Inköpslista för server i mindre företag

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa in en server till ett mindre företag. Utöver filhantering, som är den primära uppgiften, kommer vi att köra en del enklare databas-applikationer på maskinen.

Jag hade tänkt mig följande inköpslista. Är det någon som har några ändringar eller sunda motförslag?

• PowerMac G5 1,8GHz DP 16795:-

• Mac OS X Server Unlimited 8495:-

• Mac OS X Server underhåll 8495:-

• RAM 2x512 MB 1896:-

• Acuta4 SATA RAID 15990:-

• 2 st Western Digital Raptor 1806:-

• 1 st LaCie d2 AIT-2 FW 9844:-

• Powerware 9120 1000VA Online UPS 6636:-

• WiebeTech Serial ATA Host Card Mac 695:-

Totalt 70652:-

- Varför har du inte valt XServe? För att den bullrar och är för djup för vårt rack.
- Vad ska du med WD-diskarna till? Byta den interna i G5:an och köra mjukvaru RAID nivå 1 som systemdisk.
- Vilken RAID-nivå ska du köra på Acutan? RAID 0+1 vilket ger totalt ca 350 GB som sedan delas på 3-4 partitioner.

Vad är den där Acuta4 SATA RAID-enheten för något (diskar?), berätta gärna mer!

Kan tillägga att det kändes sjukt dyrt för en filserver med så lite diskutrymme.

Det är en sådan här:

Länk till en Mac-återförsäljare

Jag vet att det verkar mycket pengar. Blev själv en smula förvånad, men då är det ju UPS och backup-lösning inkluderat. Man kan ju iaf dra ner på underhållsavtalet på OS X Server så försvinner genast närmare 10 000.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-11 11:24

Alternativet om du vill spara pengar är väl att trycka in fyra diskar i G5an (går det?) och köra med ett hårdvaru-raidkort istället. Mukvaruraid om du vill spara ännu mer. Tveksamt om en fil- och db-server för ett mindre företag behöver så mycket prestanda.

Om det var jag som betalade skulle jag nog bygga en AMD64-server med Linux istället, men det är ju en annan historia...

Behöver du förresten det där SATA-kortet i din konfiguration? G5an har väl två SATA-platser eller?

Ursprungligen av HL:

Alternativet om du vill spara pengar är väl att trycka in fyra diskar i G5an (går det?) och köra med ett hårdvaru-raidkort istället.

Det finns en lösning från Wiebetech som heter Jam som gör just det. Då tappar jag ju tyvärr hotswap-funktionen. Även om det teoretiskt sett är möjligt att byta SATA-diskarna inuti i datorn utan att stänga av den.

Ursprungligen av HL:

Om det var jag som betalade skulle jag nog bygga en AMD64-server med Linux istället, men det är ju en annan historia...

Är för dålig på Linux för att ge mig på att administrera den. Kompetensen (eller bristen på dito) avgör valet av plattform.

Ursprungligen av HL:

Behöver du förresten det där SATA-kortet i din konfiguration? G5an har väl två SATA-platser eller?

Om jag kör mjukvaru-raid internt för systemdisken så blir ju båda SATA-kanalerna upptagna och då behöver jag ett SATA-kort till Acutan.

Ursprungligen av Björnström:

Att köra en 2x1.8GHz som filserver innebär ju att den kommer vara "idle" ungefär 99,99% av tiden men det har du nog redan räknat ut. Har du inte något långsammare på kontoret som du kan använda?

Jag tänkte först satsa på en singel-CPU burk. Sedan insåg jag att en avgörande skillnad är farten på systembusen som faktiskt är 50% snabbare i DP-maskinen. I ett renodlat Gigabit-Ethernet (vilket vi inte har än) och med några simultana stora filöverföringar/databasfrågor så kan det ju bli en faktor så det tyckte jag kunde vara värt 4000 extra.

Servern är central i vår verksamhet och därför känns det inte som något man vill lägga på gammal hårdvara. Vi har några gamla burkar, men ingen som visat sig tillräckligt driftsäker för att jag ska anförtro dem med det här. Fräsch hårdvara känns bättre helt enkelt.

