väljer. Och då påverkas ju även det yttre utseendet. Man kan t.ex. som warrior träna och använda vilket vapen som helst, på u.s öppna betan så sprang jag omkring med en yxa och ett dvärggevär (tror jag var relativt unik just då) Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte finns unika saker, eller varelser/npcs...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För om jag i WoW möter en annan karaktär (Warlock) som är samma lvl som mig och samma "yrke" så vet jag exakt vad han har för magi. Jag vet exakt vilka uppdrag han gått igenom (nåja inte till 100% men bra nära). Karaktärerna är karbon kopior av varandra.

Både ja och nej. Tycker också att det borde finnas ännu fler spells att kunna lära sig *tidigt* så man kan skilja sig från mängden. Men det är inte så att man förblir "kopior" av varandra! Det kommer helt enkelt senare i spelet, när man kommer upp i högre level. För om du vid level 17 (?) kanske har 10-12 olika spells, och du använder vid ett slag kanske 6 st av dessa - så har du vid 35 dubbelt så många - och du kommer även då bara att använda hälften av dessa. Och det är även då som en karaktär blir unik, blir mer din egen och kan skilja sig från de andra warlocksen iom de spells du använder skiljer sig.
Men visst, fram till level 20 ca, så kommer de flesta karaktärer (warlocks) du träffar på att vara relativt lika, iaf sett till spells...men vad gör det egentligen? Ni är ju alla elaka, mörka warlocks

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inte är det mycket karaktärsbyggade det handlar om heller.
Allt handlar om vem som kan döda flest monster och nå lvl 60 först.
För vad jag har hört av de om är lvl 40 och över så är det inte så spännande längre.

Hmm...jag har då hört tvärtom, och ännu mer - det är vid level 60 spelet börjar på riktigt då man kan besöka de riktigt unika ställerna (Onyxias lair osv). Vid level 40 så får du mounts, är inte det en morot att sukta efter? Så nej, jag håller inte med alls. Jag spelar verkligen inte för att nå level 60 först. Jag spelar för att min karaktär skall utvecklas, bli bättre och mäktigare. Så alla dessa milstolpar man når (level 10, 20, 30, 40, 50 och 60) gör det så mkt roligare, eftersom det innebär så mkt nytt för ens karaktär.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det jag har hört om EQ är mycket lockande.
Det finns 5 "yrkesklasser" medrunt 7-8 underyrken. Du kan alltså som magiker speciallicera dig på demonologi. Samma sak med krigare och jägare.
Du kan inte som lvl 5 se vad för saker du kan lära dig på lvl 10. För beroende på hur du väljer att utveckla din karaktär så kommer valen så annourlunda ut.

Låter sjysst faktiskt...något sådant skulle man kunna överföra till WoW.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är svårare att gå upp i lvl det tar år att komma upp i lvl 60.
Det finns hela tiden utmaningar oavsett vilken lvl du befinner dig på.

Det är svårt att gå upp i level i Wow...se bara på dig själv (skrattar). Visst, du kanske inte är någon power-gamer, men du spelar iaf tillräckligt hälsosamt. När man når lvl 20 så är det ju grymt mkt spelande som krävs för att gå upp i levels. Och utmaningarna finns där hela tiden...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

En annan sak också... att dö i WoW är störtlöjligt. Du vaknar till liv direkt.
Slåss du mot en annan så kan han inte när han dödat dig sno dina saker.
Varför inte?
Han får inte XP. Varför inte?

Det här argumentet har jag hört på många ställen...tänk dig att du springer omkring i ett contested area, har precis fått ett quest att leverera ett paket till en snubbe vid gränsen. Du är ca level 18 (tuff och stark, men ändå otroligt fragile) - så kommer det en alliance paladin level 59 - slår ihjäl dig på ett slag, snor alla dina items, vapen och dina hårt ihopsparade 40 silver.

Vad kul! Precis det som får en relativt ny spelare i genren att vilja fortsätta spela, att börja om på ruta noll. Skulle det vara så, så skulle det i praktik vara raider var 10:e minut på alla PVP servrar.
En massa high-levels skulle åka till alla låg level contested areas och attackera hela tiden.

Nej, behåll det som det är nu - jag HATAR att dö. Förutom det jobbiga i att springa tillbaka dit man var (och säkerligen dö igen om man var på ett svårt område omringad av fiender). Då väljer man kanske istället att resurrecta av dödsängeln - som om det var mkt bättre. Alla ens items förlorar hälften av sin durability, man blir "dödssjuk";) i 10 min - då man bara bör ta det passivt. Så det känns att dö i WoW, något man inte gärna gör.

