Trött på Entourage - Hjälp!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag arbetar på ett företag med 10 anställda. Vi är alla så trötta på Entourage att det inte finns gränser. Det senaste halvåret har det inte gått en endaste dag utan konsultation med vår tappre IT-konsult. Programmet fungerar helt enkelt inte. Orkar inte gå in på detaljer...

Vi är i vilket fall fast beslutna om att göra oss av med skiten, OM det finns ett program som är bättre. Där kommer ni in i matchen.

Någon som har erfarenhet av något bättre och mer stabilt program. Vårt enda krav är att det kan hantera upp till 10 st mailkonton, flera signaturer och att det slutligen ska fungera!

Tacksam för alla tips!
Ha det!

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:56

Mail + IMAP

En av de största fördelarna är att du inte behöver oroa dig för att förlora mail om enstaka maskiner på arbetet går ner. All mail förblir på servern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 10:23

Jag har kört Mail.app (inbyggda i OSX) och Entourage mycket, jag har även "ströprövat" lite andra klienter och på kontoret kör alla (utom jag) QuickMail. Mina erfarenheter är:

Mail.app
Funkar bra, i regel. Känns väldigt "macigt" - ett "skönt" program att använda. Har fantastisk funktion vad gäller SMTP-serverhantering. Stor nackdel är dock att det är slött som tusan vad gäller visning av mail med bilagor. Programmet envisas att visa media-filer I mailet. Detta kan även få en G5:a gå ner på knä. Enormt risigt - fick mig byta program till slut.

Entourage
"Känns" inte lika bra som mail och har ett enormt mycket mer komplext interface. Söka/hitta mail går i vissa fall slöare, vissa fall snabbare. Stora pluset är möjligheten att koppla mail till projekt, på ett sätt bättre visning av mail. Lider inte av den slö hanteringen av mail med bilagor (filmer, bilder osv.).

QuickMail
Känns gammalt, saknar viktiga funktioner (SMTP-hanteringen suger) m.m. Inte ens med QuickMail Servern så funkar alla dess funktioner som gör programmet unikt bra. Undvik!

Annars har jag även prövat Eudora, PowerMail och några till program men inga funkar riktigt som jag vill. Mail är bra för det mesta, är gratis och krashar sällan. Men just hanteringen är stora mail med bilagor suger hårt där.

Den främsta anledningen till jag sedan Office 4.2.1 portat Entourage på mina datorer, och alla andra som jag på något sätt kan utöva inflytande över, är lagringsmetodiken. Hur smart att det att baka ihop all PIM-infiormation till en enda sträng i en enda fil?

Så sent som i natt satt jag och guidade per telefon en stackars IT-nisse genom arbetet att rädda 4 års samlad Entourage-informaation. Trots regelbundet underhåll av maskiner, program och datafiler, havererade till slut Entourage. ALLA backuper som fanns hade samma defekt. Företaget i fråga står i stort sett på randen till konkurs eftersom de inte kan återskapa sin adressinformation. Allt fanns i en och samma fil. Jag gick och sussade runt 05:00 och har inte hört det senaste ännu, men jag har blivit rabiat stärkt i min uppfattning;

Entourage är ett av världens tre största virus!

Vad som helst som lagrar informationen i enskilda entities är att föredra, ex.vis Mail m IMAP + Adressboken. Eudora är väl lite akterseglad just nu, men har annars varit en arbetshäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 09:39
Ursprungligen av leonardo:

Den främsta anledningen till jag sedan Office 4.2.1 portat Entourage på mina datorer, och alla andra som jag på något sätt kan utöva inflytande över, är lagringsmetodiken. Hur smart att det att baka ihop all PIM-infiormation till en enda sträng i en enda fil?

Så sent som i natt satt jag och guidade per telefon en stackars IT-nisse genom arbetet att rädda 4 års samlad Entourage-informaation. Trots regelbundet underhåll av maskiner, program och datafiler, havererade till slut Entourage. ALLA backuper som fanns hade samma defekt. Företaget i fråga står i stort sett på randen till konkurs eftersom de inte kan återskapa sin adressinformation. Allt fanns i en och samma fil. Jag gick och sussade runt 05:00 och har inte hört det senaste ännu, men jag har blivit rabiat stärkt i min uppfattning;

Entourage är ett av världens tre största virus!

Vad som helst som lagrar informationen i enskilda entities är att föredra, ex.vis Mail m IMAP + Adressboken. Eudora är väl lite akterseglad just nu, men har annars varit en arbetshäst.

Kan skriva under på allt det där. Mitt val faller på Mail. Eudora är tyvärr föråldrat nu, annars fungerade det fint tidigare. Det var ett mycket kompetent program en gång i tiden. Entourage med en enda monolitisk databas? Nej, nej, nej... Det går bort direkt.

