avbetalningsplan.....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja en fråga, om man är en fattig student och bor i GBG, och vill så gärna ha en Imac,
Men jag skulle vilja köra på en avbetalningsplan, som på On Off eller Sibba,
Jag har kollat lite på macforum osv. men om jag inte har fel, så måste man ha haft ett jobb i 6 månader osv. eller fast jobb.

Ursprungligen av Silvetisson:

Tja en fråga, om man är en fattig student och bor i GBG, och vill så gärna ha en Imac,
Men jag skulle vilja köra på en avbetalningsplan, som på On Off eller Sibba,
Jag har kollat lite på macforum osv. men om jag inte har fel, så måste man ha haft ett jobb i 6 månader osv. eller fast jobb.

som student kan du få lån hos apple ju samt 10%.

Jag tycker du ska kontakta din bank som har student lån, som inte är så svåra att få igenom samt att det är bra villkor. Efter det så kan du köpa din iMac ifrån den som leverera snabbast.
Det är en undebar dator. Lycka till.

Wasakredit jobbar ihop med Apple

http://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=25&t=11718&hl=wasakredit&

http://www.wasakredit.se/applefinancial/

Men en bra bankkontakt blir nog billigast.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-12-01 20:10
Ursprungligen av Pirre+:

Wasakredit jobbar ihop med Apple

http://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=25&t=11718&hl=wasakredit&

http://www.wasakredit.se/applefinancial/

Men en bra bankkontakt blir nog billigast.

Jo, en bankkontakt blir mycket billigare, wasakredit har relativt hög ränta... Nordea (studentlån) tex har lägre, men det finns säkert ännu bättre alternativ...

-

Rekommenderar starkt att ta lånet på en bank. SEB vet jag ha det som ett av sina erbjudanden i studentpaketet, just att kunna låna till sin dator. Ta inte lånet på för lång tid bara, datorn blir gammal och det känns surt att fortfarande ha ett lån som är obetalt när det är dags att byta dator igen. Ta en löptid på max 3 år. Kreditgivare föreslår ofta långa löptider på grund av att det är räntan de lever på.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-01 22:14

Fördelen med Apple/Wasa-kredit är att man kan lägga upp det på 10 år !! och på så sätt
få ner den penning man MÅSTE betala varje månad.
Det hindrar inte sen att du betalar av det på 2 år om du vill det i stället....kanske kan man göra det på en bank med, vad vet jag..:)

Jo man kan få längre löptid hos banken med, men jag avråder för att ta ett lån med löptid längre än datorns brukbara livslängd, som brukar vara ca 3 år. Att ta en längre avbetalningstid är att lura sig själv. Då det är dax för byte om tre år så sitter du där med 10000 i restskuld och det är kanske inte så roligt. Köp inget på avbetalning som du inte har råd att betala i förhållande till produktens livslängd.

Tillägg:
För att kunna handla på kredit så måste man i de allra flesta fall, även studenterbjudanden ha en inkomst över ett visst belopp, alternativt en fast tjänst. Studiemedel räknas nämligen inte som inkomst. Ett lån ska inte finansiera ett lån.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-01 22:33

Som student kan jag nästan LOVA dig att man INTE byter efter 3 år, tycker faktiskt inte att det behövs heller.
Den extra CPU-kraften och de värsting grafikkorten som kommit under tiden har långt ifrån alla nytta av. Min PC jag har i dag är 5 år och flytter superfint med både spel och annat.
Som student är man mer intresserad av att få ner de tvungna kostnaderna tror jag.

Dessutom stämmer inte det helt att bankerna vill ha en fast inkomst om du ska använda studentlån.
Finns nog att fixa det ändå tror jag.
Lite svårt att både ha fast jobb OCH studera heltid. Men de kanske riktar sig till de få som pluggar deltid och jobbar deltid ?!

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-01 22:53

Alltså, lån känns inte som ett speciellt kul alternativ alls. Om jag hade varit en "fattig" student och absolut inte kunde få fram några extrapengar genom att spara eller jobba, så skulle jag...
1. Be mamma och pappa om pengar/lån.
2. Kolla på begagnatmarknaden efter nåt lämpligt.
3. Försöka låna pengar från bank.
4. Inte ha en hemdator, utan bara använda skolans.

Att lägga upp lån på t.ex. tio år med wasakredit finns ju bara inte!

Ursprungligen av basic:

Som student kan jag nästan LOVA dig att man INTE byter efter 3 år, tycker faktiskt inte att det behövs heller.
Den extra CPU-kraften och de värsting grafikkorten som kommit under tiden har långt ifrån alla nytta av. Min PC jag har i dag är 5 år och flytter superfint med både spel och annat.
Som student är man mer intresserad av att få ner de tvungna kostnaderna tror jag.

Det där beror på prioritering. Man kan inte få allt, men om man råkar tycka att det är kul med en ny dator varje år så är det inget problem. Öl eller dator, bara att välja serru!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-01 22:57
Ursprungligen av JvA:

Alltså, lån känns inte som ett speciellt kul alternativ alls. Om jag hade varit en "fattig" student och absolut inte kunde få fram några extra pengar genom att spara eller jobba, så skulle jag...
1. Be mamma och pappa om pengar/lån.
2. Kolla på begagnatmarknaden efter nåt lämpligt.
3. Försöka låna pengar från bank.
4. Inte ha en hemdator, utan bara använda skolans.

Att lägga upp lån på t.ex. tio år med wasakredit finns ju bara inte!

Det där beror på prioritering. Man kan inte få allt, men om man råkar tycka att det är kul med en ny dator varje år så är det inget problem. Öl eller dator, bara att välja serru!

Ja visst handlar allt om priotering men att man skulle BEHÖVA byta sin dator efter tre år är lika sant som att man BEHÖVER byta sina mobil bara för att det kommit ett nytt nät och 1000 andra häftiga mobiler
Sen kan jag inte se varför det skulle vara så hemskt att lägga ett lån på 10 år? Är det bättre att du lägger det på 2 år?
Jag skrev att man kan ju lägga det på 10år men betala det på betydligt lägre tid.
Lån är aldrig kul men ibland enda allternativet. Det viktigaste är att man tänker både en, två och tre ggr. innan man tar lånet !

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 23:03

Eftersom du är student borde du kunna ta ett merkostnadslån från CSN för att köpa en dator. Det borde vara ett av de enklare och billigaste alternativen.

//Erik

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-01 23:13
Ursprungligen av basic:

Sen kan jag inte se varför det skulle vara så hemskt att lägga ett lån på 10 år? Är det bättre att du lägger det på 2 år?

Nja...jämför totalkostnaden med ett lån på två år och ett lån på tio år. Det lär väl skilja en del antar jag.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-01 23:15
Ursprungligen av JvA:

Nja...jämför totalkostnaden med ett lån på två år och ett lån på tio år. Det lär väl skilja en del antar jag.

<japp det skiljer massor Därför skrev jag att man skulle betala det på 2-3 år i stället men fördelen med 10 år att den kostnad du MÅSTE betala varje månad sjunker.

MHHmmmm jag måste tacka för alla de råd ni skrev, jag ska testa i banken.
Jag hade tänkt mig att betala tillbacka max efter ett och ett halvt år, och under sommar betala så mycket jag kan.

1
Bevaka tråden