Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nå egen server via WAN?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-12 18:06

Ber om ursäkt om jag missat någon tråd där detta redan tagits upp.

Mitt problem:
Mina kompisar kommer åt min server från mitt domännamn men inte jag. Jag måste använda serverns LAN-adress. Detta funkade så länge jag bara hade en FTP-server igång men nu försöker jag lära mig Apache, och det verkar som om jag måste använda domänadressen om jag ska kunna testa fullt ut.

Jag har dynamisk IP och har registrerat en adress på dyndns.org - det funkar bra.
Jag har ett lokalt nätverk med 2 datorer varav den ena är servern, det går inte att nå servern från WAN med någon av dem.
Har bredbandsbolagets uppkoppling så jag antar att det sitter någonslags router i källaren.

Min router/brandvägg är en Zyxel som jag är mycket nöjd med, men jag antar att det är här problemet sitter. Har provat med att stänga av brandväggen, ändrat port för routerns webgränsnitt, m.m. - ändå funkar det inte. Blir det någonslags krock med LAN-adresserna när datorn utifrån anropar samma adress som den utgår ifrån, eller vad är det som sker?

I loggen står följande när jag försöker nå min server via nätet (med domänadressen):

Firewall rule match: ICMP (W to W/P, rule:2, type:8, code:0)
Source: 66.117.41.13
Destination: Min IP-adress (WAN)
Åtgärd: ACCESS FORWARD

Remote Management: ICMP denied
Source: 66.117.41.13
Destination: Min IP-adress (WAN)
Åtgärd: ACCESS BLOCK

Vad är source för adress? Det är inte någon lan-adress åtminstone.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-12 18:30

Din brandvägg behandlar alla anrop innefrån nätverket som just innefrån nätverket och inte som om det skulle komma utefrån när du försöker anropa ditt externa IP. Jag skulle rekomera att du i din /etc/hosts-fil (på klientdatorn) lägger till LAN-address och domännamn till servern. Då du bara har en dator förutom servern så ser jag ingen anledning att grångla med dnser och sånt

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-12 18:57

Funkade fint, fint. (Även om det tog ett tag för mig att bekanta mig med vi)
Tackar Drutten.

*bugar*

1
Bevaka tråden