Inget orginal kvitto? går det att lösa garanti ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej funderar på att köpa en PB 12" via ..........nu men säljaren har inget originalkvitto. Är det möjligt att få garanti utan original kvittot? På Apple Center i GBG så sa han att det inte gick men jag skulle få allt i originalkartong som var obruten osv. Men det som saknas är alltså originalkvittot. Tack på för hand. Hjälp en switcher att få sin mac :D.

// Henrik

Den kan ju va stulen även fast den är obruten, o har du inget kvitto eller liknande nånstans ifrån så är e ju svårt med garanti.

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 15:17

Be han fixa ett nytt från säljarn. Klart att du ska ha kvitto.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 15:47

Macar går att spåra via serienumret. Be att få serienumret från säljaren. Ring sedan Apple. Då kan du försäkra dig om att datorn inte är stulen, eller åtminstone få reda på vilken återförsäljare den kommer från. Men du ska naturligtvis skaffa fram originalkvittot också!

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-12-08 08:48

Hmmm. Obruten kartong men inget kvitto. Anar oråd. Om inte säljaren kan fixa ett kvitto av den som sålt datorn till honom/henne skulle inte jag köpa burken.

Uppdagas det att burken ÄR stulen efter att du köpt den, kan du bli av med den. Lagen om god-tros-förvärv har ändrats och nu räcker det inte att hävda "jag visste inte".

Fråga vart den är köpt ? Om han har rent mjöl i påsen borde han berätta vart den är köpt och du kan ringa dit och få kvittot överfaxat.

Har pratat med Biffen personligen och jag kan meddela att han pratat med apples support och gett dom serienumret, de säger att allting verkar vara i sin ordning och att den inte är stulen. Garantin gäller även utan kvitto, allting går på serienumret som sagt. Tänkt bara meddela detta då andra kanske undrar.

Over and out!

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 16:45
Ursprungligen av wndstm:

Har pratat med Biffen personligen och jag kan meddela att han pratat med apples support och gett dom serienumret, de säger att allting verkar vara i sin ordning och att den inte är stulen. Garantin gäller även utan kvitto, allting går på serienumret som sagt. Tänkt bara meddela detta då andra kanske undrar.

Over and out!

Då så...

Senast redigerat 2004-12-08 17:00

Kan ju vara så att datorn inte har blivit reggad som stulen hos Apple ännu. Att kunna fixa fram ett kvitto ska inte vara några problem från säljarens sida.

Jo visst kan det vara så att den är stulen och inte reggad, men det lär vi snart bli varse isf. då den ska dyka upp snart

Den ska komma imorgon, och jag ska få kvitto, från hans köp och ett kvitto mellan oss. Har som sagt kollat med apple och allt verkar vara i sin ordning. Ser fram emot att börja mitt nya liv med mac.

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 19:55

Jag har köpt två iMac i olika omgångar och inte fått något orginalkvitto med... och givet vis så har jag haft oturen att dom har gått sönder med... men det har varit garanti på båda och jag har kontaktat en serviceverkstad och utan problem har dom lagat mina maskiner utan några problem..

Jag kan bara lyfta på hatten o tacka för denna mycket trevliga service som Apple har till sina kunder..

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-29 21:38

Värt att veta är att man inte har kvitto så räknar Apples servicesida fram ett datum som garantin gäller till via datorns serienummmer (tillverkningvecka/år). Detta datum kan då vara kortare än den garantitid du egentligen skulle ha.

Har man otur så har datorn legat på en ÅFs lager ett tag, vilket ju gör att denna uträkning inte stämmer..

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 23:18

Är det inte så att dom blir registrerade då dom blir sålda från ÅF... eller är jag helt fel på det..

Ursprungligen av Zyxx:

Är det inte så att dom blir registrerade då dom blir sålda från ÅF... eller är jag helt fel på det..

Det är upp till dig att registrera datorn när du köper den, men det finns ingen central rapportering av serienummer på datorer som sålts. Av förklarliga skäl så räknar Apple inte sin uträknade garantitid från det datum du registrerar datorn som köpt. De kan ju inte vara säkra på att alla är ärliga när anger datum för köp och vill därför att man styrker garantin med hjälp av kvitto om dem är på väg att gå ut.

Ring Polisen först och kolla om serienumret är reg't, är det inte det så är du på den säkrare sidan.
MEN, är priset för lågt och säljaren luddig - hot hot.... då ha du svårt att säga att det är i god tro.
Apple har ingen databas över stulna datorer.
Serienumren beräknas 1 ett par veckor på beräknad försäljningstidpunkt. Har man registreat sitt nummer eller har köpt till Applecare så uppdateras datumet. man kan också se i vilket land den skall ha sålts. även historik kommer upp. fast det stämmer inte helt ibland.

Men tänkte er själva att sätta upp en databas som skall var länkad till "systemet" där det skall läggas in och hanteras. Och ansvaras för... vem är det som skall flagga för att ett serienummer är stulet och om den kommer tillbaka till ägaren. Ja ni kan ju räkna själva på logistiken och felfrekvensen....

Men om ev. stöld inte hunnits rapporterats så kan det ju vara så att det inte kommit med i Polisens rullar. ( Det är ju de som har den juridiska möjligheten att ansvara för denna info) Så måste man förlita sig på att 1. priset är relevant, 2 kan de tala om var den är köpt - du kan ju alltid ringa ÅF´n och se vem den är såld till... (förhoppningsvis....)

När vi tar hand om burkarna som kommer in så får vi fram om datumet är i rätt spann.. annars behövs PoP (proof of purchase)

Maila över annars serienummer till mig så kan jag skicka tillbaka vad datumen som Apple har så vet ni det
hare

1
Bevaka tråden