Hur hittar man en så billig iBook som möjligt?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är läget: Innan påsk, alltså ett par månader kvar, så ska jag ha köpt en iBook.
iBooken ska ha följande specifikationer:

Skärm: 12"
Processor: G4(såklart) 1.2 GHz
RAM:Inbyggt 256MB + 512MB = 768 MB
HDD: 80 GB
Bluetooth: JA
AppleCare: Ej nödvändigt på grund av pris.

För övrigt standard.

Hur ska man göra för att få tag i denna så billigt som möjligt? Att köpa ny är inte något alternativ.
Ska man kolla runt på den svenska begagnatmarknaden, det har ju redan kommit ut två stycken iBooks med den här konfigurationen men ska man sikta in sig på något annat än blocket och .........?
Är DataLänna bra? Handla via eBay? Handla begagnat från EU-land?
Vad blir billigast med hänseende till inte bara priset utan säkerheten och pysslet också?
Det är som sagt inte jätte bråttom eftersom iBooken ska inhandlas senast i påsk men det vore skönt att veta hur jag ska gå till väga för att inte bränna upp hela plånboken i onödan.

/Svampisen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-11 12:27

Antingen så sitter du på 99mac eller liknande & kollar annonser och slåt till när du hittar ett bra pris.

Eller så kan du ju vänta tills nästa updatering som lär komma innan april och då hoppas på att någon återförsäljare har den gamla (1,2ghz) modellen kvar p ålager som du kan få för ett lite bättre pris.

Det andra alternativet ger ju dig 1 års apple care.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-11 13:29

Ska du till USA eller känner någon som ska dit så är det det givna alternativet. Håller dollarkursen i sig (vilket den bör göra) kostar en splitter ny iBook runt 7000SEK, lägre än de ockerpriser folk vill ha ut för sina beggade iBooks i Sverige.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-12-11 17:36
Ursprungligen av Svampisen:

det har ju redan kommit ut två stycken iBooks med den här konfigurationen men ska man sikta in sig på något annat än blocket och .........?

Nope, det stämmer inte. Jag sitter på näst senaste revisionen, och det finns två viktiga skillnader. Den har bara 1 GHz processor, dessutom var största hårddisken man kunde välja då 60 GB.

Det här får naturligtvis följder för hur lätt det är att hitta begagnade iBookar - om du bara är intresserade av att köpa iBook av "senaste snitt" ska du vara medveten om att marknaden är något begränsad - det är ju inte så många som säljer något som är senaste skriket. Äldre datorer är däremot vanligare på begagnatmarknaden eftersom folk byter upp sig hela tiden...

Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig men det har faktiskt kommit ut två stycken iBooks med den konfigurationen som jag angav, utom RAM-minnet men det gör ju att sätta in själv, på blocket och ..........

Dessa två är nu sålda så det är inte så lätt att hitta de igen.
Men din, terdon, poäng är ju sann, nya datorer kommer inte ut på begagnatmarknaden i samma utsträckning som äldre, fast som jag sa tidigare i diskussionen: Det är först runt påsk som jag kommer att slå till och då kommer nog 12" 1.2 GHz ha kommit ut i ganska mycket större utsträckning än nu på begagnatmarknaden, även om det kanske inte kommer komma in jätte många sådanna iBooks.

Någon av er som äger en iBook? Jag har varit inne och känt lite på den ,iBooken, hos Macoteket och InLife.
Men det är en sak jag inte förstår.
Macoteket har just nu en "halvny" iBook 12", det vill säga en 933 MHz med 256Mb RAM.
InLife har den nya det vill säga 1.2 GHz, de har lika mycket RAM - 256Mb.
Macotekets iBook har också relativt mycket program installerade till skillnad från InLifes som bara har OS X i princip.

Av någon andledning så är Macotekets 933 MHz snabbare än InLifes 1.2 GHz. Är förklaringen att de har ställt in olika procentsatser på utnyttjande av processorns maxhastighet eller är InLifes bara allmänt trött på grund av att den stått på så mycket som en dator gör i en butik?
Inlifes iBook vaknar dessutom långsammare än vad Macotekets gör...

/Svampisen

• Medlem
  • 2004-12-12 00:40

Köpa dator i USA

Jag ska till Miami i mars och funderar skarpt på att köpa en iBook där då. Om datorn skulle krångla när jag kommer hem, kan jag lämna in den här i Sverige precis som om jag hade köpt den i Sverige eller är det nåt krångel med det? Hur fungerar det med strömmen, måste jag köpa ny adapter och dylikt? Vet ni nån bra Apple-affär i Miami

Vad jag har hört angående om datorn börjar strula här hemma i Sverige efter köp utomlands är att AppleCare gäller över hela världen.
Så om du köper AppleCare; Ja, jag TROR att Apple-butikerna i Sverige kan hjälpa dig vid problem.

Hur det går till utan AppleCare har jag ingen anning om...
Samma med adaptern, vet ej...

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-12 00:50
Ursprungligen av Kakan:

Vet ni nån bra Apple-affär i Miami

Kanske Apple Store?
Garantin gäller över hela världen och Batteriladdaren funkar med 220v dock behövs nog en Adapter till våra uttag.

