Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 tappar färgprofilen vid uppvaknande

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 15:06

Min iBook G4 tappar ibland färgprofilen vid uppvaknande efter vila. Har kikat runt lite och det verkar vara ett återkomande problem.

Är det någon som vet varför och om det går att lösa?

Inte en susning, tyvärr, men det drabbade mig idag också. Aldrig hänt innan, och gick vare sig välja en av de existerande profilerna eller att kalibrera skärmen; fick bara felmeddelande om att någon fil för skärmen inte kunde hittas.

En ut- och inloggning löste det dock. Hoppas det inte kommer tillbaka...

Pratar vi nu de nya uppdaterade IBOOK-ar eller de lite äldre?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 16:04
Ursprungligen av BosnianX:

Pratar vi nu de nya uppdaterade IBOOK-ar eller de lite äldre?

Vi (jag i alla fall) pratar om iBook 12" 1.0Ghz 256Mb ram tillverkad den 6/9-04 med os 10.3.6

Hade precis samma problem med min iBook (800 Mhz). Tror att den kunde behålla färgprofilen på en extern skärm iaf. Kommer inte riktigt ihåg.

Tror inte jag fick det ordnat heller... Sorry.

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 02:58

har samma problem

Har exakt samma problem i princip varje gång jag 'väcker' min dator från vila. Jag har också en 1Ghz iBook G4 12'. Det är mycket irriterande och jag har ännu efter flitigt surfande inte hittat en lösning på problemet.

Störande som tusan!

Säg gärna till om ni hittar någon lösning på problemet.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-12-03 09:22

Har samma problem iBook 12" 1.2GHz, OSX 10.3.6

Mitt problem verkade vara ett engångsdito, hade antagligen samband med att jag kopplade in den externa först, försökte sätta i vila när inte huvudskärmen var igång, inte lyckades och fick öppna - stänga powerbooken för att plugga ur den externa.

Hursomhelst behöll den dock inställningarna för den externa då det hände.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-03 13:06

Har ni kollat om skärmsläckaren har gått igång? Jag har samma problem och det uppträder bara om skärmsläckaren tillåts starta innan den datorn försätts i vila.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 15:00
Ursprungligen av nilrog:

Har ni kollat om skärmsläckaren har gått igång? Jag har samma problem och det uppträder bara om skärmsläckaren tillåts starta innan den datorn försätts i vila.

Jag har aldrig activerat skärmsläckare.

Problemet med "problemet" är för mig att det inte uppkommer så ofta (ca 1 på 10) så att det är störande, men tillräckligt för att jag blir nyfiken.

Hade detta problem för ett halvår sen på en iBook G4 800 MHz. Minns att jag fick löst det genom att kasta någon form av inställningsfil i *hem*-->Bibliotek-->Preferences. Kommer tyvärr inte ihåg vilken/vilka filer det var, men "com.apple.ColorSyncCalibrator.plist" kanske kan misstänkas?

Skumt att det det verkar vara ett såpass vanligt problem på just iBook G4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-04 00:28
Ursprungligen av star-affinity:

"com.apple.ColorSyncCalibrator.plist" kanske kan misstänkas?

Koolt...där satt den!

Kastade just den filen och loggade ut, sen verkar det fungera ok igen. Det krävdes dock att jag loggade ut för att det skulle fungera. Fick felet efter att ha laddat en egen färgprofil i min dator och uppgraderat till 10.3.4...och har sen dess letat efter en lösning. Har hela tiden trott att någon .plist fil var boven...men det är ju en djungel av sådana filer

Tusen tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 00:53

Jag tackar! Sitter nu och öppnar och stänger som en galning för att se om hon (ibooken) tappar färgen! ......verkar inte så, än i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 01:04

Då är det bara den stora frågan kvar: Varför? Och varför bara iBook G4?

Nu har vi lite att bita i!

Ursprungligen av nilrog:

Det krävdes dock att jag loggade ut för att det skulle fungera.

Jo, det borde jag ha skrivit.
Tog väl för givet att folk visste det.

Ursprungligen av nilrog:

Tusen tack för tipset!

Roligt att kunna stå till tjänst.

Ursprungligen av Anders W:

Då är det bara den stora frågan kvar: Varför? Och varför bara iBook G4?
Nu har vi lite att bita i!

