Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-HD- vilket filsystem?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 12:03

Hej,

Undrar ifall någon har bätsta lösningen till mitt problem. Jag har en Lacie firewire hd som jag använt till mina PC men nu efter PB-köp vill jag använda den till den.

Problemet är att när jag pluggar den i macen så kan jag bara läsa, inte skriva till disken. Den är sedan förrut formaterad i NTFS.

Måste jag formatera om den till FAT32? (vilken känns lite gammalmodigt)
Ska jag formatera den i PC eller Mac? (ska primärt användas i PBn)

eller finns det någon smidigare lösning utan omformatering...

Som du har upptäckt har panther enbart stöd för att läsa NTFS.
Det finns program, i alla fall till PC, för att läsa andra format än de som stöds från början. Jag tror det finns något som heter Mac drive, som gör att PCn läser HFS, men det kostar en slant.

Tillägg: Japp, Mac drive heter det, och går för 50 dollar. Sök på versiontracker för en demo, tror jag det är, eller bara reklam. Hursomhelst får du ett spår att följa.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 12:57

FAT 32 då? är det helt värdelöst? man vill ju ha det smidigt så man kan plugga in disken lite här och där...

FAT är slött, och opålitligt. En gammal relik, helt enkelt. Dessutom stöder det inte hur stora diskar som helst, 32 GB har jag hört är max.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

FAT är slött, och opålitligt. En gammal relik, helt enkelt. Dessutom stöder det inte hur stora diskar som helst, 32 GB har jag hört är max.

Har kört FAT32 diskar utan problem upp till 160GB, men att det är slött håller jag med om och så stödjer det endast filer upp till max 4GB styck.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 18:43

kör två partitioner nu, en i NTFS och en i FAT32 och det fungerar fint än så länge. Försökte att ha en mac partition och en NTFS men det blev för meckigt för mitt tålamod. Men ska nog gå tror jag...

1
Bevaka tråden