iEmulator

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av iEmulator (http://www.iemulator.com)? $24 för en PC-emulator låter intressant. Man det finns ingen demo. Någon som har köpt i blindo och testat?

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-06 14:20

Sökte runt lite, hittade det här uttalandet:
"I bought it. I figured someone needed to be the guinea pig. It is, indeed, significantly faster than VPC. It's actually useable under Win2K on my 1.5ghz Powerbook with 1.5gb RAM. I have 512mb allocated to the virtual machine. I'll report back after I've used it a bit more."
här: http://www.broadbandreports.com/forum/remark,11982805~mode=flat

Men jag vet inte, det har bara funnits sedan den 29/11, inte många har väl vågat lägga 163 kr på det.... Skall jag ta på mig och testa det?

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-06 14:31
Ursprungligen av nubi:

Men jag vet inte, det har bara funnits sedan den 29/11, inte många har väl vågat lägga 163 kr på det.... Skall jag ta på mig och testa det?

Ja om inte du gör det så måste väl jag göra det... Det låter nästan farligt billigt för att kunna låta bli att testa...

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-06 14:35

Jag köper det då, så får vi se vad det är för "skit"... Återkommer med ett snabbomdöme senare idag. Och lite utförligare imorgon hoppas jag...

Jag kan sponsra

Tar du på dig att testa så kan jag ta på mig att skeppa in lite sekiner som tack (och som delbetalning för inköpet)

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 14:41

spännande!

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-06 15:00
Ursprungligen av DaPhox:

spännande!

Absolut!! Det ska bli väldigt intressant.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-06 15:10

Spontant efter installation av det och lite läsande i medföljande PDFer så är det minst sagt lite trubbigt...

Jag numrerar mina kommentarer så kan vi sätta ihop allt sen till ett enda inlägg kanske (får förmodligen stuva om lite i det med då).

1. Köp: Inga konstigheter, en säker korttransaktion så var det klart, fick en länk, laddade ner en .dmg-fil på nån meg (hur ser man filstorleken i OS X? )
2. Installation, bara följa anvisningarna och det gick igång direkt.
3. Första anblicken, ett simpelt gränssnintt som kan hålla 4st PCar. Det förljde med en imagefil med freedos på, jag körde igång den och mina benchsiffror (man kan se dessa siffror på DOS-filemn på deras sida) var inte ens hälften (!?) av vad deras var... Jag kör på en iBook 1.2 GHz G4 med 768 Mb minne.
4. Håller på och skall göra en installation av Windows XP nu. iEmulator klarar inte att läsa annat än disk-images, så jag fick börja med att göra en sådan på min XP-skiva. Likaså verkar den skapa rent statiska hårddisk-filer, som inte går att byta storlek på efteråt...
5. Nu kör XP-installationen, det verkar gå hyffsat snabbt, men å andra sidan behöver ju PCn inte läsa från en CD...

Fortsättning följer...

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-06 15:12

6. Skall trycka F8 för att godkänna licensavtalet, det är Konfabulators hotkey med.... Problem.... (Stängde av konfabulator, och då tog den F8) Frågan dyker genast upp, vad händer om man behöver frycka F9, F10 eller F11???

7. Valde FAT eftersom jag hoppas att min Mac skall kunna läsa denna disk-image sedan, finns inget annat sätt o flytta filer till iPCn än att montera dess disk dom en disk på Macen (förutom att maila, ftpa eller liknande vad jag läst mig till).

Det är som den gamla Baltazar (om ni minns det barnprogrammet från statlig TV för läääänge sedan), jag pratar då om min nya "iPC"... Och han funderade och han funderade och han funderade.... (den grafiska delen av installationen har börjat, men den säger att det är 39 minuter kvar fortfarande efter typ 1,5 timme, så att säga att iEmulator är snabb är nog att ta i.)

Jag har iofs jobbat normalt med datorn och låtit den stå och jobba i bakgrunden, men CPU-mätaren står på 100% hela tiden, så gissningsvis får den i alla fall minst 50% CPU-tid, och ändå tar det sån tid...

