Tips ang. Extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite tips gällande köp av extern hårddisk.

Har ungefär 520GB internt varav ungefär 300GB skulle vara bra att ha i en extra kopia. Det allra viktigast är självklart i 4 kopior, en på varje intern hårddisk. Och det mesta bränns på dvd också, men jag har en del stora videoprojekt vilka jag inte kan bränna för backup hela tiden och behöver därför extern hårddisk.

Datorn innehåller mao hela mitt liv och skulle den bli stulen, så vet jag inte vad jag skulle göra.

Har tänkt mig nånting i 2x160GB eller 2x200GB - då det är mer praktiskt och känns säkrare med två diskar istället för en. Har en dual 1ghz g4, så firewire 400 är det jag behöver, men 800 är väl bra att ha.

Vad för märken och modeller har ni och/eller kan rekomendera?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 12:38

En LaCie Big Disk Extreme med största hårddisken. Eller två LaCie d2 Extreme. Båda har en Fw 400- och två Fw 800-portar.

Jag kör en LaCie D2 (250GB) dit jag dagligen backuppar hela min documents folder och min mailfolder. Sedan kör jag en varannan vecka backup av hela min användarmapp, plus att jag då och då (vid behov) synkar min iBooks document folder med min stationära.

Då och då så kör jag en DVD backup också...

På sistone har jag börjat bli riktigt paranoid, och vågar inte lämna hemmet mer än någon dag utan att ha med mig en kopia på min pocketdisc eller på min iBook.

Låter lite knäppt (om man skall tro min fru men precis som Abens så har jag "hela mitt liv" på datorn, och tanken på att förlora det är inte tilltalande...

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

På sistone har jag börjat bli riktigt paranoid, och vågar inte lämna hemmet mer än någon dag utan att ha med mig en kopia på min pocketdisc eller på min iBook.

Tack för tipsen! Får bli en 250GB lacie att börja med.
Får väl ta och lämna hemmet för att få tag i en sådan.

Får nog bli en till Lacie 250gb för mig också, den funkar i varje fall

Någon som vet vem det är som sköter suporten för Lacie om de skulle krångla/krasha? Sparar några hundingar genom att beställa från Specitek istället från Dustin. Om det ändå är Lacie direkt som sköter supporten är det inte riktigt värt att köpa den från Dustin.

1
Bevaka tråden