Dollarn nere i 6,63:- !!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 02:01

Shit, jag måste passa på och växla in lite nu i veckan och lägga undan tills när jag ska köpa ny ryggsäck. Det är riktigt låg kurs nu alltså.

Hmm, ja man ska kanske lägga undan lite till framtida köp. Är ju (tyvärr?) rätt säker på att jag kommer att köpa mer prylar.. hehe

/Stefan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-07 13:36

Det tråkiga är att man inte får den kursen när man växlar...

Räknade ut att jag fick c:a 6.80kr/$USD när jag köpte några prylar från Play-asia.com i $USD via Visakortet (har SEB)

Ursprungligen av petsematary:

Shit, jag måste passa på och växla in lite nu i veckan och lägga undan tills när jag ska köpa ny ryggsäck. Det är riktigt låg kurs nu alltså.

Det är inte helt osannolikt att kursen går ned mot 6 kronor jämnt (vissa pratar om $ ända ned till 5kr.!). USA har stora problem med sin ekonomi/bytesbalans och måste helt enkelt fortsätta att dumpa dollarn.

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2004-12-08 09:29

Vilken tur att jag åker till New York på fredag:) Lär garanterat bli ett besök i apple store.

Hallå alla där ute!

Nu när Dollarn är nere så lågt borde väl priserna på Apples varor i Sverige sänkas, eller?
Det skilljer nästan 1000.- på exempelvis iPod mini. Hmm, bara en tanke...

För att priset generellt i sverige ska gå ner måste nog dollarkursen hålla sin låga nivå i ett år iallafall. Annars sänks inte priserna. Fråga dig själv denna enkla fråga så har du svaret:

Jag har ett företag. jag importerar från USA. Priserna där sjunker alltså kan jag tjäna mer pengar med bibehållet utpris i Sverige. Ska jag göra det eller ska jag vara snäll mot de svenska konsumenterna?

Jag tror jag tar och tjänar lite mer pengar medans jag kan...

Man kan vända på resonemanget också: Om Apple skulle sänka priserna så fort kursen går ner så skulle de också behöva höja så fort kursen går upp. Det skulle inte uppskattas speciellt mycket. Apple har valt (liksom de flesta andra företag antar jag) att ta ett pris och hålla det. Går kursen ner tjänar Apple mer pengar, går den upp så förlorar de. Apple verkar gilla att hålla ett pris överhuvudtaget, de ändrar ju sällan ett pris på en produkt under hela produktens livscykel (vilket vanligtvis är kring 6 månder), möjligen nån form av rea genom erbjudanden mot slutet, men sällan prisändringar.

1
Bevaka tråden