Det dom istället borde införa är det s k honorsystemet som blizzard har snackat om. Man får honorpoäng om man dödar någon annan (högre level, eller samma), och mindre sådana poäng om man dödar någon av mindre level. Sedan så kanske man får tillgång till vissa quests/items om man har tillräckligt med sådana...en rätt sjysst idé.

Så, det var allt för mig...

Ursprungligen av Enkil:

Okay, får ta och säga min mening om det här, nu när jag börjar bli lite wow-freak

Ja! Äntligen en kommentar!
Mycket av det som kommer hädanefter är inget jag hur det fungerar i EQ men mer önksningar från min sida för att skapa ett evigt spel. Efter vad jag hört har ingen spelat klart EQ.
WoW är för ungt än så länge.

Ursprungligen av Enkil:

Hur definerar du då unikt?

En del det jag menar med unik är jag det t.ex. bara finns ett enda, låt säga, dödskalle förtrollat svärd
i hela världen. Så den som är där först kommer att få det. Inte att denne NPC vankar upp igen efter 20 minuter med samma saker på sig.
Jag inser svårigheten med detta i ett spel men det går att fixa! Just hur detta fungerar i EQ har jag inte en aning om.

Ursprungligen av Enkil:

Slår ihop 2 saker...
Både ja och nej. Tycker också att det borde finnas ännu fler spells att kunna lära sig *tidigt* så man kan skilja sig från mängden. Men det är inte så att man förblir "kopior" av varandra!
Låter sjysst faktiskt...något sådant skulle man kunna överföra till WoW.

Här har du också något som skapar unikitet. Visst det kan bli så att två karaktärer liknar varandra mycket med ett sådant "yrkessystem" är risken mindre och variotionen större.
Visst det ska finns ett fast spell lista som en magiker av t.ex. eldskolan alltid lär sig. Om en magiker väljer att gå med i eldskolan väljer han automatiskt bort andra spells som de i väderskolan bara lär sig. Specialiseringar borgar för ett mycket differensierat spel. För mig betyder det roligare.
Men på högre lvlar ska han kunna skapa egna spells t.ex. eller hitta bortglömda gamla spells.
Vilket gör att bara han kan t.ex. skapa en elddrake. Visst det drar 200 Mana men ändå.

Det är också här färdigheter kommer in.
Jag kanske inte vill lära mig klättra utan vara en jävel på att smyga.
Det finns ett flertal grundfärdigheter som kan göra din karaktär unik.
Till exempel ett quest ligger på ett berg dit man måste klättra då kan inte de som valt bort den färdigheten ta sig dit.

Ursprungligen av Enkil:

Hmm...jag har då hört tvärtom, och ännu mer - det är vid level 60 spelet börjar på riktigt då man kan besöka de riktigt unika ställerna (Onyxias lair osv).

Okej jag kanske har pratat med fel personer.

Ursprungligen av Enkil:

Det är svårt att gå upp i level i Wow...se bara på dig själv (skrattar). Visst, du kanske inte är någon power-gamer, men du spelar iaf tillräckligt hälsosamt. När man når lvl 20 så är det ju grymt mkt spelande som krävs för att gå upp i levels. Och utmaningarna finns där hela tiden...

Okej, jag har inte nåt lvl 20 än. Vi får se.
Lite avis är jag på dem som har en häst eller liknande.

Ursprungligen av Enkil:

Det här argumentet har jag hört på många ställen...tänk dig att du springer omkring i ett contested area, har precis fått ett quest att leverera ett paket till en snubbe vid gränsen. Du är ca level 18 (tuff och stark, men ändå otroligt fragile) - så kommer det en alliance paladin level 59 - slår ihjäl dig på ett slag, snor alla dina items, vapen och dina hårt ihopsparade 40 silver.
En massa high-levels skulle åka till alla låg level contested areas och attackera hela tiden.
Nej, behåll det som det är nu - jag HATAR att dö. Förutom det jobbiga i att springa tillbaka dit man var (och säkerligen dö igen om man var på ett svårt område omringad av fiender). Så det känns att dö i WoW, något man inte gärna gör.