(Edit, fyllde på ovan)

Senast redigerat 2004-12-06 17:28

Nå, hur går det? Jag är nyfiken...

iEmulator är bara en förfinad version utav QEMU, och det går att ladda ner gratis!
http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/

Här kan ni läsa mer om vilka alternativ det finns i stället för VPC och iEmulator
http://www.macwindows.com/emulator.html

Kanske http://bochs.sourceforge.net/getcurrent.html kan vara värt att prova.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-06 19:21

Jag försåt mig inte på syntaxen i QEmu så för mig skulle iEmulator säkert passa perfekt... Finns det någon som kan köra mätningsprogram så att jag kan få veta hur snabbt iEmulator är relativt mot Virtual PC på samma dator?

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-06 20:31

Jag återkommer med mer information så fort XP är installerat, det är det inte ÄNNU!???

Datorn har iofs varit avstängd/vilande i nästan en timme, men installationen håller fortfarande på.... "Färdigt om ungefär 30 minuter".... Installationen går mestadels i bakgrunden, men den har även gått som förgrundsapplikation...

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 07:51

Nu är det "6 minuter" kvar.... Har passat på att kalibrera ett nytt batteri inatt med, så installationen har stått still mer eller mindre hela natten, men nu är det på G i alla fall. Återkommer snart med några enklare "bench"/jämförelsevärden mellan iEmulator och VPC, båda med Windows XP.

XP på VPC har lite mer grejer installerade än XP på iEmulator (ett Antivirusprogram bl. a.), i övrigt kommer dom båda få ha 384 Mb internminne, båda kör Windows XP med SP2.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-07 11:09

Det verkar halvsegt det här? Ca 18 timmars installation snart väl?
Hoppas att det fungerar till slut iaf...

inte ens VPC är ju så sölig.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 11:30

Nä snabbt är det inte, runt 9-tiden idag var installationen klar, sedan dess har den bootat XP för första gången (som iofs alltid tar längre tid, men hallå??? 2,5 timme för o boota...) Hehe... Ingen höjdarprodukt precis...

Den ligger på mellan 60 och 85% CPU utnyttjande och ändå är den så slööö... Skulle gissa att den snittar på ca 75%.. 75% av 1,2 GHz är alltså 900 MHz, väldigt grovt antagande, men på en lite äldre Mac så skulle det alltså ta så här lång tid om man hade iEmulator som ensam körande applikation... Så för att få en sån här iEmulator att bli "hyffsad" så skulle jag gissa att en Dual G5 är att föredra... Men å andra sidan så skulle ju VPC funka finfint (och jäkligt mycket snabbare) på en Dual G5 med..

Tror jag skall kontakta företaget bakom iEmulator och se om jag kan få pengarna tillbaka, det är ju helt oanvändbart anser jag... Jag lär inte få det, men det är ju kul och försöka

Jag läste någonstans att windows XP går mycket långsammare än Win2000 i VPC. Kan ett OS vara mer eller mindre svåremulerat? (Well, det är väl inte OS:et i sig som emuleras, men ni fattar.) Du har inte möjlighet att testa med windows 2000? Eller du kanske kan sälja din licens till mig för en spänn så jag kan testa? Jag säljer tillbaka den till dig för samma summa som inte behöver betalas.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 12:14
Ursprungligen av leenus:

Jag läste någonstans att windows XP går mycket långsammare än Win2000 i VPC.

Det får väl bli nästa projekt och kontrollera det då....

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 12:13

Nja, så kul är det inte o låsa upp 70% av CPUn i över ett dygn att jag tänker ge mig på att installera 2000 oxo... XP går ju snabbare på en vanlig PC än vad 2000 gör, så jag förstår inte varför det skulle vara svårare att köra XP på en emulator än 2000. Skulle vara att minnesaccesser är väldigt långsamma i Emulatorn då, för XP kräver ju något mer minne...

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-07 12:21

Nej det verkar vara ett fiasko det här...! Kanske inte helt oväntat, det är inte ofta man blir positivt överraskad av nåt som verkar vara för bra för att vara sant. :rolleyes:

Ett tips är dock att testa med win2000 om du kör vpc och vill att det ska flyta bättre. Det går faktiskt avsevärt mycket smidigare än XP, iaf på min iBook(g4 800)

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 13:13

Ok, har avslutat testet nu efter 22 timmars installation (varav datorn varit igång i alla fall 16 minst) så är Windows XP inte körbart ännu, boot efter installationen pågick i 4 timmar nu innan jag stängde ner det.

