Var är filerna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske en dum och onödig fråga, men var håller egentligen alla filer hus i OsX, har sett nånstans i OsX att det är över 170000 filer, men när jag tar fram dolda filer med Thinkertool så hittar man inte mycket, det är lite filer och kataloger här och där, men med det enorma antalet efter installation borde ju katalogerna krylla av filer...

Tänk på att ett program som Safari innehåller runt 1000 filer. Högerklicka och välj Visa paketets innehåll...

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 18:40

Sedan kanske inte thinkertool visar annat än dom filer och mappar som är dolda. Om en mapp är dold och inte innehållet, visas den då? Som usr och private är ju dolda men inte filerna i dom.

dolda...

nja, jag hade valt att visa dolda filer med hjälp av Thinkertool.

dolt

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Sedan kanske inte thinkertool visar annat än dom filer och mappar som är dolda. Om en mapp är dold och inte innehållet, visas den då? Som usr och private är ju dolda men inte filerna i dom.

Om en mapp är dold så kommer man rimligtvis inte åt att se filerna heller, man vet ju inte var mappen är och att den finns överhuvudtaget om den är dold

Apple har gömt filer som inte är så viktiga att se. Risken finns att du börjar flytta på filer som inte ska flyttas på.

• Medlem
  • 2004-12-09 21:07

Jag satt precis och funderade på samma sak när Disk Utility rapporterade att jag har 510 000 filer. Var är dom? tänkte jag... och vad är dom till för?

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 21:38

Vill ni se filerna så rota runt i terminalen...
cd .
cd /
cd 'Mapp'
ls -a
är allt ni behöver.
Skall ni räkna filerna behöver ni oxå en fyraveckorskurs i kulramsanvändning…

Räknat alla filer

158.542 räknade jag till "för hand", efter att ha installerat en hel del program, inte dom 170000 jag skrev först, men en himla massa filer i alla fall. 510000 filer, du måste ha en väldig massa program installerade...

Ursprungligen av Pär:

Vill ni se filerna så rota runt i terminalen...
cd .
cd /
cd 'Mapp'
ls -a
är allt ni behöver.
Skall ni räkna filerna behöver ni oxå en fyraveckorskurs i kulramsanvändning…

Hitta alla filer:
find / -type f

Räkna alla filer (_utan_ kulram ):
find / -type f | wc -l

1
Bevaka tråden