Varför det bara verkar hända med iBook G4 kan man verkligen undra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-04 09:00
Ursprungligen av Anders W:

Jag tackar! Sitter nu och öppnar och stänger som en galning för att se om hon (ibooken) tappar färgen!

Testa att gå in i Systeminställningar och manuellt starta skärmsläckaren. Då ser man klart och tydligt att den byter färgprofil när den startar, och att färgerna sen blir rätt igen när den avslutas.

Ursprungligen av star-affinity:

Varför det bara verkar hända med iBook G4 kan man verkligen undra.

Ja det verkar onekligen skummt Har ni kalibrerat era skärmar oxå? Det är enda anledningen jag kan komma på. För orginal har skärmen en blå slöja över sig och det var någon gång efter att jag lekt med ColorSync som det dök upp.

Kollade i .plist filen jag kastade och där stog uttryckligen "Färg LCD", dvs. den ursprungliga profilen som användes. Filen har dessutom inte kommit tillbaka än så det är tydligen nånting som skapades när jag lekte med färginställningarna och som inte korrigerades när jag bytte profil.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 05:10

Säg den glädje som varar.... Har testat och mixtrat och komit fram til följande:

1. Om jag INTE använder fabriks profilen så håller den färgen i ca 4-6 uppvaknanden och starter av skärmsläckare. Men om jag kör med fabriksprofilen dyker den redan på andra!

2. Om jag lägger fabriks profilen i hemma bibloteket så funkar den i ca 4-5 "vaknanden" samma med en calibrerad.

3. Oberonde om jag raderar xxxxx.plist filerna så tappar hon färgen.

.......jag ger mig inte! Ska lösa det, eller i alla fall hitta felet!

Ursprungligen av Anders W:

Säg den glädje som varar.... Har testat och mixtrat och komit fram til följande:

1. Om jag INTE använder fabriks profilen så håller den färgen i ca 4-6 uppvaknanden och starter av skärmsläckare. Men om jag kör med fabriksprofilen dyker den redan på andra!

2. Om jag lägger fabriks profilen i hemma bibloteket så funkar den i ca 4-5 "vaknanden" samma med en calibrerad.

3. Oberonde om jag raderar xxxxx.plist filerna så tappar hon färgen.

.......jag ger mig inte! Ska lösa det, eller i alla fall hitta felet!

Om du skapar ett nytt användarkonto; händer samma fel där?
Om det gör det tycker jag du ska testa att nolla PMU på datorn:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 01:42
Ursprungligen av star-affinity:

Om du skapar ett nytt användarkonto; händer samma fel där?
Om det gör det tycker jag du ska testa att nolla PMU på datorn:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Har provat med både nya konton och PMU reset. Det hjälpte inte, hon tappar färgprofilen på det mystiskt återkomande symtomen.....alltid den ANDRA gången skärmsläckaren stängs av.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 02:11

Fast efter PMU reset så försvann problemet med uppvaknandet och med tanke på att jag aldrig använder skärmsläckare så kan man ju säga att problemet är löst, nästan i alla fall.

Märkligt...
iBooken jag hade problem med kör med egen färgprofil och problemet har inte återkommit med den sedan det löstes senast.

Har du testat Open Firmware-reset då? Kan vara värt att testa:

"Resetting PRAM and NVRAM

1. Shut down the computer.
2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3. Turn on the computer.
4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
6. Release the keys.

--

1. Instead of typing "mac-boot" at the Open Firmware prompt, type: reset-nvram
2. Press Return.
3. At the Open Firmware prompt, type: reset-all
4. Press Return.

Example
0 > reset-nvram
Press Return
0 > reset-all
Press Return

The reset-all command should restart your Mac. If so, you have successfully reset the Open Firmware settings."

Om inte detta heller hjälper kanske det kan vara någon form av rättighetsproblem med den färgprofil du vill använda?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-03 14:41

har oxå samma problem, frågade om detta för nån månad sen å den enda lösningen som kom upp var att skita i att använda skärmsläckare...

ingen fullständig lösning på problemet, men iaf en halvtasig sådan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-05 15:00

Ni behöver inte logga ut och in, det räcker att ändra upplösning!

1
Bevaka tråden