Ursprungligen av Mondo:

Kan skriva under på allt det där. Mitt val faller på Mail. Eudora är tyvärr föråldrat nu, annars fungerade det fint tidigare. Det var ett mycket kompetent program en gång i tiden. Entourage med en enda monolitisk databas? Nej, nej, nej... Det går bort direkt.

Eudora är ju det enda programmet som är riktigt snabbt när man har en massa inboxregler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 09:18
Ursprungligen av pizzabudet:

Eudora är ju det enda programmet som är riktigt snabbt när man har en massa inboxregler.

Jo, och Eudora har samma smarta lösning som Mail med fristående filer och ett öppet filformat (ren text). Men tyvärr blir en del infommande meddelanden konstiga i Eudora, eller har de fixat buggarna nu?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-03 18:01
Ursprungligen av Mondo:

Jo, och Eudora har samma smarta lösning som Mail med fristående filer och ett öppet filformat (ren text). Men tyvärr blir en del infommande meddelanden konstiga i Eudora, eller har de fixat buggarna nu?

html-mail blir periodvis inte roliga (dock mkt bättre än förr) men eftersom de html-mail jag får i princip bara är spam ändå så spelar det ingen som helst roll för min del. Snabbt och krånglar inte mycket alls. Antagligen ett av de driftssäkraste program jag kör regelbundet.

Ursprungligen av Mondo:

Jag har inte haft några strul sedan version 6. Tycker det är mycket snabbare än Mail. Har jut nu idag ca 40 mailkonton och har ca 200 inboxregler. Testade med Mail men upplevde det som segt i jämförelse.

Eudora! Så klart!

www.eudora.com

Thunderbird? Någon som provat?
Är det lika bra som Firefox från samma organisation så bådar det gott.

Ursprungligen av Svante S:

Thunderbird? Någon som provat?
Är det lika bra som Firefox från samma organisation så bådar det gott.

jag kör det på PC och det fungerar ruskigt bra. Tyvärr är jag tvungen att köra Outlook på jobbet men här hemma går jag i valet och kvalet att dumpa mac:en som primär surf/mail-dator och köra Firefox och Thunderbird istället. Sjukt bra program båda två.

pest eller kolera...

På många sätt föredrar jag mail.app + IMAP-konto på server, men har gett upp det programmet av två anledningar. Jag kan inte få mail.app att låta bli att "kapa" historiken i inkorgen på allt som är äldre än 1 år. Det går ju bra att spara undan i undermappar, men det stör mig. Största problemet med mail.app är att programmet lusar ner mail till Windows Outlook-användare med besynnerliga attachments som har att göra med HTML-mail och resursgafflar i filer att göra. Spelar kanske ingen roll, men man tröttnar efter 167 frågor om vad det är för konstiga filer man skickar.

Entourage driver mig smått till vansinne, men det är ett hanterbart tillstånd...
I kombination med IMAP och många undermappar på servern blir det hanterbart, men när programmet börjar visa dubletter och tripletter av inkomna mail, inte visar mail, som man kan se med andra klienter, så känns det aningen besynnerligt. Ibland går det inte att deleta mail... Mycket har att göra med storleken på den lokala Entourage-databasen tror jag? (//localhost/Users/svth/Documents/Microsoft%20User%20Data/Office%202004%20Identities/Main%20Identity/Database)

Se upp med den och låt den inte växa över 1GB...

När jag understundom får NOG, så läser och skriver jag mail med web-access (Firefox!) till vår server (communigate pro). Eller i värsta fall skriver jag vanliga brev på papper eller använder telefon (hemska tankar...).

/Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 09:55

Tycker thunderbird verkar fungera fint. Har kört det ett tag men inte tillräckligt länge för att fälla någon dom, men hittills gillar jag det skarpt, förutom att jag inte kan dra och släppa filer på programikonen för att maila attachments.

Det är definitivt värt att prova.

Mail är också känsligt för för stora databaser, men de kraschar i alla fall inte som de gör i Entourage. Man kan få ett konstigt felmeddelande om man ska titta i en stor brevlåda, men det reder sig om man startar om Mail.
Jag vet inte om Entourage 2004 är bättre än den förra versionen, som var och är en katastrof.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 09:39

Har aldrig haft några som helst problem med Mail, och ändå har jag över 6 000 meddelanden i Mail-mappen. Ett tips är att avsluta Mail och manuellt kasta ut eventuella skumma filer ur mappen användarmapp : Bibliotek : Mail : Mailboxes. Det går bra att kasta alla utom de som slutar på .mbox. Kasta alla filer som heter Info.plist. De byggs upp igen automagiskt. Du kan också passa på att sortera .mbox-filerna i undermappar, vilket avlastar Mail. Det går snabbare än om man gör det inifrån Mail.

