skillnad i priser på www.apple.x

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-07 14:55

Nu har jag läst en hel del angående skillnaden i priser mellan olika länder och jag har inte blivit något klokare på om man gör en vinst genom att köpa från t.ex. USA istället för Sverige.

Jag har en syster som åker till USA (New York) som kan köpa en PB 12" (Superdrive) åt mig för 1799 USD vilket omräknat i SKR hade blivit runt 11800. Vad jag förstått är det utan 'moms'.
I jämförelse så kostar en PB 12" (Superdrive) 15196 SKR exkl. moms från Apple.se.
Hur skulle priset se ut med 'moms' i USA? Har förstått att det har betydelse vilken delstat man beställer från/till eller har jag missuppfattat?

Tjänar jag egentligen på att beställa från USA?
Jag menar det finns folk som säger att vinsten bara blir 2000 SKR...men skillnaden mellan Apple.com och Apple.se är ju lite över 3000 även när det svenska priset är utan moms.
Kan nån reda ut begreppen för mig?

Sedan en följdfråga...om jag t.ex. beställer via Tyskland...betalar jag då det pris som står på Apple.de/es o.s.v.? Inga tullavgifter, momspåslag när paketet passerar svenska gränsen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 16:06

Beställer du från USA betalar du svensk moms på det amerikanska priset (25%). Tyskland är med i EU, så då betalar du tysk moms.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 16:07

Momsen i New York är f.ö. 8.25%.

• Medlem
  • 2004-12-07 18:05

Det är en sanning med modifikationtror jag, om exempelvis ett tyskt bolag har försäljning över en visst belopp per år till Sverige så ska de registras för moms här och ta ut och betala svensk moms föf försäljning till svenska kunder. Nu är det väl kanske inte så många som följer detta och i så fall ska det framgå i orderprocessen på deras web.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 16:48

Om din syster köper den på plats kan du som sagt åka på lokal försäljningsskatt som t.ex 8,25% i New York som C-mon säger. Men du betalar ingen moms om hon åker hem med den som om det vore hennes egen (läs i bruten orginalförpackning).

Hörde här om dagen om någon som försökte beställa en dator från B&H i New York över internet, men de får inte sälja Appleprodukter till övriga världen (enl Apples direktiv). Vet inte hur det är med att köpa från Tyskland? Tänk på att du behöver byta tangentbord för att slippa ß och ü...typ

1
Bevaka tråden