Upplevd prestandaskillnad mellan PB 12" 1.33 och G5 1.8

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 17:45

Alla ni som har båda, eller har testat båda utförligt: hur pass mycket långsammare upplevs senaste Powerbook 12" jämfört med en 1.8GHz G5 vid "generell användning". En luddig term, jag vet, men tänk t.ex. scrollning av webbsidor med komplext innehåll (=mycket annonser), hantering av tunga PDF:er och att skyffla filer. Hur mycket snabbar en 5400rpm-disk upp powerbooken?
Jag är inte ute efter råprestanda, jag är ganska likgiltig till det om det tar 12 eller 15 minuter att kompilera ett program med fink.

Ursprungligen av C-mon:

Alla ni som har båda, eller har testat båda utförligt: hur pass mycket långsammare upplevs senaste Powerbook 12" jämfört med en 1.8GHz G5 vid "generell användning". En luddig term, jag vet, men tänk t.ex. scrollning av webbsidor med komplext innehåll (=mycket annonser), hantering av tunga PDF:er och att skyffla filer. Hur mycket snabbar en 5400rpm-disk upp powerbooken?
Jag är inte ute efter råprestanda, jag är ganska likgiltig till det om det tar 12 eller 15 minuter att kompilera ett program med fink.

Den upplevda prestandaskillnaden är inte speciellt stor i dagligt bruk om du har en 5400 varvs HD i Powerbooken och lika mycket ram-minne i båda. Med en 4200 varvs hårddisk i PB'n så blir det givetvis större skillnad.

http://ladd.dyndns.org/xbench/ kan du jämföra olika macars testresultat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 19:00

Det beror lite på... Jag tror du kommer uppleva en G5:a generellt mkt rappare än en PowerBook 12". Jag märker tom att vår G5 1.6Ghz i många fall känns "rappare" än en Dual 1Ghz G4 och hästlängder rappare än min PowerBook G4/867:a.

Men sen handlar datoranvändande mycket om att vänja sig vid sin dator. Jag tror du klart kommer vara nöjd med snabbheten hos den PowerBook 12" du pratar om.

Snabbare disk märks nog främst om du har mycket filer/navigerar mycket på disken osv. I längden lönar det nog sig en del - en 7200 rpm disk mot en 5400 rpm disk på stationära datorer är det en ganska stor skillnad på. Vad gäller diskprestanda kommer den stationära datorn alltid krossa en portabla. Min gamla G4/500DP här hemma är bra mkt snabbare på disk-arbete än min PowerBook. Dock har den en ny, fräsh, 120GB disk också.

Största frågan är ju om du behöver portabiliteten i en PowerBook eller ej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 20:22

Okej, tack för svaren! Situationen är den att min gamla powerbook har säckat ihop, och jag överväger därför att sälja min G5 1.8 och köpa en 12-tummare. Har vant mig vid att ha en dator jag kan ta med mig. Inser att jag kommer att få offra prestanda, men frågan är "hur mycket". Kollade runt lite på xbench-sidan, går man efter benchmarksen där verkar det inte vara några enorma prestandaskillnader.

1
Bevaka tråden