Nja, det känns för lite... Det ska kännas som fasen att dö! Som det är nu märks det inte alls. Varför finns det inte elaka spöken som du måste passa dig för när du själv är spöke?
Du ska inte som lvl 18 ge dig in i ett contested area. Så enkelt är det. Ta med dig ett gäng, 10 mot 1 istället för 1 mot 1 så får ni låg lvlare en herrans massa poäng för att döda en lvl 59 och jäklar vad han kommer svära på sitt håll när han gick på den minan. Och tänkt vilka grejjer ni kan sno av honom. Det går att begränsa detta med att "loota".
Låt säga att du bara får ta en sak av den du dödat + 20% av hans pengar.
Att hög lvlare ska raida låg lvl områden, varför? Ni har inte speciellt unika saker och de tar ändå en risk att åka på däng om det kommer 20 lvl 10 mot en lvl 40.
Jag hoppas du ser det spännande i detta. Det ger mer dynamik i spelet.
Jag har upplvet rollpersoner i "riktiga" rollspel som funnits i ett flertal år, de är otroligt utvecklade.
Jag har även sett sorgen vad som händer när en sådan rollperson möter sin bane.

Ursprungligen av Enkil:

Det dom istället borde införa är det s k honorsystemet som blizzard har snackat om. Man får honorpoäng om man dödar någon annan (högre level, eller samma), och mindre sådana poäng om man dödar någon av mindre level. Sedan så kanske man får tillgång till vissa quests/items om man har tillräckligt med sådana...en rätt sjysst idé.

Absolut det låter verkligen som en bra idé!

Jag är säker på att Blizzard sitter med en massa kort i rockärmen!

Inga fler som vill debattera?
Jag vet att det långa inlägg men ack så skoj att se vad ni andra tycker!

Att spelet, ens egen karaktär, det man upplever, etc har en känsla av att det är unikt eller att jag är unik är naturligtvis en viktig del i ett spel.

Tyvärr brukar alla spel som WoW eller EQ ganska snart handla om att vara så maxxad som möjligt, och oftast på så lite kraft och tid som möjligt. Det visar sig snabbt vilka spells, vilka vapen och vilka fördigheter som vid varje givet tillfälle är mest effektivt. I EQ kommer det ta lite längre tid att lista ut vilka kombinationer som är mest effektivt eftersom det finns mer att välja på.

Men tro mig, inom ett år kommer alla med samma lvl (både inom både EQ och WoW) köra med samma spells och ha samma (eller liknande) utrustning.

Ta tex iPod; det finns en massa MP3-spelare att välja på men de flesta väljer iPod för att den är bäst i förhållande till pris. Vill du vara unik så välj en sämre... Vem vill vara sämre i WoW eller EQ?

Så glöm unik och tänk på vad det finns för andra delar i spelet som är viktiga. Är det viktigt att vara unik så kanske det finns andra spel som passar bättre? För mig är det viktigt att det varje gång jag spelar så utvecklas min karaktär något. Jag tycker att WoW klarar det ganska ok, medan EQ/EQ2 är lite väl mycket "grind".

Eller?

Mycket tankvärt inlägg.

Det kan nog stämma det du säger. För det går inte att bygga oändligt med variation det förstår jag.
Men mer än vad som finns idag.

För som krigare om du kan välja mellan att vara "Berserk" eller "Paladin". Då skiljer du dig mycket åt och både dessa klasser är effektiva när det kommer till att slåss och vem säger att en Paladin är mer effektiv än en berserk mot ett monster?
Samma sak inom magin med olika skolor. Den ena kan praktiskt taget spruta eld och den andra trollar fram en magisk jätte. Visst de dödar båda monstret framför sig men på otroligt olika sätt.
För här handlar det om balasering i spelet (något Blizzard är mästare på!) att inte låta någon klass/yrke/spell/vapen få ett alltför stort försprång.

En annan sak som inte existerar i WoW vet inte hur det är i EQ.
Kan saker gå sönder? Ja... men...
Låt säga, du har ett svärd som till slut går sönder så pass att det går av. Och stålmonstret äter upp bitarna! oj oj oj... panik!

Måste också bara snabbt kommentera att World of Warcraft verkligen inte tar slut när man når level 60. Faktum är att en stor majoritet av spelinnehållet riktar sig till spelare på nivå 60. Spelet är också dynamiskt vilket innebär att Blizzard, när de känner för det, kommer lägga till nya utmaningar och öppna tidigare stängda delar.

