Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

video ut

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-11 11:31

Hej!

Jag funderar på att köpa en powerbook från USA nu när kursen är så trevlig. Jag undrar nu ifall bilden man får ut från video-ut-porten stöds av vårt PAL-format på TV-apparater... (är i färg).

Det här kanske är självklart, men jag är så osäker efter att ha spelat tv-spel som visar svartvit bild och kräver en speciell kabel....

Min Pismo stöder både PAL och NTSC. PAL blir bara 50 Hz, men det beror nog på att datorn är så gammal. NTSC blir 60 Hz, men bara gråskala på TV-apparater som inte stöder NTSC.
Man väljer mellan formaten i bildskärmsinställningar.

Nya Powerbooks borde ge högre frekvens i PAL också, men jag lovar inget.

Jag brukar koppla in min pismo till en TV som även hanterar NTSC, och det ser väldigt bra ut.

Det krävs bara en vanlig S-video-kabel. Om din TV inte har s-video finns det konverterare till såväl composite (gul plugg) och scart.

PAL ska väl bara vara 50Hz (du vet, tänk 25fps x 2), på samma sätt som NTSC ska vara 30x2=60Hz. Skälet till faktor 2 är interlaceningen. Iallafall, det finns PAL60 (quasi-PAL), som är bra att ha om man vill se NTSC-saker över PAL (tex en R1 NTSC DVD på en PAL-TV som inte klarar NTSC). Men i takt med att alla skaffat halv-moderna tv-apparater så har väl behovet för quasi-PAL försvunnit. Om nån annan har nått vettigt att säga till om, eller rätta mig (är inte sådär jätteinsatt själv), så hojta till!

Ursprungligen av kryddsill:

PAL ska väl bara vara 50H

Tror inte det. Bilden blinkar så man får ont i ögonen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 08:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tror inte det. Bilden blinkar så man får ont i ögonen.

PAL-signalen ska vara i 50Hz. Din TV kan sedan rita ut varje bild 2 ggr med dubbel frekvens (100 Hz). Det ändrar dock inte det faktum att PAL B (som kryddsill förtydligat) kör 50 Hz.

http://www.alkenmrs.com/video/standards.html

PAL B är det som används i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 08:24

Fast jag glömde ju av mokis ursprungliga fråga. F'låt...

En PowerBook från USA kommer klara att visa PAL lika bra som en köpt i Sverige. Om du inte redan är van vid det eller planerar att ändra på det i efterhand kommer du dock störa dig på tangentbordet. Räkna in kostnaden för att byta tangentbord med andra ord.

1
Bevaka tråden