Bra mik till kameran?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:36

Den inbyggda mikrofonen på min Canom XM2, duger inte! Så jag är på jakt efter en att sätta i tillbehörsskon. Vill ha en mikrofon som lämpar sig bra för filmning på exempelvis stan, när man följer en människa (gör en del dokumentärer på egen hand och då är det ju smidigt med en mik som bara sitter där på kameran)
Antar att miken då borde vara riktad så att det är lätt att höra vad personen säger men samtidigt kan det ju vara bra att få med lite ljud omkring...

Vill inte att miken ska vara jättestor, nä, en smidig sak får det gärna vara så att det inte ser så jäkla konstigt ut då den sitter där på kameran.

Har pratat med Cyberphoto om den mik som Canon säljer, nämligen DM-50. Men de tipsade istället om Sennheiser MKE-300. Tycker dock att den verkar alldeles för klumpig och hur bra är det att ha en mono-mik? Blir inte ljudet mindre levande då?
Dessutom verkar det ju smidigt att det inte behövs någon sladd för DM-50 (Vilket det ju behövs för MKE-300) samt att DM-50 går att ställa i tre lägen...Men det kanske ändå finns någon liknande DM-50 fast bättre?

Ja är det någon som har ett bra tips på en mik för min dv-kamera? Alltså helst en mindre stereomik som ändå har ett bra ljud

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 17:15

Att det är mono tror jag inte är något fel, det är väl bara ifall du vill höra något som svischar förbi som det behövs stereo, i princip, annars går ju det att fixa i din proffesionella Mac-dator.

Dessutom är ju Sennheiser ett allmänt bra märke, och om de nu rekomenderar den framför den andra så är det nog bättre att köpa den. Jag skulle ha gjort det i alla fall, men det är ju jag.

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 17:17

Okej, fast den är ju så f-bannat stor (avlång)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 20:35

Sony ECM-MS907

Den har jag köpt till min XM-I och jag blev mycket positivt överraskad. Det kändes som om jag fått en ny kamera! Prisvärd.

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 22:21
Ursprungligen av mirydh:

Sony ECM-MS907

Den har jag köpt till min XM-I och jag blev mycket positivt överraskad. Det kändes som om jag fått en ny kamera! Prisvärd.

Coolt! Och den går alltså att fästa direk på kameran?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 22:24

Sennheisermiken är annars grymt bra.

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 22:50
Ursprungligen av Mondo:

Sennheisermiken är annars grymt bra.

jasså? ja fast den är ju så extremt stor! är ju ute efter en lite mindre variant...förstår om det kan medföra sämre kvalitet om den är mindre men ja, jag kräver ju inget jättetoppenljud, bara riktigt bra

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 11:37

Det här med mikrofoner är en jäkla djungel...känns ju som att Sennheiser är ett jäkligt bra märke, med smakar det så kostar det...hmmm...att det ska vara så svårt att hitta en liten mik som är bra

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 20:38

Har du miken på kameran blir det dåligt ljud vad du än har...kommer bli dåligt tryck och massa miljöljud. Bättre ha en hygglig mik på kameran (stereo) och en mono handhållen mik, helst dynamisk, som du kan intervjua med. Finns såna för en tusenlapp inklusive. Allt annat blir ju inge vidare om du ska göra dokumentärer. Dokumentärkänsla i all ära, men det finns ju gränser...

Myggan som finns på Claes-Ohlsson är ett alt. Art nr 32-6995, nedsatt till 89 kronor.

Den skulle kunna vara lika bra som deras förra som de hade, AV-JEFE TCM-110. Om så är fallet, ett fynd.

T

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 22:59
Ursprungligen av petsematary:

Har du miken på kameran blir det dåligt ljud vad du än har...kommer bli dåligt tryck och massa miljöljud. Bättre ha en hygglig mik på kameran (stereo) och en mono handhållen mik, helst dynamisk, som du kan intervjua med. Finns såna för en tusenlapp inklusive. Allt annat blir ju inge vidare om du ska göra dokumentärer. Dokumentärkänsla i all ära, men det finns ju gränser...

Dock inte så lätt med handhållen mik om jag även ska filma...det är ju liksom det som är kruxet, att jag sköter precis allting själv.

Har fått ett tips på Azden SGM-1X, den verkar ju faktiskt bra. Dock rätt så klumpig...

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 02:00

Nje, det är klart det är lite klurigare. Men det går, jag filmade så i Prag förra månaden och det går om man är van med kameran och kan hålla den stadigt eller ställa den på stativ medan man intervjuar en person t.ex.

Så visst går det. Annars kan du ju få en handhållen av god kvalitet för ganska lite pengar och ha som reserv och går det inte med den på nåt ställe så kör du med kameramiken istället.

1
Bevaka tråden