Köpa ny iBook från Applestore

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-02 18:20

Hej.

Funderar på att beställa en iBook från Applestore eftersom man får bäst studentgaranti där. Tänkte köpa 12" 1,2ghz:aren och officepaketet. Är det något normalanvändaren kommer att sakna och som man lika bra kan beställa direkt? Mer minne kanske? Eller är det billigare att köpa från någon annan affär? (Har hört något om det.) Hur är det med bluetoth? Jag har ingen användning för det nu men bör jag köpa till det ändå?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 18:34

Det är ekonomiskt självmord att köpa minne från Apple Store. Köp det nån annanstans, vilken 266MHz DDR SO-DIMM som helst ska funka. Mer minne kommer du att vilja ha, datorn blir MYCKET snabbare. En extra 512Mb-modul klarar man sig långt på.
Bluetooth kan också vara bra att välja till, då det inte går att eftermontera. Kommer du t.ex. att köpa en telefon med bluetooth kommer du garanterat att vilja ha det senare, och då är enda alternativet en USB-bluetooth-adapter.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-02 19:17

Hej igen.

Var köper man billiga minnen på nätet? Något tips?

Bluetothadapter finns alltså, då är det ingen katastrof om man kommer på att man skulle vilja ha bluetoth senare ändå.

• Medlem
  • 2004-12-02 19:28

Mitt tips! Köp alltid inbyggt blåtand i din nya mac! Man ångrar sig annars. Köp ett 512 mb minne på te ex Macoteket.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-02 20:24

Halloj!

Ser ut som om min pc är såld och då beställer jag en iBook imorgon. Så jäkla roligt!!! Men hur är det nu med de där leveranstiderna på Applestore? Stämmer de tiderna som anges på applestores sida eller tar det flera veckor som vissa tycks ha väntat?

Leveranstiderna verkar vara som att kasta tärning. Vissa väntar dubbla angivna tiden.
Jag själv skulle få vänta 2-3 veckor på min iMac. Idag, EN vecka efter beställning har den skeppats.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-02 21:14

Hej!

Lite trist om man när man väl ska köpa sin dator får vänta så länge. Jag har svårt att vänta en dag när jag bestämmer mig för något. Tyvärr är det nog bara applestore som ger 10% rabatt till stundenter, i alla fall så ger macforum här i Göteborg inte mer än 5%. Nåja, den som väntar på något gott....

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-02 21:38

finns ju en rolig tråd där det diskuteras om leverans tid och sånt från applestore
min tog sisi så där två veckor att komma hit typ.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-12-04 13:53
Ursprungligen av dunberg:

Hej!

Lite trist om man när man väl ska köpa sin dator får vänta så länge. Jag har svårt att vänta en dag när jag bestämmer mig för något. Tyvärr är det nog bara applestore som ger 10% rabatt till stundenter, i alla fall så ger macforum här i Göteborg inte mer än 5%. Nåja, den som väntar på något gott....

Det låter som om du vill ha min maskin.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=58744

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-06 19:17

Nu är den äntligen beställd! Tog blåtand och officepaket också. Det skulle ta mellan 1,5-2 veckor, enligt tjejen på Irland. Skulle tro att det blir mer minne också om ett tag. Och en extern skärm. Hur är det föresten med Photoshop CS eller vad det heter, det som följer med en del digitalkameror, funkar det till Mac?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-22 17:34

Äntligen!!!

Har idag äntligen fått min iBook. Beställde den 6:e och fick den alltså den 22:a. Otroligt snygg dator och helsike så besvärligt att inte kunna sitt operativsystem. Hur stänger man fönster (ctrl+w)?

//J

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-22 17:55

nästan du stänger fönstret med äpple+w

• Oregistrerad
  • 2004-12-22 19:44

Har idag äntligen fått min iBook. Beställde den 6:e och fick den alltså den 22:a. Otroligt snygg dator och helsike så besvärligt att inte kunna sitt operativsystem. Hur stänger man fönster (ctrl+w)?

Många kortkommandon är som i Windows, men istället för Ctrl trycker du kommando, Cmd (kallas även äpple/kringla/fornminne ... ).
Du kan göra egna kortkommandon om de saknas i dina program. Systeminställningar > Tangentbord och mus > kortkommandon.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Många kortkommandon är som i Windows, men istället för Ctrl trycker du kommando, Cmd (kallas även äpple/kringla/fornminne ... ).
Du kan göra egna kortkommandon om de saknas i dina program. Systeminställningar > Tangentbord och mus > kortkommandon.

I windows tycker jag det är lite slumpmässigt. Ibland är det alt istf ctrl, men vilken som helst av dem går ofta att ersätta med cmd.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-22 20:14

Halloj!

Ser ut som om min pc är såld och då beställer jag en iBook imorgon. Så jäkla roligt!!! Men hur är det nu med de där leveranstiderna på Applestore? Stämmer de tiderna som anges på applestores sida eller tar det flera veckor som vissa tycks ha väntat?

Fick min iBook 1.2ghz efter 9dagar

• Medlem
  • 2004-12-22 23:17
Ursprungligen av Henke:

Mitt tips! Köp alltid inbyggt blåtand i din nya mac! Man ångrar sig annars. Köp ett 512 mb minne på te ex Macoteket.

Jag ångrar att jag köpte bluetooth öht.

Ursprungligen av Baron:

Jag ångrar att jag köpte bluetooth öht.

får man fråga varför? Den dagen jag inte använder BT är när jag inte har min SE t630 i närheten. Vilket är ALDRIG. Har alltid med mig min IB och SE, spelar inte någon roll vars jag ska.

Btw, Kan ingen hälsa björnström att han har en DELL banner på sin fina sida i detta ögonblick.

god jul

• Medlem
  • 2004-12-22 23:41

Jag upptäckte att jag inte hade bruk för mina fina kalenderfunktioner och synkmöjligheter alls i den utsträckning jag trodde.

1
Bevaka tråden