Någon av er som äger en iBook? Jag har varit inne och känt lite på den ,iBooken, hos Macoteket och InLife.
Men det är en sak jag inte förstår.
Macoteket har just nu en "halvny" iBook 12", det vill säga en 933 MHz med 256Mb RAM.
InLife har den nya det vill säga 1.2 GHz, de har lika mycket RAM - 256Mb.
Macotekets iBook har också relativt mycket program installerade till skillnad från InLifes som bara har OS X i princip.
Av någon andledning så är Macotekets 933 MHz snabbare än InLifes 1.2 GHz. Är förklaringen att de har ställt in olika procentsatser på utnyttjande av processorns maxhastighet eller är InLifes bara allmänt trött på grund av att den stått på så mycket som en dator gör i en butik?
Inlifes iBook vaknar dessutom långsammare än vad Macotekets gör...
/Svampisen

Kan bero på processorinstälningen eller att Macotekets iBook är mer välunderhållen och kanske har nyinstallerat OSX och eventuellt en snabbare hårddisk än den iBook som inlife har till demo.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-12-12 13:39

Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig men det har faktiskt kommit ut två stycken iBooks med den konfigurationen som jag angav, utom RAM-minnet men det gör ju att sätta in själv, på blocket och ..........

Ledsen, men jag är bombsäker på att det bara är senaste revisionen av 12" (du tänker inte på 14"?) som stämmer på den beskrivningen. Annars hade jag suttit på just en sån burk som du vill ha. Nu gör jag inte det, dels var processorhastigheten i förra uppfräschningen lägre, dessutom kunde man inte välja en 80 GB hårddisk (om man inte gav sig på att montera den själv). Vad gäller RAM-minne är det ju inga problem att montera i efterhand, och det gick att beställa extra minne även förra gången via Apple Store.

Japp, det är bara senaste revisionen på iBook som stämmer överens med min beskrivning men det har kommit in två stycken av den senaste revisionen på blocket, även om dem nu som sagt är sålda och inte finns kvar på blocket.

Det stämmer också att förra revisionen var långsammare, den hade väl bara 1 GHz på tolvtummaren?, och att hårddisk kapaciten var lägre, 60 GB max.

Kollade lite på TheAppleMusem för att se det ovan stämmer.

Denna dator är den "gamla", alltså den iBook som inte är 100% ny.

http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=tam&page=portable&subpage=ibook_g4april04&skin=specs

Den senaste revisionen finns inte på TheAppleMuseum ännu men detta är den som jag letar efter och som redan har kommit ut på blocket i två sålda exemplar.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/xe6kS7AEhf9737ehwZD1dH1rEQe/2.0.11.1.0.6.3

• Medlem
  • Solna
  • 2004-12-12 16:41

Aha. Du menar SÅÅÅ. Det såg ut som om du menade på den svenska marknaden öht i ditt första inlägg...

Handla via eBay? Handla begagnat från EU-land?

Köper du från utlandet så tänk på att du får ett annat lands tangentbordslayout. Inte så enkelt att leva med i vissa fall (Frankrike till exempel...) och inte helt billigt att fixa om man inte nöjer sig med klisterlappar...

500kr för ett tangentbord har jag hört, är det för optimistiskt?

500kr för ett tangentbord har jag hört, är det för optimistiskt?

Ett amerikanskt tangentbord lär kosta ca 140 USD. Ett svenskt är knappast billigare. Kolla med LAN-Master exempelvis.

Mitt råd är att utnyttja studentrabatt! Köp en iBook för 8995:- med studentrabatt

Förklaring:
Det är en allt för liten skillnad att köpa en en iBook i USA, att köpa en PowerBook är en annan sak dock...

Det jag tycker du ska köpa från USA är ett Apple Care avtal, min erfarenhet är att det inte är några problem med att köpa ett AC i USA.

Köp minne från en PC handlade, men håll dig till Samsung/Kingston minnen.

Skaffa en extern HD när du har mer pengar

Lycka till!
/D

Okej, jo jag har sett att man ska akta sig för "fuskminnen" som är alltför billiga.

Extern hårddisk har jag funderat på men jag hittar inte någon som är jätte billig, förutom denna.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=VR3S4q5VBm3Spu_qGd8RA6xxQwNMZfeDxyg=?ProductID=%2eUPD4QjosHcAAAD_wTGBHEAZ&CatalogCategoryID=45nD4QjogpAAAAEAw1ut_mYm&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text

Den kostar bara 990kr , jag vet 2300 på hemsidan men jag har El-Gigantens reklamtidning framför mig där står det 990kr.
Den enda nackdelarna jag ser med denna är att det är USB och inte Firewire samt att det inte står vad den har för Cache...

Någon som har erfarenhet av Maxtor One Touch 200 GB?

Roligt.
I tidningen är det en bild på förpackningen för denna hårddisk och på förpackning står det "External Hard Drive" men i undertexten till prdukten som El-Giganten har tryckt står det "intern hårddisk"

Men den externa pryl som jag har funderat mest är en extern DVD DL brännare, fast nu när FastMac har lanserat en Superdrive för 12" iBook så kanske det inte behövs.

Om du får köpa en 200GB för 990:- skulle jag göra det, kolla bara att det inte är en 120GB eller 160GB du får för 990:-! (Jag har själv Maxtor One Touch 250GB firewire modellen, den funkar jätte bra)

En snabb sökning gav följande resultat på buggy.no-ip.com

HD:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=H%e5rddisk&n=100&prisMin=&prisMax=&q=MAXTOR+200GB+firewire

jag skulle välja datorbutiken.com som tar 1615:-

Minne:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Minne&n=100&prisMin=&prisMax=&q=ddr+so-dimm+pc2100

jag skulle välja dustin.se som tar 1044:-
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010050410

Apple Care:
http://shopper.cnet.com/APPLECARE_PROTECTION_3YR_3_0_FOR_IBOOK_ENROLLMENT_KIT/4014-5_9-20722534.html?tag=ob_50&orderby=50&sort=asc

Lycka till!

[adderade Apple Care]

Senast redigerat 2004-12-14 23:03
1
Bevaka tråden