Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabba upp AP-nätverk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-04 22:43

Jag har en Linksys 11g-bas och två mackar med 11b-Ap-kort. Finns det några handfasta knep för att snabba upp nätverkshastigheten. Det är främst kontakten mellan resp dator och basen som är viktig. Hastigheten mellan macarna är inte så viktig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-05 08:51

Det mest naturliga vore väl att byta ut basstationen till en som klarar 802.11g och eventuellt även AirPort-korten.

Dustin har just nu kampanj på Netgear WGR614 wireless router med inbyggd 4-port switch för 615 kr inkl moms.

En annan variant är ju att dra vanliga TP-kablar och manuellt konfigurera att alltid köra på 100BaseTX och full duplex.

Netgear 624 har en 108 Mbit. Nu finns det ju bara 54 Mbit i Macen men om jag fattade Netgear rätt så är räckvidd och hastighet bättre med en sån i alla ändå.

Köpte en för några veckor sen och är mycket nöjd. Det är inte stor skillnad mot det fasta nätverket i överföringshastighet.

  • Medlem
  • 2004-12-05 12:57

Nu har jag - som jag skrev redan i första inlägget - en basstation som klarar 11g... Sedan har jag en TiBook och en iMac g4. AP-korten sitter i och går inte att byta ut mot 11g-kort. Frågan gällde den konfiguration jag beskrev från början: Kan man snabba upp detta nätverk med att fippla med inställningar eller på annat sätt utan att köpa ny hårdvara?

Segar 11b-kortet i iMac ner nätverket om jag sätter i ett PCMCIA 11g-kort i Tibooken? Jag har ett liggande.

  • Medlem
  • 2004-12-08 23:14

upp upp

fy, baron, inte bounca...

kan inte rekommendera wgr 614 efter flera månaders strul med nedkopplingar av kontakt mellan router och dator oavsett jag kört tråd- eller trådlöst. är inne på router nr två nu.

den bild jag fått är att lägga några extra slantar på lite mer kvalitet. men du har ju en linksys så du har väl redan det?

  • Medlem
  • 2004-12-09 09:12

jo, jag köpte Linksys eftersom det verkade vara det bästa, efter lite efterforskningar på 99mac. Vad jag undrar är om mman kan snabba upp nätet geno natt stänga av tex AppleTalk eller på andra sätt. Jag vet hur jag ska göra för att få kontakt i ett nätverk, men jag vet egentligen inte varför eller vilka alternativ man har.

1
Bevaka tråden