Om du vill ha en 800GB extern SATA RAID 0/1 kan jag tipsa om att Speedmania kommer ta under åttatusen för dom inkl PCI-kort för Mac när dom lanseras nästa vecka

Det verkar mycket intressant. Det ska jag kika på!

Den där UPS:en kändes fet men jag såg att den hade USB-kontakt och mjukvara för Mac OS X. Frågan är hur ofta du kommer behöva UPS, kommer inte alla klienter också vara nere om servern dör?

Ja, den är ju mest till för att tillåta en kontrollerad nedstängning av maskinen och inte någon egentlig drift. Man skulle kunna skjuta det inköpet på framtiden eller nöja sig med något mindre.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ska den bara täcka servern (rekommenderat) då behöver du egentligen bara kunna hålla strömmen så pass länge så att servern hinner stänga av sig.

Den kommer kunna gå 15-25 minuter på den UPS jag valt.

Tack så mycket allihop för era synpunkter! Det blir nog en del ändringar till följd av dem. Och om inte annat är det väldigt värdefullt att få fundera igenom de val man gjort!

Ursprungligen av Hendrix:

Servern är central i vår verksamhet och därför känns det inte som något man vill lägga på gammal hårdvara. Vi har några gamla burkar, men ingen som visat sig tillräckligt driftsäker för att jag ska anförtro dem med det här. Fräsch hårdvara känns bättre helt enkelt.

Hej.

Du vill inte lägga pengar på "gammal hårdvara" men kan tänka dig att ställa en arbetstation som server. :rolleyes: Om servern är central i er verksamhet så ser jag inte någon anldening till att ha en arbetstation som server. Ända alternativet om du vill köra Mac är ju att ha en Xserve med underhållsavtal. UPS till den så kan du använda APC 750XL kostar dryga 4tkr. Se konfiguration i bifogad fil. OM du vill vara extra rustad så lägg till AppleCare Service Parts Kits för Xserve G5.

Lägg till Backupenhet "Sony AIT 3" 100GB-260GB
Lägg till Apple Remote Desktop
Lägg till Retrospect 6 licens

Kostar något mindre än ditt paket och är en riktig server och inte en arbetstation. Noterade att du skrivit att Xserven är för bullrig och för djup för ert rack. Vilken server låter inte (en riktig server)? För djup för ert rack. Du menar att ni inte har ett standardrack?

Att köra en 2x1.8GHz som filserver innebär ju att den kommer vara "idle" ungefär 99,99% av tiden men det har du nog redan räknat ut. Har du inte något långsammare på kontoret som du kan använda?

Om du vill ha en 800GB extern SATA RAID 0/1 kan jag tipsa om att Speedmania kommer ta under åttatusen för dom inkl PCI-kort för Mac när dom lanseras nästa vecka

Den där UPS:en kändes fet men jag såg att den hade USB-kontakt och mjukvara för Mac OS X. Frågan är hur ofta du kommer behöva UPS, kommer inte alla klienter också vara nere om servern dör?

Powerwares UPSer påstår sig ha programvara till Macen ja...
Kan meddela att deras macstöd består av en UNIX applikation som du måste installera och konfiguerara via terminalen. Så du bör vara van med terminalarbete för att få den att fungera som du ska.
Hur har du tänkt när du valt UPS? Ska den bara täcka servern (rekommenderat) då behöver du egentligen bara kunna hålla strömmen så pass länge så att servern hinner stänga av sig. Typ 10 min om ens det. Klieterna är ointressant, det blir helt enkelt för dyrt om du ska täcka in alla klienter också.

Precis som Martin säger ska den primärt gå som filserver satsa på diskutrymme istället för processorkraft. För processorna kommer damma sönder...
Välj en singel processor maskin. Köp en begad G4 eller nåt för det ändamålet.

Däremot ska du köra databas blir det helt andra krav. Kanske ska du satsa på två äldre G4 och biffa upp den ena med en massa ram och snabba diskar som databas server.
Filservern behöver en massa diskutrymme inget annat. Ja jo... ett schysst nätverkskort.

Mac OS X Server Underhåll kan du bara köpa till Xserve mig veterligen.
Till G5an får du köpa Apple Care.

1
Bevaka tråden