Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13.3" PB i Januari

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag läste på ett ryktesforum någonstans
att en kille var "säker" på att 12" PB skulle
ersättas av en 13,3" widescreen modell
har någon annan läst något om detta och
hur troligt tror ni det är?
80 gigs diskar har ju varit max i ett par
år nu när tror ni det kommer större diskar
till bärbart?

Martin

Inte alls omöjligt att det blir WideScreen på minstingen, men inte tror jag de gör om Powerbook G4 något mera. Då blir det helt nya Powerbook G5 istället och det kan nog dröja ett tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-05 14:26

Det kanske inte är omöjligt att montera in två hårddiskar a´la storleksordningen iPod Photo, dvs sammanlagt 120GB i en 13" PB wide.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 15:04

Tycker absolut att minsta powerbooken borde få widescreen, så att man har nånstans att göra av dockan. Den är väldigt i vägen på en vanlig 12"-skärm.

Ursprungligen av xerent:

Det kanske inte är omöjligt att montera in två hårddiskar a´la storleksordningen iPod Photo, dvs sammanlagt 120GB i en 13" PB wide.

Vill man verkligen ha så långsamma diskar, som dessutom bara är specade för att hålla en bråkdel så lång tid som en vanlig hårddisk?

Jag förstår mig inte på er widescreenförespråkare.
Är inte poängen med den minsta 12" att den ska vara liten, varför då trycka in en ful widescreenskärm som bara gör datorn 25% bredare. Är det inte bättre att man får så mycket bildyta som möjligt och en så liten dator som möjligt, något som man inte kan uppnå med en widescreenskärm....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 15:48
Ursprungligen av ptolemy:

Är det inte bättre att man får så mycket bildyta som möjligt och en så liten dator som möjligt....

Nej!...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 15:59
Ursprungligen av ptolemy:

Jag förstår mig inte på er widescreenförespråkare.
Är inte poängen med den minsta 12" att den ska vara liten, varför då trycka in en ful widescreenskärm som bara gör datorn 25% bredare. Är det inte bättre att man får så mycket bildyta som möjligt och en så liten dator som möjligt, något som man inte kan uppnå med en widescreenskärm....

Datorn behöver inte bli större bara för att den har widescreen-skärm. En 13.3"-skärm skulle sannolikt få något mindre yta än den nuvarande 12"-skärmen, lite beroende på aspect ratiot. Som helhet skulle datorn bli något bredare, samtidigt som djupet skulle minska. Jämför t.ex. iBook 14" och Powerbook 15", vilken tycker du är störst?

Ursprungligen av C-mon:

Datorn behöver inte bli större bara för att den har widescreen-skärm. En 13.3"-skärm skulle sannolikt få något mindre yta än den nuvarande 12"-skärmen, lite beroende på aspect ratiot. Som helhet skulle datorn bli något bredare, samtidigt som djupet skulle minska. Jämför t.ex. iBook 14" och Powerbook 15", vilken tycker du är störst?

Låt oss säga att widescreenskärmen har aspectratio 16:9 och att skärmen tar upp hela datorns yta; Då blir 13,3" widescreen 25% bredare än 12", men bara 9% grundare.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-12-11 22:17
Ursprungligen av C-mon:

Datorn behöver inte bli större bara för att den har widescreen-skärm. En 13.3"-skärm skulle sannolikt få något mindre yta än den nuvarande 12"-skärmen, lite beroende på aspect ratiot. Som helhet skulle datorn bli något bredare, samtidigt som djupet skulle minska. Jämför t.ex. iBook 14" och Powerbook 15", vilken tycker du är störst?

Har man läst lite gymnasiematematik vet man att kvadratisk yta ger störst area

Sen är det lite fel att jämföra PB och iBook på det där sättet, eftersom iBooken i sig själv i större än PB. iBook 12" är större än PB 12".

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 22:52

Efter lite räknande kom jag fram till att skärmytan på en 13,3 wide bara är 7,5% större än en 12,1 vanlig. Med tanke på att PBooken faktiskt har mindre ram runt sin skärm är det troligt att en 13,3" wide PBook skulle vara lika stor fysiskt sätt som en IBook 12,1", om än andra dimensioner.

//Erik

Ursprungligen av ergu:

Efter lite räknande kom jag fram till att skärmytan på en 13,3 wide bara är 7,5% större än en 12,1 vanlig. Med tanke på att PBooken faktiskt har mindre ram runt sin skärm är det troligt att en 13,3" wide PBook skulle vara lika stor fysiskt sätt som en IBook 12,1", om än andra dimensioner.
//Erik

Skärmytan är kanske bara 7,5% större, men en 13,3" widescreen är 25% bredare än en 12,1" vanlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 00:28
Ursprungligen av ptolemy:

Skärmytan är kanske bara 7,5% större, men en 13,3" widescreen är 25% bredare än en 12,1" vanlig.

Måste tyvärr göra dig besviken den är faktiskt bara 20% bredare

//Erik

Ursprungligen av ergu:

Måste tyvärr göra dig besviken den är faktiskt bara 20% bredare

Så sant, jag räknade fel.

Måtten på en 13,3" widescreen (16:9) är 11,6" x 6,5" = 29.5cm x 16.5cm

Måtten på en 12,1 normal är 9,68" x 7,26" = 24.6cm x 18.4cm

Själv skulle jag gilla om det kom en 13 tumms wide, tycker det är lite fjutigt med 12" och för stort med 15"... 13" är nog det perfekta måttet!!

Ursprungligen av MartinT:

80 gigs diskar har ju varit max i ett par
år nu när tror ni det kommer större diskar
till bärbart?

När det släpps större 2,5"-diskar. Hitachi (som tagit över IBMs hårddisktillverkning och är världsledande på 2,5"-diskar om jag inte minns fel) har en modell, Travelstar E5K100, på 100 GB, så det borde leta sig ut i Apples bärbara. Kanske redan i januari, förutsatt att Hitachi kan leverera, annars dröjer det nog till sommaren (eller när nu nästa uppdatering kommer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 00:02

Blir det ny design på powerbooksen tror ni?

tror, som någon här uppe, att apple ligger lågt med PB innan de har några g5 att visa.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 10:28
Ursprungligen av AriTenenbaum:

tror, som någon här uppe...

Gud himself?...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 19:05

Det borde ju vara lättare för Apple att klämma in en G5 i en 13,3" än i en 12,1" PB eftersom den är större.

Men men, den som lever får se

//Erik

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 18:02

ja ni. visst vore de väl schysst me en 13"are... och backlight tangentbord ;D

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-14 18:11

färg?

ja ny PB på g... hur fantastisk den kan bli har vi alla våta drömmar om;-P
men jag tycker apple kan göra ngt mycket roligt (dyrt för apple och antagligen inte efterfrågat på marknaden, men dock av mej:-D) och erbjuda nya PB i de färger som finns på ipod-mini.. så man kan köpa en dator som passar sin ipod.. ja.. eller tvärtom natruligtvis..;-P
tänk er en illgrön PB..!!! mums..

1
Bevaka tråden