Ursprungligen av Mondo:

Har aldrig haft några som helst problem med Mail, och ändå har jag över 6 000 meddelanden i Mail-mappen. Ett tips är att avsluta Mail och manuellt kasta ut eventuella skumma filer ur mappen användarmapp : Bibliotek : Mail : Mailboxes. Det går bra att kasta alla utom de som slutar på .mbox. Kasta alla filer som heter Info.plist. De byggs upp igen automagiskt. Du kan också passa på att sortera .mbox-filerna i undermappar, vilket avlastar Mail. Det går snabbare än om man gör det inifrån Mail.

Håller som sagt med; från min sida fungerar Mail bra, men det är inte bra för "ryktet" att bli betraktad som ett "UFO" av de Windows Outlook-användare, som man trots allt är tvungen att kommunicera med...

• Medlem
  • Borås
  • 2004-12-03 11:08

Jag vet inte hur Thunderbird är på Mac, men jag kör det på jobbet i Windows och hanterar runt 100 mail per dag. Plus Spam that is.

Jag tycker det funkar fint. Det är fortfarande aningen instabilt i vissa lägen, men det är inget problem, utan en omstart ett par gånger i månaden. Sen kör jag det ganska hårt också

Det är inga problem att lägga in flera konton med individuella inställningar, och filterstödet är helt OK. Det enda jag saknar inom filter är möjligheten att kombinera AND och OR i serie för att kunna flytta post mer komplext mellan de olika kontona, men det är absolut inget man inte klarar sig utan.

En riktigt stark sida är spamfiltreringen. Kommer det in ett skräpmail trycker jag "j", så markeras det, rensas, och läggs till minnet för framtida filtrering. Efter en kort stund har TB sedan lärt sig min "personliga smak" riktigt bra, och idag är det inte mycket som inte blir rensat automatiskt. Jag har dock aldrig varit med om att något försvunnit av misstag, så det känns tryggt och bra!

Rekommenderas, helt enkelt, det enda jag kan tänka mig skulle överskrida detta är om det är ypperligt segt på Mac, eller någon hittar något bättre.

Appropå seghet och sådant måste jag även säga att det inte känns segt för fem öre. Efter en översikt har jag 25-30,000 mail i mina lådor, inklusive spam som jag inte tagit bort ur Junk-mappen ännu, men det tar inte lång tid att starta, eller är segt när det körs heller. Och när det är 500 mail i inboxen och det kör spamrensningen (också auto), tar det bara några sekunder trots allt.

Helt enkelt ett kraftfullt program som funkar bra

Dock är kalendern som man kan installera som plugin/tillägg fortfarande i betatadiet, men mer om det en annan gång.

// Leo

Inte för att det hjälper den som vill byta från Entourage men version 2004 är otroligt mycket stabilare vad gäller databasens integritet. Den som vill kan också automatiskt spara ner bilagor som fristående filer, exportera och importera mbox-filer. Själv har jag över 50.000 mail i min databas och den spinner som en katt - fantastiskt bra program tycker jag.

Ja just ja, det exporterar också kontakter, kalendrar osv

• Medlem
  • 2004-12-03 21:38

Tack Richard, jag tänkte precis fråga vilken version av entourage som sågningarna ovan gäller, och om det är lika illa med Outlook på XP ?

Jag kommer att behöva leva in en totalt MS dominerad värld en lång tid framöver, men försöka undvika att behöva använda en PC så kanske kanske kan hjälpa att byta till Entourage 2004 för att vara liter mer MS mässig men det ni skriver ovan verkar lite kusligt.

Någon som testat dessa förresten ?
http://www.snerdware.com/
Kanske kan vara ett sätt att kunna köra vidare med iCal och Adressbook i en ren Exchangemiljö.

Ursprungligen av tby:

Någon som testat dessa förresten ?
http://www.snerdware.com/
Kanske kan vara ett sätt att kunna köra vidare med iCal och Adressbook i en ren Exchangemiljö.

De funkar bra med senaste versionen av exchange. Det funkar inte så bra med de äldre versionerna.

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 13:16

Största problemet vi har är att vi måste använda kalendern i Outlook 2001 för att boka möten osv. Utan kalendern kan vi inte byta över till en mail client som är carbon. är det någon som har liknande situation och som inte har bytt än?
Själv kör jag Entourage 2004 genom IMAP och kan inte påstå att jag hittat något större fel på det.

1
Bevaka tråden