Ciryon

Ciryon har rätt. Halva spelet börjar då man blir level 60. Just nu kanske det ser lite tomt ut för dom spelarna, men Blizzard planerar på att lägga till fler Raid-områden, lägga till hero-klasser (vilket dom ännu är relativt hemligt över hur det ska fungera) och lägga till Battlegrounds (för båda låg- och höglevelspelare) samt hus (både egna hus och guild-hus).

Det finns mycket av spelet som inte är tillagt än. Det mesta som är i spelet nu är för lvl 1-59. Lvl 60 börjar dom på sen (och det tar drygt två månader att bli level 60 om man spelar runt 4 timmar per dag har jag för mig).

Vill bara komma in lite här!

Det är en skillnad mellan EQ och WoW på det sättet att WoW verkar mer utformat som en slags korsbefruktning mellan Diablo 2 och EQ. Blizzad har ju alltid nått dom yngre spelarna, dvs "slash and kill"-stuket. Eq ligger enligt mig på en helt annat intellektuell nivå. EQ krväer mer hjärna definitivt än vad WoW gör. Men det är absolut inget som säger att det skulle vara bättre för alla. Smaken är ju subjektiv. Jag spelade själv EQ under ca 8 månader och känner igen mig i mycket i WoW.

Det är ju inte så konstigt att Blizzard valt att göra woW som det är för dom vill säkert lyfta över alla de WC3 lirare + Diablo 2 till detta spel.
För hur man än vrider o vänder på det så är det lika förbannat The Horde mot Aliiance. Det är ett krig som är grundstommen i detta spel.

I Eq har man massor attgöra efter level 65 (EQ level). Man kan tex fortsätta på "advanced skills". Finns ingen spelare mig veteligen som gjort alla skills med alla levlar och varit i varje zon i EQ hitills.

Jag har en kompis som spelat det i 6 år och han har fortfarande inte varit överallt. Spelet är gjort på ett sådant sätt att det skall i princip inte finnas ett slut på äventyret. Det är det jag gillar med EQ.
På den fronten är WoW förutsägbart. Sista level är 60, och visst det kommer expansioner etc Men det är spelpsykologin som jag menar.
Finns till och med EQ1 spelare som aldrig skulle kunna tänka sig att köra EQ2.

Nu tilltalar detta uppenbarligen fler spelare då WoW formligen mosar EQ 2

Fast frågar ni rollspelsfreak tror jag inte dom håller med.

Jag kör just nu US versionen av WoW, kommer spela på och se vad jag tycker om 30 levlar eller så.
Att spelet är snyggt och har mäktig musik råder det ju ingen tvekan om! Det rockar.

Men jag kommer alltid att ge beröm åt EQ, för tittar man på inventory, sorters NPC.s, spells, och vapen så ser man snabbt att även Blizzard sneglat åt det hållet

Ursprungligen av Ciryon:

Måste också bara snabbt kommentera att World of Warcraft verkligen inte tar slut när man når level 60. Faktum är att en stor majoritet av spelinnehållet riktar sig till spelare på nivå 60. Spelet är också dynamiskt vilket innebär att Blizzard, när de känner för det, kommer lägga till nya utmaningar och öppna tidigare stängda delar.

Ciryon

Vad jag hört och sett så är det många av dom som kommit upp på lvl 50 - 60 som drar sig tbx till det spel dom spelat innan t.ex EQ2 / DAoC mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 09:18

En viktig detalj om man ska välja mellan EQ2 och WOW har väl ändå missats. WOW finns till mac, det gör väl inte EQ2?

nä men EQ 1 finns....

Ni kan sluta diskutera nu, Gamespy säger att WoW är bättre än EQ 2 Jag är inte alls insatt i hur EQ/EQ2 funkar, men det var ändå intressant läsning (läs jämförelsen Gamespy – EQ2 vs WoW).

Det jag ställer mig mycket frågande till efter att ha läst klart – finns det inga som helst PvP-inslag i EQ 2?

"Gamespy säger att WoW är bättre än EQ " Smaken är subjektiv elle hur? Och mitt förhållande till Gamespy är lika med som tre sista bokstäverna i namnet

Ursprungligen av Matador2003:

Smaken är subjektiv elle hur?

Det var därför jag hade ett smily efter meningen...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:41

Mattias Hedman, våga inte visa ditt ansikte på PvP-servern om du inte är lvl 60.. Annars kan du råka illa ut

Wow > EQ2

'nuff said.