Någon annan som vill ge sig på att slutföra testet? PMa mig...

Jag provade qemu för en månad sedan med win 98 och det är oanvändbart...

Annars så brukar win 98 gå fortare än xp i VPC. Kanske beror det på att XP är lite mer krävande? Jag vet inte, jag kör i alla fall VPC 7 med win 98 och det funkar mycket bra.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 15:02

Mailade iEmulator och klagade på att det hade tagit för lång tid att bara installera Windows XP och undrade om jag kunde få pengarna tillbaka, det fick jag! DET skall dom ju ha stor Cred för i alla fall!

Här är svaret från dom:

-------------------------------------------------------------------

Hi Peter,

That doesn't sound right ... 24 hours to install! I'd be upset as well.

I can only say that something went wrong with the installation, and
please accept my apologies.

I have completely refunded your $23.95 USD purchase price (you should
receive an email confirming this).

Thanks,

Richard

Tänk att man kan tro på tomten

Ursprungligen av nubi:

Mailade iEmulator och klagade på att det hade tagit för lång tid att bara installera Windows XP och undrade om jag kunde få pengarna tillbaka, det fick jag! DET skall dom ju ha stor Cred för i alla fall!

Tack för att du testade och tack för att du hörde av dig till dom. Då behöver jag ju inte pytsa upp dom utlovade sekinerna Verkar som jag ska vänta ett litet tag innan jag investerar i iEm.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 23:03

Jag kunde inte låta bli att köpa det och prova, det var ju så billigt...
Min mac är en G4 sawtooth uppgraderad till 800MHz.

Jag installerade w98och det tog ca hela 2 timmar!...
Det tar lite drygt 2 minuter att starta w98 och det är seeeeeeeegt men funkar. Känns som en trött 100MHz pentium ungefär. Ska bara ha den till lite enkla konverteringar och så, då funkar det.
För mer avancerade uppgifter: -Tror inte det!

Det är lätt att komma åt filer som jag sparat i windows, men klöddigt att få in filer i "PCn". Manualen rekommenderar e-mail eller liknande för detta. Jag kan dock släpa in filer i den emulerade hårddisken och öppna dem i den den emulerade "PCn", förutsatt att "PCn" inte är i gång. Vet inte om det är en bättre metod än email, men jag orkar inte dra igång internet etc på "PCn". -Klöddigt? -Javisst!
Tangentbordets åäö verkar inte funka, men kanske går det att skruva till någonstans...

EDIT: Medan jag satt och skrev inlägget svarade iemulator supporten (snabbt som tusan!!!) att tangentbordsstöd för 34 språk kommer i nästa uppgradering. De verkar ialla fall ha blixtsnabb support.

Det kunde man inte tro att det skulle gå så lätt. Skönt att det blev bra.

• Oregistrerad
  • 2004-12-07 15:58

Win 98s minimi krav på ram minne är väl bara en fjärde del av XPs?? Det är väl som att jämföra OS X med OS 9!

• Oregistrerad
  • 2004-12-07 16:11
Ursprungligen av MacTim:

Win 98s minimi krav på ram minne är väl bara en fjärde del av XPs?? Det är väl som att jämföra OS X med OS 9!

Jo, och sedan så skall väl emulatorer tilldelas fysiskt minne.
Om dom swappar i emulartorn och sedan emulatorprocessen swappar så blir det väl _lite_ trist...
Vet jag provade XP på VPC med 160MB tilldelat VPC och det var inte kul. Med W98 blev det halvkul och jag antar att VPC blivit kuligare med med tilldelat fysiskt (men jag satt på 512 just då så jag var rädd att OSX skulle swappa på det extra tilldelade och det blir ju lika dåligt (eller sämre om båda OS:en swappar)).

Vore kul att se [b]nubis[/b] page in / page outs när han körde detta eller två VPC samtidigt...

Ursprungligen av MacTim:

Nästan sant.
Allt som jag kan göra med OS X kan jag inte göra med OS 9.
Med Win 98 så kan jag göra allt som jag kan med XP. (I alla fall de saker som jag gör.)

Hoppas snart kunna slänga iväg VPC.

1
Bevaka tråden