Det är därför man inte kör PVP, Pallish. PVP = PVE + Ganking.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 20:21

PvP = PvE + skadeglädje

PvP = Inte det minsta rollspel = Tråkigt som fan.

Inte för att det kommer bli bara rollspelande på rollspelsservrarna heller, men betydligt större chans lär det ju vara. Så var det i betan iaf.

Och jag spelar deffinitivt hellre ett strängt modererat WoW än Evercrack. Jag hoppas verkligen att Blizzard är stenhårda redan från början, att de använder allt de lärt sig under åren med D2.

Ursprungligen av Baron Bosse:

PvP = Inte det minsta rollspel = Tråkigt som fan.

Varför skulle det inte vara det? PvP är ju bara en inställning. Än så länge finns det inga dedikerade rollspelsservrar med PvP-inställning, men det kommer förhoppningsvis förändras.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Varför skulle det inte vara det? PvP är ju bara en inställning. Än så länge finns det inga dedikerade rollspelsservrar med PvP-inställning, men det kommer förhoppningsvis förändras.

Ciryon

Jag tycker det är idiotiskt av Blizzard att göra Rollspelarservrarna PVE. Då man rollspelar utgår det på att man är en karaktär i världen av Azeroth, och man måste prata osv som man vore en karaktär därifrån för att försöka göra det så 'verkligt' som möjligt. Det är därför jag inte förstår varför Blizzard inte gjorde dom PVP. Är det inte rollspel att både faktionerna hatar varandra och att man dödar varandra när man möts? Är inte det verklighetstroget till världen? Konstigt att Blizzard inte tänkt på det.

Jag tror faktiskt att enda gången jag kommer köra PVP och RP är då Blizzard släpper en RP-PVP server. Den längtar jag faktiskt efter.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag tror faktiskt att enda gången jag kommer köra PVP och RP är då Blizzard släpper en RP-PVP server. Den längtar jag faktiskt efter.

Jag längtar också efter en RP-PVP server det vore en killer combo enl mig.
Där det också ska kännas att dö. Man ska förlora på det på ett eller annat sätt.
Det gör att man inte kastar sig in i strider obetänkt.
Och uppskatar en präst än mer.

Det är trist när man hör att "grinda", alltså döda ett moster x antal ggr för att få visa saker det kan tappa. osv.

En viktig sak gällande EQ vs WoW är att Blizzard gör inte skillnad på folk oc fä (läs mac och pc) såsom sony gör med sitt lir. Du kan inte uppgradera till nyare distros och du är lämnad att köra på mac-only servrar. Lamt tycker jag och den anledningen allena borde vara tillräckligt att skippa EQ helt.

Ursprungligen av Ciryon:

Varför skulle det inte vara det? PvP är ju bara en inställning. Än så länge finns det inga dedikerade rollspelsservrar med PvP-inställning, men det kommer förhoppningsvis förändras.

Ciryon

Blizzard har nu bekfräftat att att dom inte kommer lägga upp RP-PVP servrar inom en snar framtid. RP-servrar genererar mycket GM-tickets på grund av att folk bryter mot rollspelsreglerna. PVP-servrar genererar mycket GM-tickets på grund av att folk bryter mot dom etiska PVP-reglerna (typ corpse camping, stå på tak och skjuta ner folk, etc). Om Blizzard skulle släppa en RP-PVP server så skulle det generera skitmycket GM-tickets och överbelasta deras arbetskraft. Så det ser ganska dystert ut just nu.

Hur funkar det på PvE då? Jag har inte en aning.

  • Medlem
  • 2004-12-17 19:37

Jag har hört den där åsikten om att det skall "kännas" när ens rollfigur dör. Man ska helst bli av med sina items och en massa XP. Jag har en polare som tycker det nämligen. Själv fattar jag det inte, men han är väl självplågare... Han gillar dessutom MUDdar (såna där textäventyr "go north", "you see an axe", "pick up axe")... Så vi specade upp den perfekta MUD:en åt honom.

Spelet har ett revolutionerande nytt koncept som heter autokill: man dör automatiskt efter att ha spelat 1 sekund. Vi satte upp ett scenario om hur denna polare ändå skulle lyckas klara sitt drömspel: han skulle sätta upp ett makro, som kan skicka kommandon till spelet snabbare än man nånsin skulle kunna med mus och tangentbord. Sen skulle han med trial and error utöka scriptet tills han hade ett skript som tog honom genom hela spelet på en sekund... =D

1
Bevaka tråden